Ekskluzivni intervju

Ljudi misle da je danas lako biti DJ, kao dođeš u klub i ubireš novce. Daleko je to od istine.

phat phillie
Foto: Goran Berović
1/8
02.03.2016.
u 14:53

DJ Phat Phillie i DJ Frx, koji se kriju iza najsnažnijeg i najdugovječnijeg hip-hop branda u Hrvatskoj Blackout, ovog petka nakon dugo vremena ponovno nastupaju zajedno u zagrebačkom klubu Moon

Nakon dugih sedam godina začetnici hip-hop scene u Hrvatskoj spremni su za zajednički nastup. DJ Phat Phillie i DJ Frx, koji se kriju iza najsnažnijeg i najdugovječnijeg hip-hop branda u Hrvatskoj Blackout, ovog petka nastupaju u zagrebačkom klubu Moon, a taj dan nazivaju hip-hop praznikom.

Što su pripremili domaćoj publici, koliko se hip-hop scena u Hrvatskoj promijenila od njihovih početaka, koga smatraju svojim perspektivnim nasljednicima te žale li za kultnom Stojedinicom na kojoj su imali zajedničku glazbenu emisiju, otkrili su nam u ekskluzivnom intervjuu.

*Koliko je prošlo od vašeg zadnjeg zajedničkog nastupa?

Phat Phillie: Prošle su godine, ne sjećam se kad smo zadnji put zajedno nastupili. Frx?

Frx: Ni ja se ne sjećam točno, čini mi se da je to bio hura party 2009. u Tucmanu!? Uglavnom, taj mi je ostao u sjećanju...Ludi mash up i ludi tulum!

*Osjećate li pozitivnu tremu uoči zajedničkog nastupa u klubu Moon?

Phat Phillie: Naravno, Frx i ja smo originalni hip-hop tandem, počeli smo 1993. i okrenuli domaću scenu naglavačke. Uzbuđenje je tu i zbog svih dragih prijatelja, fanova koji su nam se javili da dolaze u petak.

Frx: O da, naša zajednička partijanja u Aquariusu, ali i u drugim klubovima širom regije najdraži su mi partiji u životu. Drago mi je da ćemo u Moonu evocirati sjećanja na ta vremena.

*Što pripremate zagrebačkoj publici? Hoće li to zaista biti hip-hop praznik kao što najavljujete?

Phat Phillie: Pripremamo 2 sjajna hip-hop / r&b dj seta, koji će obuhvatiti najbolje pjesme od ranijih dana hip-hopa (Grandmaster Flash, Sugarhill Gang, Kurtis Blow) do današnje produkcije (Jay Z, Beyonce, Rick Ross, Dr. Dre, nas).

Foto: Sandra Vitaljić

Foto: Sandra Vitaljić

*Glazbenom scenom vladate više od 25 godina, a mnogi vas smatraju začetnicima hip-hop scene u Hrvatskoj. Koliko se hip-hop promijenio u posljednja dva desetljeća?

Phat Phillie: Točno. Startali smo tamo početkom devedesetih i aktivni smo sve do danas. Bitno je napomenuti da je bilo ljudi koji su krenuli prije nas i otvorili nam vrata (posebno Slavin Balen) ali istina je da je blackout najtrofejnija dinastija domaćeg hip-hopa. Puno se promijenilo od početka do danas, kao i u glazbi općenito. Razvoj interneta utjecao je na zvuk i na hiperprodukciju, sve je dostupnije, ali i kraće traje.

*Što mislite o trenutačnoj hip-hop sceni u Hrvatskoj i mladim glazbenim nadama? Smatrate li da hip-hop kod nas sve više izumire pod pritiskom komercijalnih glazbenih žanrova?

