Kada se poslodavac hvali dobrim uvjetima poslovanja u tvrtki, takve
izjave uzimaju se s oprezom, no kada zaposlenici poslovanje u kompaniji
u kojoj rade ocjene dobrim, tada se u to vjeruje i u javnosti se takve
kompanije s razlogom gledaju pozitivno. A ono što one nude, nije velika
plaća, kao što se često pomisli, nego uvjeti poslovanja u kojima se
zaposlenici osjećaju sigurnima i gdje se vrednuje njihov posao i oni
sami. Web portal Moj posao drugu godinu zaredom radi anketu među
kompanijama koje u njoj žele sudjelovati, provodi se među zaposlenicima
te se analizira šest područja koja se smatraju centralnima u
upravljanju ljudskim resursima.
Među prvih deset kompanija koje su zaposlenici u anketi ocijenili
pozitivnima su DM, Belupo, Puljanka i Holcim, čiji predstavnici na
okruglom stolu iznose prednosti koje oni nude zaposlenicima i koje ih
čine drugačijima od ostalih, dok Vera Čubranić, direktorica tvrtke
Selectio iz iskustva odrađenih razgovora sa zaposlenicima govori o
važnim elementima koje oni traže na budućem radnom mjestu.
– Trudimo se biti dobar poslodavac, od materijalnih prava – plaća,
stimulacija, praćenja radnog doprinosa, ulažemo u edukaciju, nastojimo
stvoriti poticajnu radnu klimu itd. Veliku ulogu čini sektor ljudskih
resursa i njegova povezanost s upravom, koja mora prepoznati da je
zadovoljstvo zaposlenih nešto što je važno, te da stavovi zaposlenih u
velikoj mjeri utječu na njihovu motivaciju, a samim time i na krajnji
rezultat koji kompanija postiže – tvrdi Jasenka Maltarić Dujnić,
direktorica sektora razvoja ljudskih potencijala u Belupu.
– Zaposlenici na poslu provode velik dio dana pa su sasvim razumljiva i
njihova očekivanja da se u tom vremenu na određen način i zabave. To se
prije svega odnosi na kolegijalno okružje i otvorenu komunikaciju.
Važno je da zaposlenici osjećaju pripadnost jednoj organizaciji, da se
osjećaju sigurnima i imaju perspektivu.
A to ne znači samo zadovoljstvo s materijalne strane. Radimo na
poticajnom i stabilnom okružju, svaki zaposlenik ima pravo na razvoj i
napredovanje. Organiziramo edukacije, radionice, ulažemo u razvoj i
pokušavamo stvoriti kolegijalnu atmosferu – kaže Gorana Sandrić,
direktorica ljudskih potencijala u Holcimu.
Ove se godine na prvo mjesto plasirala tvrtka DM, koja je velikim
dijelom prepoznatljiva zbog visine plaće, sigurno najviše prosječne u
branši iz koje dolazi, a iznosi oko 6700 kuna.
Motivacija zaposlenika
Gordana Picek, prokuristica u DM-u, tvrdi da visina plaće jest bitna,
jer ona svima daje nuždan osjećaj sigurnosti, no sigurno nije jedina
važna za motivaciju zaposlenika. Vera Čubranić tvrdi iz iskustva sa
svog posla da zaposlenike plaća motivira vrlo kratko, jer prvi
pozitivni šok od povećanja plaće nestaje u roku od tri mjeseca.
Zaposlenicima su međuljudski odnosi i razvojna perspektiva najvažniji,
jer kandidati tijekom razgovora redovito pitaju takve stvari.
– Na poslu provodimo minimalno osam sati, pa su zato međuljudski odnosi
bitni. Ili mogućnost usavšavanja i napredovanja, što nam daje sigurnost
da profesionalno napredujemo i na taj način zaslužujemo povećanje
plaće. Za dobivanje zadovoljnog zaposlenika potrebno je najprije
zadovoljiti njegove osnovne fiziološke potrebe, a zatim slijede faktori
koji motiviraju.
Smisleno radim kada znam što mi je zadatak i vidim razliku između dobro
i loše obavljena posla. Iznenadili biste se koliko ima tvrtki gdje
ljudi nisu svjesni kada nešto ne rade dobro, jer im nikada nitko nije
rekao što valja, a što ne valja i zašto nešto ne valja. I ne vide
smisla u tome što rade. Mnogi vide samo jedan dio procesa rada, a ne
vide cijeli proces, i teško je očekivati da se osjećaju motivirani i
važni u takvoj organizaciji rada – tvrdi Čubranić.
– Mi stalno ulažemo u poticajnu radnu sredinu kako bi svaki zaposlenik
mogao sudjelovati u uspjehu tvrtke. Poslovna filozofija naše tvrtke
polazi od čovjeka i usredotočena je na njega. Zaposlenicima omogućujemo
usmjeravanje u karijeri i doškolovanje, te uvažavamo njihove prijedloge
i inicijative. Primjerice, tu je mogućnost kliznog radnog vremena u
određenim uvjetima, a zaposlenicama koje se vraćaju s rodiljnog dopusta
omogućujemo ponovno uhodavanja u posao ili prilagođenim radnim vremenom
izlazimo u susret onima koji imaju zdravstvenih tegoba – kaže Picek.
