Za svakoga tko razmišlja o kupnji ili prodaji poduzeća, razumijevanje mehanizma valuacije poduzeća je neizostavno.
Razlog tome nije samo važnost valuacije prilikom procesa spajanja i preuzimanja kako bi se odredila cijena poduzeća, nego i značaj mehanizma valuacije u otkrivanju područja slabosti, nedostataka, rizika i problema u poslovanju.
Ukoliko je korištena kao indikator budućeg poslovanja, valuacija može menadžerima i vlasnicima otvoriti mogućnost racionalnijeg i inteligentnijeg odlučivanja. Valucija je i snažan alat u procjeni je li primijenjena korporativna strategija dala pozitivne rezultate i samim time treba li uvesti reorganizaciju, optimizaciju ili promjenu strategije poslovanja poduzeća.
Proces valuacije poduzeća ili određenih poslovnih sektora može svakako poslužiti u svrhu otkrivanja glavnih pokretača prihoda ili problema s rashodima. Danas u RH, kao i u svijetu u modernim tvrtkama, stvaranje vrijednosti za vlasnike je postao glavni moto svih menadžera. Menadžeri koji svoj fokus stavljaju na stvaranje dodane vrijednosti za vlasnike u konačnici stvaraju i zdravije poduzeće.
Konačni rezultat valuacije kupcu govori kolika je maksimalna cijena koju bi trebao platiti, dok prodavatelju govori ispod koje cijene ne bi smio prodati.
Specifičnost valuacije je da ona nije egzaktna znanost, jer ishod iste ovisi o modelu koji se koristi, o pretpostavkama makroekonomske situacije koju predviđamo, ali i o analizi povijesnih podataka poduzeća čiju vrijednost procjenjujemo. Da bi mogli donijeti ispravne zaključke i odluke temeljene na rezultatima valuacije, moramo dobro poznavatii sve komponente bitne za valuaciju : neto obrtni kapital, investicije, struktura i trošak kapitala, novčane tijekove itd.
Silcom consalting Vam može pomoći u razumijevanju ključnih pozicija koje utječu na vrijednost poduzeća uz savjetovanje načina za povećanje vrijednosti istog.
Specijalizirani smo za procjenu vrijednosti poduzeća uz davanje preporuka za unaprjeđenje poslovanja, te provodimo klijenta kroz cijeli postupak restrukturiranja, prodaje ili kupnje poduzeća.
Koliko menadžment poduzeća razumije komponente koje utječu na vrijednost poduzeća i trebaju li savjetnika?
U Silcom consaltingu često se susrećemo sa klijentima, tj. vlasnicima posebice manjih i srednjih poduzeća koji žele prodati dio ili cjelokupni udio u poduzeću, te procjenjuju vrijednost vlastitog poduzeća minimalno u vrijednosti ostvarenih godišnjih prihoda. Jedan dio vlasnika čvrsto je uvjeren i nerijetko pristaje prodati poduzeće za iznos koji odgovara knjigovodstvenoj vrijednosti imovine u bilanci.Dakle pristaju prodati poduzeće po računovodstvenim cijenama iskazanim u aktivi bilance stanja. S druge strane, jedan dio vlasnika procjenjuje tržišnu cijenu imovine i time utvrđuje vrijednost poduzeća. U oba slučaja, radi se o pojednostavljenom principu utvrđivanja vrijednosti poduzeća na temelju prošlih podataka ili transakcija koji se iskazuju u bilanci zanemarujući budućnost poslovanja poduzeća. Ta budućnost ide u beskonačnost koliko poduzeće teoretski i traje i treba se metodama valuacije svesti na sadašnju vrijednost, tj. vrijednost poduzeća na potencijalni dan prodaje.
Stoga je potrebno razumjeti da vrijednost poduzeća ovisi o njegovoj mogućnosti generiranja budućih novčanih tokova, pri čemu se polazi od tzv. „going concern načela“, odnosno pretpostavke da će poduzeće poslovati u beskonačnost.
Također, utvrđivanjem vrijednosti poduzeća na temelju novčanih tokova dolazimo do vrijednosti njegovog vlasničkog kapitala, no ne knjigovodstvenu, već procjenjenu stvarnu vrijednost.
Vrlo rijetko u rječniku tih istih klijenata možete naići na riječi poput: novčani tok, a gotovo nikad ponderirani prosječni trošak kapitala (WACC), slobodni novčani tok, diskontiranje, terminalna vrijednost, multiplikatori itd. A kada ih spomenete, nije nerijetko da naiđete na slabo razumijevanje s druge strane. No, isto je razumljivo kod manjih i srednjih poduzeća koji vrlo često funkcioniraju po principu „one man band“, gdje vlasnik obavlja praktički sve, uz postojanje obično nedovoljno stručnog menadžmenta.
Stoga pomoć od stručnih savjetnika može biti od velikog značaja, ne samo u izradi valuacije, već u razumijevanju njezinih benefita, obzirom da ista može ukazati i na slabosti poduzeća te rizike kojima je isto izloženo.
Uloga konzultanta je objasniti na jednostavan način menadžmenu kojim metodama može povećati vrijednost poduzeća i na koji način optimizirati operativno poslovanje, investicijsku politiku kroz investicije i zalihe, kratkoročno i dugoročno financiranje te poboljšati profitabilnost i likvidnost.
Dakle, konačni ishod valuacije je odraz scenarija kojeg smo odabrali i pretpostavili kao budući rasplet događaja. Zato je bitno imati konzultanta kao neovisnog i nepristranog stručnjaka koji neće smatrati poduzeće svojom „bebom“ kao vlasnik te objektivno će koristeći analitičke alate najbolje procijeniti vrijednost poduzeća koji bi trebala odgovarati tržišnoj vrijednosti.
Ne treba zaboraviti postaviti sebi pitanje prilikom prodaje ili kupnje poduzeća: da li se isplati platiti manju naknadu konzultantu da svojim preporukama poveća vrijednost poduzeća? Praksa pokazuje da se angažiranje konzultanta u svakom slučaju višestruko isplati, jer stručnost konzultanta itekako može odigrati ključnu ulogu u dizanju vrijednosti kompanije, to jest podizanju ciljane cijene prodavatelja ili što povoljnije kupnje ciljanog poduzeća.
Silcom consulting pruža usluge sa optimalnim omjerom uloženog i primljenog. U najmanju ruku možemo pobiti mit o skupom i nepristupačnom financijskom savjetovanju za svako poduzeće.
O tome kako mi u SIlcom consaltingu vrednujemo poduzeća pisat ćemo u slijedećem članku.
Saznajte više na www.silcom-consulting.hr