Phat Phillie: Domaća scena i dalje je u regionalnom vrhu. Svaka generacija donosi nešto novo.... Tram 11 (General Woo & Target), El Bahattee, Bolesna braća, Nered & Stoka, Edo Maajka, TBF... Zapisani su zlatnim slovima u analima regionalnog hip-hopa i domaće glazbe uopće. Nova generacija hrvatskih hip-hopera ima svoje favorite poput High5, KUKU$ Klan, Oni... Ima tu za svakog ponešto od modernog trendi trap-zvuka do klasičnog boom-bap hip-hopa. 'Ko voli nek' izvoli :)

*Imate li uzore? Tko vas najviše motivira u vašem radu?

Phat Phillie: Moji uzori sežu tamo u osamdesete i devedesete kad smo startali...Od domaćih rap aktivista tu su svakako Slavin Balen & DJ Frx jer su mi njih dvojica odškrinuli vrata da uđem na radio, a od stranih uglednika tu su svakako Chuck D iz Public Enemy, Ice-T, Kurtis Blow, Big Daddy Kane, Marley Marl, DJ Premier te još neka imena koja su me motivirala da krenem u hip-hop vode. Sam se motiviram, nemam problema s tim, toliko posla imam da mi je samomotivacija svakodnevno potrebna.

Frx: Da, i na mene su najviše utjecali velikani stare škole osamdesetih i početka devedesetih. Drago mi je kad vidim da je jedna, u to doba u Europi opskurna grupa, N.W.A. tek sad dobila priznanje na svjetskom nivou, a mi smo na to brijali još krajem osamdesetih.

*Kakvi su vam planovi za nadolazeću ljetnu sezonu? Planirate li posjetiti koji festival?

Phat Phillie: Prije 5 godina sam sa kolegama Stupnijem, Medom & Bizzom pokrenuo Fresh Island Festival na otoku Pagu tako da su mi svi ljetni planovi vezani za naš festival. Ove godine slavimo petu obljetnicu i u goste nam stiže veliki Wiz Khalifa, zatim Tydolla$ign (nova nada iz Los Angelesa), legendarni i već ranije spomenuti DJ Premier iz New Yorka, Statik Selektah koji je prošlo ljeto snimio svoj spot na Pagu koji ima oko 600.000 pregleda..

*Nastupima punite domaće i strane klubove. Gdje je publika najinteraktivnija?

Phat Phillie: Katkad su dupkom puni, a ponekad su samo ugodno popunjeni. ;) Osim Hrvatske najdraže mi je nastupati u Makedoniji, Njemačkoj i Švicarskoj, posebno u gradu Schaffhausenu gdje se 11. lipnja vraćam u svoj omiljeni klub, Tabtap. Svaki grad i zemlja imaju nešto posebno, od Berlina, Frankfurta, Münchena do Skopja, Ljubljane, Beča....I dalje se veselim svakoj svirci bez obzira na to je li doma ili u inozemstvu...

Foto: Mario Poje

Foto: Mario Poje

*Koje su glavne karakteristike događaja "Blackout classics"?

Phat Phillie: Blackout lounge, Blackout classics, Blackout bomb, Blackout hip-hop klupski su programi & website (blackouthiphop.com) koji su proizašli iz Frxove i moje emisije Blackout na Radiju 101, danas na Radio Studentu četvrtkom u 19 h. Blackout lounge bila je naša najtrofejnija Aquarius klupska rezidencija petkom od 2002 do 2007. Blackout classics bila je večer koju smo ponekad radili kada smo u Zagreb dovodili "classic" goste poput Redmana & Method Mana, Busta Rhymesa, De La Soula ili članova grupe Wu Tang.

*Početkom devedesetih bili ste u Americi. Kako se rodila suradnja s DJ Frxom?

Phat Phillie: Točno, 1991. proveo sam ljeto na Long Islandu u New Yorku usavršavajući svoj engleski jezik. Nakon povratka u Zagreb javio sam se Balenu na Radio 101 gdje su on i Frx uređivali emisiju "rap attack". Bio sam gost u emisiji početkom 92 godine, upoznao Frxa i počeli smo se intenzivno družiti. Frx mi je pokazao osnovne tehnike miksanja i scratcha, pozvao me da sviram s njim tulume u Amazoni i još nekim klubovima, a 1993. na 101 pokrenuli smo emisiju Blackout. Ostalo je povijest :)

*Frx, neko vrijeme bili ste glas Radija 101, kako vam je pomoglo to iskustvo?