U rangu deset najboljih poslodavaca našla se je još jedna trgovačka
tvrtka – Puljanka. Pa iako se uvijek trgovci smatraju jednima od
najlošije tretiranih zaposlenika, ovaj primjer pokazuje drugačije.
Tvrtka nema odjel ljudskih potencijala, ali za to nema niti potrebe,
jer je uprava ta koja osobno posvećuje pažnju svojim zaposlenicima,
kaže jedan od članova uprave Albert Fagian.
– Radimo tako da svaki zaposlenik ima osjećaj da radi s nama, a ne za
nas, odnosno da bez njih ne možemo. Imamo oko 60 manjih trgovina, u
kojima naši zaposlenici moraju svaki dan podijeliti osmijeh i dobar dan
s kupcima, i to je njihov jedini argument da će kupac ponovno doći. Pa
je i to razlog zašto nam je važno imati zadovoljnog radnika.
U naše objekte dnevno uđe oko 25 000 osoba, odnosno svaka pulska
obitelj. To ne može biti slučajno. Radnici osjećaju da su dio tima i
njima se tako prilazi i s njima postupa. Riječ je o sitnicama, ali
njima značajnima. Primjerice, kada otvaramo novu trgovinu, ona se
prethodne dvije noći puni robom, što znači da su zaposlenici tamo, a
ako oni moraju raditi, onda isto tako i uprava dođe tamo – kaže Fagian.
Edukacija u tvrtkama
– Oni koji odlaze iz kompanije, to u principu ne čine zbog plaće, nego
zbog niza drugih razloga zbog kojih se nisu osjećali zadovoljno. Zato s
tim osobama uvijek radimo izlazni razgovor, kako bismo saznali razloge
njihova odlaska te iz toga nešto naučili i popravili što nije valjalo.
Puno radimo na usavršavanju zaposlenika, koji imaju mogućnost, ali i
obvezu raditi na svom razvoju i proći neki oblik edukacije, od radnika
u proizvodnji do doktora i magistara znanosti.
Osim što ulažemo velika sredstva i napore u uobičajene načine
edukacija, veliku pažnju posvećujemo i internom prijenosu znanja, pri
čemu stručnjaci unutar kompanije prenose znanje svojim kolegama – kaže
Maltarić Dujnić.
U DM-u organiziraju treninge za prodaju. Prvo se educiraju voditelji, a
zatim prodavači.
– Trudimo se da se zaposlenici osjećaju uspješnima pa da i dio svojih
privatnih ciljeva ostvare na poslu, čime je i tvrtka zadovoljnija.
Mnogi imaju velike mogućnosti školovanja, usavršavanja, a tvrtka prati
kojim se smjerom razvijaju. Vrlo motivirajuća zaposlenicima je
mogućnost napredovanja unutar tvrtke – kaže Picek.
– Cilj nam je prije svega raditi na poboljšanju opće kulture. Kao što
je bolji pristup prema ljudima i ljubaznost. Ni jedan kupac nije
imun na tradicionalne vrijednosti. Napredovanje je stoga kod nas
ograničeno na ljudski dio napredovanja i poticanja sigurnosti samoga u
sebe. Da dolazi na posao s ciljem da napravi dobar posao osobno i
trgovina u cjelini – kaže Fagian.
– U Holcimu postoje različiti intenzivni programi edukacije. Prije
svega, svi zainteresirani zaposlenici, a posebno nasljednici ključnih
pozicija, na godišnjoj razini obnavljaju tzv. individualni plan razvoja
te na taj način mogu izravno, u dogovoru s nadređenom osobom, kreirati
svoju edukaciju i sudjelovati u razvoju svoje karijere. Individualni
plan razvoja kreće se od pojedinačnog postojećeg stanja prema rezultatu
što ga zaposlenik u dogovoru s organizacijom želi postići i u kojem se
smjeru nastoji razvijati.
Nakon usavršavanja, zaposlenicima omogućujemo napredovanje u zemlji,
ali i izvan Hrvatske, gdje su primjećeni kao dobri stručnjaci, pa je
tako u zadnje dvije godine njih pet otišlo raditi u zemlje gdje Holcim
djeluje.
Sigurnost je još jedan element koji zaposlenika čini zadovoljnim.
Maltarić Dujnić bitnim smatra sigurnost radnog mjesta, a Sandrić dodaje
i sigurnost zaštite na radu. Fagian bitnim smatra i sigurnost
radnika u samoga sebe, a to će postići ako ostvari rezultate koji se od
njega očekuju.
Okrugli stol: Motivirani zaposlenici
![Foto: Davor Višnjić](/media/img/22/15/36c39bda4793b17c5f41.jpeg)