- Novinar sam od 1982. godine, a samo sam jednom u ta tri desetljeća uzeo priču od PR agencija. Pritom je turističku priču danas teže nego ikad 'prodati' novinama. Mediji smanjuju broj novinara u cijelom svijetu, raspon tema kojima se oni bave sve je veći, posao im je opsežniji i teško im je privući pozornost. Recesija je smanjila broj oglasa, automatski je i manje stranica, odnosno prostora u novinama, i kriteriji odabira sve su oštriji. Odgovor zasigurno nisu priopćenja s pukim činjenicama o otvaranju nekog hotela, predugi PR mailovi puni stručnih, tehničkih izraza ili slično. Informacija će naći mjesto u medijima ako ima kontekst, zanimljivost, širu priču ili specifičnost poput vrhunskog kuhara u tom imaginarnom hotelu, posebnog dizajna ili nečeg trećeg – ponudio je odgovor na pitanje zašto turizma nema na naslovnicama ugledni novinar magazina Time Michael Schuman na konferenciji Svjetske turističke organizacije u Zagrebu posvećenoj turizmu i medijima.
Prva UNWTO-ova konferencija o toj temi okupila je u Zagrebu četiristotinjak predstavnika medija i turističke branše iz 50 zemalja, a rasprave su pokazale da se svakog dana u svijetu milijuni i milijuni potrošeni na turističku reklamu praktično bace u vjetar.
Promocija koja počiva na broju otoka, kilometara plaže i sunčanih dana jako je ograničenih dosega, kaže CNN-ov europski dopisnik Frederik Pleitgen.
Vrijedna reklama
I celebrityji su izvrsna reklama za zemlju. Primjerice, boravak princa Harryja na Hvaru, koji su pojedini britanski mediji bilježili i na naslovnicama, vrijedan je i više od četvrtine cjelogodišnjeg proračuna za hrvatsku promociju na britanskom tržištu.
– Sve turističke destinacije ništa su bez ljudi. Fokus mora biti na osobama, na protagonistima turističkog doživljaja u nekom odredištu, a ne na brojkama. Kroz ljude se onda može ispričati cijela priča jer je gledatelju ili čitatelju najprivlačnije i najintrigantnije kad prilog ima lice – naučilo je iskustvo CNN-ova izvjestitelja.
Njegova je televizijska kuća više puta dokazala i koliko je besmisleno držati medije podalje od loših vijesti. Novinari ionako na kraju iščeprkaju istinu.
Strani su gosti ponudili i objašnjenje zašto turisti i nakon velikih incidenata i nereda nastavljaju dolaziti u London, Pariz..., a neke zemlje u razvoju i nakon mnogo manjih sigurnosnih problema počnu zaobilaziti.
– Rasplet ovisi o reakciji lokalnih vlasti i ljudi. Ako su izabrali zataškavanje umjesto istine, stvara se nova nesigurnost – čulo se na konferenciji.
Predstavnik kolumbijske agencije za promociju Juan Guillermo Perez slikovito je prikazao kako se njegova zemlja u kratkom vremenu odmaknula od slika mafijaških ubojstava i opće nesigurnosti do privlačnog turističkog odredišta.
Bolji imidž Kolumbije
– Bili smo svjesni koliko loš imidž ima Kolumbija, ništa nismo skrivali, samo smo spremno predstavili poboljšanja koja se događaju. Čak smo i riječ rizik, koji su mnogi u negativnom kontekstu vezivali uz Kolumbiju, iskoristili u svoju korist. Turistički nam je slogan "Jedini je vaš rizik da ćete poželjeti ostati u Kolumbiji". Danas imamo triput više turista nego prije deset godina – kazao je Perez.
Broj turista i ubuduće će rasti. Već se lani izvan granica svoje zemlje otisnulo gotovo milijardu ljudi. Turizam i putovanja, kako rekoše sudionici konferencije, danas su pitanje ljudskih prava. A zašto je, pak, za ovu dragocjenu razmjenu iskustava medija i turističkih radnika izabrana Hrvatska objasnio je glavni tajnik UNWTO-a Taleb Rifai: "Hrvatska je u posljednjem desetljeću iznimno uspješna u turizmu, danas je jedna od najvažnijih destinacija na Mediteranu i u Europi!"
sreca nasa da turizam kod nas ne ovisi o sposobnosti politicara- kvazi strucnjaka !