Frx: Više od 20 godina proveo sam na Radiju 101. To je za mene najbitniji dio moje karijere. Mnogo sam naučio od svojih bivših kolega, bio je to savršeni melting pot velikih glazbenih, pop-kulturalnih I novinarskih znalaca. Sve što danas znam i sve iskustvo dugujem upravo Radiju 101.

*Želite li mijenjati sadašnju ulogu DJ-a za ponovno mjesto voditelja?

Frx: Iako sam najpoznatiji upravo kao klupski DJ, ja sebe zapravo smatram glazbenim profesionalcem. Sve što je vezano uz glazbu, moje je područje djelovanja. Naravno, nedostaje mi rad na radiju, ali ne samo kao voditelju. Volio bih se ponovno posvetiti kompletno svim zadacima koje radio kao medij zahtjeva. Nažalost, vrijeme je promijenilo radio u Hrvatskoj na lošije. Moglo bi se reći da više ne radim jer sam prekvalificiran. Mnoge moje vještine danas se više ne cijene u ovom mediju, kao što je npr. otkrivanje i prezentiranje nove kvalitetne glazbe te probijanje novih glazbenih barijera. Dio svog radijskog znanja i iskustva redovito održavam na svojim podcastima.

*Možete li usporediti hrvatsku i svjetsku DJ scenu, kada će doći naglasak na radove domaćih dečki?

Frx: Nažalost, DJ scena je neusporediva. Vani se cijeni ova vještina i mnogi nepoznati DJ-i odrađuju gomile dobrog posla, ali kod nas su prepoznati samo oni koji su u nekom trenutku napravili jedan ili dva velika hita. Kod nas mnogi DJ-i ne razvijaju DJ vještine, bitnije je da 'sviraju' hitove i zamjenjuju jukeboxove u lokalima. Što se tiče producenata, tu je priča ipak drukčija. Hrvatska ima nekolicinu izuzetnih talenata koji rade glazbu za svjetsko tržište. Njihova imena nisu toliko poznata u domovini, pogađajte zašto...

Foto: Bruno Zlomislić

*Nedavno ste postali ponosan otac dječaka. Hoće li zbog prinove, barem u skorije vrijeme, karijera pasti u drugi plan?

Frx: U ovom trenutku želim se maksimalno posvetiti svom sinu Leu i mami Nini. Jako sam ponosan na njih. Nisam tip osobe koji će propustiti odrastanje djeteta zbog karijere. No, s druge strane, i dalje se želim baviti glazbom i dat ću sve od sebe da uskladim sve svoje obaveze. Znate, ljudi misle da je lako biti DJ. Kao, dođeš u klub i bar vikendom puštaš neku glazbu da ljudi plešu i ubireš novce. To je daleko od istine jer ako želiš biti dobar DJ onda i preko tjedna, svaki dan moraš biti posvećen karijeri, moraš se razvijati, slušati puno glazbe, proučavati nove tehnologije i pratiti što se događa na sceni. DJ je profesija kao i svaka druga, zamislite doktora ili informatičara koji su diplomirali prije dvadeset godina i dalje nisu radili na sebi i svojoj karijeri. Oni danas sebe ne mogu više zvati svojim titulama.

Foto: PR FOTO

>>Originalan Blackout Lounge s izvornom DJ postavom Frxom i Phat Phillijem u Moonu!

>>DJ-i Phat Phillie i Cesar zagrijat će atmosferu prije DJ Shadowa i Cut Chemista

Komentara 1

DU
Deleted user
10:36 03.03.2016.

Pravi glazbenici koji stvarno sviraju i uistinu stvaraju glazbu ne mogu živjeti od svoje umjetnosti pa kakvo čudo ako i netko tko stišće gumbiće i pušta sintetičke zvuke ne zarađuje dovoljno...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije