Nitko ne zna kakvu će posljedicu dugoročno donijeti pojedina odluka. Tek kasnije, kada pogledamo unazad, možemo vidjeti je li odluka koju smo donijeli bila dobra ili nije, ali tada je već kasno da je mijenjamo. Ono što nam može pomoći jest da promatramo kako su pojedine odluke utjecale na druge ljude i njihove živote.
2016. godine Claris Finance anketirao je 2.000 ljudi o njihovim financijskim odlukama. Ispitanici su rekli da su njihove najgore financijske odluke uključivale nedovoljnu štednju, gomilanje dugova, život preko svojih mogućnosti u dvadesetima i nedovoljno ulaganja u budućnosti i sigurnost.
Financijska pismenost utječe na donošenje dobrih financijskih odluka
Prve važne financijske odluke počinjemo donositi u periodu između 19-29 godina kada prelazimo u fazu financijske neovisnosti – bilo da se radi o prvom studentskom ili pravom poslu, financiranju vlastitog fakultetskog obrazovanja, kupovini prvog automobila ili nekretnine i slično. Tu skupinu nazivamo „mladi odrasli“. Ono što je važno jest da mlade odrasle osobe moraju po prvi puta u životu donijeti veće financijske odluke jer, primjerice, predaju zahtjeve za kreditnom karticom ili će možda dizati studentski kredit kojim će financirati svoje daljnje školovanje.
Mnoga istraživanja pokazuju da mladi često odgađaju financijske odluke jer im nedostaje financijskog znanja, nemaju iskustva na financijskim tržištima te ne žele riskirati loše financijske odluke koje mogu imati skupe i dugotrajne učinke.
Kako povećati financijsku pismenost i time sigurnije donijeti financijske odluke
Postoji nekoliko načina da mladi ljudi steknu financijsko obrazovanje. Neki od njih su izloženost financijskim podukama od strane svojih roditelja, poslodavaca ili kroz radionice/savjetovanja koja se znaju održavati od strane financijskih institucija (najčešće banaka i osiguranja). Takva vrsta obrazovanja može biti općenita, ali može biti i usmjerena na razumijevanje konkretnih proizvoda određene financijske institucije. Službenih programa za financijsko obrazovanje namijenjenih mladim odraslima prije nego što počnu raditi posao ili se obvežu na obrazovanje nema.
Najčešći interesi mladih odraslih za koje će trebati donijeti određene financijske odluke
Neke od najčešćih potreba mladih odraslih, a za koje će im trebati i financijsko znanje, jesu:
- Dizanje studentskih zajmova za nastavak obrazovanja
- Uzimanje kreditnih kartica
- Dizanje drugih vrsta zajmova za kupovinu automobila ili nekih uređaja
- Iznajmljivanje ili kupnja nekretnine u bliskoj budućnosti
- Odluke o braku i obitelji
- Štednja
Svaki od interesa donosi i niz pitanja na koja će mladi ljudi morati potražiti odgovore ili se dodatno educirati kako njihove financijske odluke ne bi imale negativne posljedice. Primjerice, kod kredita i korištenja kreditnih kartica iznimno je važno razumijevanje kamatnih stopa te upravljanje dugom na kreditnim karticama. Ako pak razmišljaju o najmu ili kupnji nekretnine važno je educirati se pri odabiru pravog vremena za prijelaz iz najma u posjed. Kupovina nekretnine spada u jednu od najvećih financijskih ulaganja u životu, stoga nerazumijevanje procesa i ugovora može biti problematično, kao i odgađanje odluke o osiguranju kupljene nekretnine. Kasnije odluke o svojoj karijeri, braku i obitelji sa sobom donose i mijenjanje sastava kućanstva i kućnog budžeta i troškova, a na kraju tu je i postavljanje temelja za budućnost kroz osiguranje i štednju.
Zablude i pogreške koje nastaju zbog loše razine financijske pismenosti
- Mladi često troše više nego što imaju. To govori i navedeno istraživanje gdje se trošenje preko svojih mogućnosti ubraja među najčešće loše financijske odluke. Rješenje može biti detaljno praćenje i kontrola troškova i izrada mjesečnog plana/budžeta.
- Ne štede, odnosno žive od plaće do plaće ili od džeparca do džeparca. Stoga kad im se pojavi neka iznenadna situacija, već počinju gomilati dugove zadužujući se kod roditelja, prijatelja ili u banci. Rješenje je ponovno u dobrom planiranju i praćenju troškova koje pomaže u pronalasku načina na koji se može uštedjeti dio novca „za crne dane“.
- Misle da su premladi za životno osiguranje i ne razmišljaju o sigurnosti u budućnosti, kao niti o životu u mirovini. Koliko je to velika pogreška vidimo na primjeru vlastitih djedova i baka, odnosno na roditeljima koji su u mirovini i ne žive život na kakav su navikli dok su bili u radnom odnosu. Rješenje je raspitati se o mogućnostima ulaganjima i koristima životnog osiguranja i napraviti svoj plan za budućnost već danas.
- Kupuju svoj prvi automobil ili nekretninu, a ne razmišljaju o osiguranju. Obvezno autoosiguranje imaju svi vlasnici vozila jer je ono – obavezno. No, mladi često ne razmišljaju dalje od toga. Što ako skrive prometnu nesreću i pritom naprave veliku štetu na svom automobilu? Uz troškove kredita kojim ga otplaćuju, redovitih servisa, tehničkog pregleda i guma, moraju izdvojiti, često značajnu svotu i za popravak. Ili npr. kupili su svoju prvu nekretninu, a ne razmišljaju o osiguranju doma. Iako stalno možemo pratiti priče o ljudima koji su preko noći ostali bez svog doma zbog požara, potresa, poplava i slično, mladi i dalje misle kako je osiguranje preskupo, nepotrebno ili jednostavno odgađaju kupovinu uz najskuplju riječ na svijetu: „budem“. Rješenje je raspitati se već danas o cijenama kasko osiguranja i osiguranja imovine i zaštititi se, za zanemariv mjesečni iznos, od mogućih velikih financijskih izdataka u slučaju nepredviđenih događaja.
Jeste li znali?
Da se cijena osiguranja stana od 60m2 kreće već od 3,5kn/dnevno (105kn/mjesečno) i uključuje:
- Osiguranje građevinskog dijela stana
- Osiguranje stvari kućanstva
- Osiguranje od potresa
Saznaj više i zatraži ponudu bez obaveze na: www.grawe.hr/osiguranja-kuca-i-stanova
I zato, ne dopustite da zbog manjka financijskog razumijevanja donesete pogrešne financijske odluke koje će vas dugoročno koštati puno. Ne odgađajte svoje planove, sigurnost i život zbog nedovoljnog razumijevanja jer uvijek postoji način da se informirate i naučite bolje upravljati svojim financijama. Budite pokretači dobrih financijskih odluka, a „budem“ neka za vas postane riječ koju više ne želite višestruko plaćati.