Nove navike potrošača formirane usporavanjem rasta globalne ekonomije i
recesijom – koja je u Hrvatskoj, primjerice, i prije stupanja na snagu
Zakona o neradnoj nedjelji, u studenome 2008., već četvrti mjesec
zaredom utjecala na promet u maloprodaji, realno manji visokih 11
posto! – otvaraju prostor daljnjem širenju diskontnih lanaca. Stoga
uopće nije čudno da globalno najveći maloprodajni lanci trgovina
odjećom, namještajem i slično usporavaju svoj rast, padaju ili
stagniraju, a maloprodajni lanci prehrambenim proizvodima i dalje
dominiraju na ljestvici 250 najvećih u 2007., zbrajajući prihode u
stotinama milijardi dolara.
Ipak pad prodaje
Ukupan promet 250 globalno najvećih maloprodajnih lanaca u 2007.
porastao je, naime, 11,4 posto, na 3,62 bilijuna dolara u odnosu na
godinu prije. Ipak, čak 44 maloprodajna lanca među vodećih 250
zabilježila su pad prodaje, a broj neprofitabilnih tvrtki udvostručio
se, tvrdi se u najnovijem izvješću konzultantsko-revizorske tvrtke
Deloitte o globalnoj snazi maloprodaje u 2009.
Iako i dalje dominiraju po prihodima, zamjetno je da se ukupan udio
američkih maloprodajnih lanaca na listi 250 najvećih smanjio. Osim
slabljenja dolara, ta se činjenica može pripisati i slabijem rastu
američkih tvrtki u odnosu na inozemne konkurente. Europski maloprodajni
lanci, naprotiv, i dalje jačaju čineći gotovo 40 posto najjačih na
listi. Prvi put u 12 godina, otkad Deloitte provodi to istraživanje,
postotak europskih maloprodajnih lanaca na ljestvici veći je od
američkih.
Wal-Mart prvi
Američki Wal-Mart, koji ostvaruje godišnji promet veći od 378 milijardi
dolara, i dalje čvrsto dominira listom 250 najvećih. Uz njega se nalaze
još četiri tvrtke iz SAD-a – Home Depot, Kroger, Target i Costco – a
Sears Holdings, koji je lani držao deveto mjesto među top 10, skliznuo
je na 13. mjesto. Francuski Carrefour i britanski Tesco drže drugo,
odnosno treće mjesto na ljestvici, a među prvih 10 zastupljena su i tri
njemačka maloprodajna lanca: Metro, Schwarz (koji obuhvaća Lidl i
Kafuland) te Aldi koji je zahvaljujući prometu od više od 58 milijardi
dolara prvi put ušao među deset najjačih. Na deset najvećih igrača u
maloprodaji otpada gotovo 30 posto ukupne prodaje na listi top 250 –
čak 1,07 bilijuna dolara.
ISTRAŽIVANJE Kako su poslovali maloprodajni lanci