Nije bilo ceremonijalnog zvona ni uobičajenog slavlja na početku trgovanja. Na dan kada su dionice švedskog Spotifya izlistane na Newyorškoj burzi tamo nije bio prisutan nijedan zaposlenik vodeće svjetske kompanije u streamingu glazbe. Doduše, na pročelju burze bila je izvješena zastava, ali kriva – švicarska, a ne švedska.
Puštanje je išlo bez ceremonija jer kompanija nije odlučila ići u klasični IPO, nego je preskočila investicijske banke i izravno ponudila dionice na burzi bez unaprijed definirane cijene. Iako je na kraju prvog dana trgovanja cijena dionice malo pala i ostvarila vrijednost od 149,01 američki dolar (u jednom trenutku dosegla je 165,9 dolara, a NYSE je početnu cijenu bio postavio na 132 dolara), osnovni je cilj ostvaren – ukupna vrijednost Spotifya utvrđena je na respektabilnih 26,5 milijardi dolara. To znači da je kompanija ostvarila 8. najveći izlazak neke tehnološke tvrtke na burzu (samo malo iza Googlea).
Investitori se naplatili
Spotify nije iskoristio priliku za prikupljanje novog kapitala i ponudu novih dionica, nego je ispoštovan dogovor po kojem tvrtka mora omogućiti svojim postojećim investitorima i dioničarima da unovče svoje uloge. To se i ostvarilo, a pritom su izbjegnuti deseci milijuna dodatnih troškova koliko bi inače morali platili investicijskim bankama za klasični IPO. Analitičari sada procjenjuju hoće li to postati novi trend među tehnološkim tvrtkama.
– Izravno izlistavanje dionica vrlo je zanimljivo kao orijentir za buduće kompanije. Cijena koja je uspostavljena realna je cijena bez zakulisnih bankarskih dogovora ili obveza. Ona je određena interesom kupaca i predstavlja stvarnu vrijednost kompanije, a to je vrlo zanimljiv slučaj koji će nove kompanije sigurno proučavati – izjavio je direktor investicijskog fonda Goodwater Capital, koji je i sam bio uložio u Spotify.
Manje dali bankama
No velike banke ipak nisu ostale bez “ulova”. Spotify je dobivao savjete od banaka Goldman Sachs, Morgan Stanley i Allen & Co i za njihove honorare platio oko 36 milijuna dolara! No i to je bilo puno manje od recimo 100 milijuna dolara koliko je Snapchat lani platio bankama za svoj IPO.
Spotify ima 71 milijun pretplatnika koji plaćaju streaming glazbe i 159 milijuna aktivnih slušatelja. Za 2017. godinu prijavili su prihode od gotovo 5 milijardi dolara, no i operativne gubitke od 461,3 milijuna dolara. Naime, većinu novca potroše na autorska prava.