Atlantic grupa dovršila je u jeku krize svoju veliku
investiciju vrijednu 75 milijuna kuna. Na tržište izlazi s
novom cedevitom, svojim najpoznatijim brendom, koja će
potrošačima biti dostupna i u tekućem obliku. Emil Tedeschi
vrlo je ponosan na taj proizvod jer, kaže, na njemu su radili godinama.
Tedeschi ne sumnja u uspjeh nove cedevite unatoč padu
potrošačke moći na tržištu.
Atlantic grupa ušla je u razdoblje opće recesije u znatno
povoljnijem stanju nego mnoge druge kompanije.Tvrtka je u posljednji
tren prije financijske krize uspjela obaviti IPO i steći investicijski
kapital za daljnji razvoj. Ipak, u ovoj godini velika su
iskušenja pred tom kompanijom.
Tedeschi kaže da imaju više od 1800 zaposlenih u deset
zemalja. – Menadžerske ugovore ima 148 zaposlenika kojima se,
među ostalim, regulira fiksni i varijabilni dio plaće. Varijabilni dio
ovisi o rezultatima kompanije, odnosno o uspješnosti
pojedinih segmenata poslovanja – divizije, operativne
kompanije, sektora ili timova za koje su pojedini menadžeri zaduženi.
Kako su svi menadžerski ugovori vezani uz poslovni uspjeh, s obzirom na
predviđene poslovne planove u 2009. ne planiramo smanjivanje plaća
menadžera i zaposlenika ni njihova otpuštanja. Naprotiv, već
smo početkom ove godine zbog potreba posla zaposlili novih osamdesetak
djelatnika.
Osim menadžmenta, naš je cjelokupni prodajni tim također
plaćen ovisno o rezultatima prodaje, pa će plaće i za taj dio
naših zaposlenika, njih više od 400, ovisiti o
rezultatima prodaje. Neovisno o trenutačnoj tržišnoj
situaciji, očekujemo da ćemo u 2009. ostvariti rast prodaje u odnosu na
prošlu godinu – kaže Tedeschi o najvrućoj temi
ovih dana koja se preispituje u mnogim poduzećima.
* Nakon duljeg
vremena Atlantic grupa predstavila je novi proizvod. Zašto
je bilo potrebno toliko vremena da se cedevita ponudi u tekućem stanju
i kako će potrošači reagirati na vašu ponudu?
Kakva su očekivanja, hoće li cedevita postati prva na
tržištu sokova? Zašto su bila potrebna ta golema
ulaganja u redizajn cedevite?
– Cedevita GO! dosad je najvažniji proizvod koji je lansirala
Atlantic grupa i ponosni smo na rezultat vlastitih razvojnih i
investicijskih napora. Riječ je o sasvim novom proizvodu u portfelju
poznatog brenda cedevita. Projekt je puno važniji od redizajna ambalaže
ili, primjerice, ponude novog okusa. Kad smo prije više od
šest godina prvi put razmišljali o cedeviti za
konzumaciju u pokretu, naš se tim uputio u potragu za
mehanizmom koji bi odgovarao potrebama proizvoda kakav smo zamislili
samo da bismo otkrili da se takav mehanizam nigdje nije upotrebljavao.
Kad smo odlučili samostalno razviti patent koji će zadovoljavati
osnovni cilj, odnosno omogućiti pripravljanje svježe cedevite neovisno
o mjestu na kojemu se nalazite, naišli smo na niz tehničkih
izazova čije je rješavanje zahtijevalo uloženo vrijeme i
sredstva. Danas smo iznimno zadovoljni proizvodom koji je već na
tržištu. Cedevita je iz kućanstava prije nekoliko godina
izašla u HoReCa kanal, gdje postiže iznimne rezultate,
što nam daje pravo očekivati da će potrošači svoj
omiljeni napitak prepoznati i u novom kanalu.
* U
što je još uložen novac koji je Atlantic grupa
prikupila u IPO-u potkraj 2007. godine?
– Sredstva koja smo prikupili u procesu inicijalne javne
ponude dionica uložena su u razvoj poslovanja, najprije u akvizicije
ljekarni tijekom 2008. godine te u povećanje proizvodnih kapaciteta u
Cedeviti. Kao što smo i najavili u listopadu 2007. na
predstavljanju izdanja, akvizicijama smo formirali najveći privatni
ljekarnički lanac Farmacia koji je u godini dana koliko poslujemo
postao važan čimbenik ne samo u ljekarničkom poslovanju nego i u
sustavu trajne edukacije farmaceuta, unapređenju kvalitete ukupne
usluge u ljekarnama, podizanju prepoznatljivosti struke u javnosti.
* Razvijate
ljekarnički biznis. Dokud ste došli i kakve su vam ambicije?
– Danas naš ljekarnički lanac Farmacia ima 33
ljekarne i pet specijaliziranih prodavaonica za promet medicinskim
proizvodima, odnosno lijekovima bez recepta.
U svojim ljekarnama pokušavamo uspostaviti jedinstvene
standarde najviše usluge za pacijente koja podrazumijeva
puno više od izdavanja lijeka. To podrazumijeva konzultacije
o terapiji, potencijalnim kontraindikacijama, dodatne usluge poput
pojedinih besplatnih mjerenja… Nastojimo etablirati brend
Farmacia koji će biti sinonim za najbolju uslugu u
ljekarništvu i zadovoljni smo rezultatima koje smo dosad
postigli.
Početkom ove godine osnovali smo također edukacijski centar Atlantic
Farmacia kao središnje mjesto sustavne edukacije
naših farmaceuta i tehničara, a osim stručnih
usavršavanja, organizirat ćemo i edukacije iz
komunikacijskih i prezentacijskih vještina, financija i
računovodstva.
Naše edukacije boduje Hrvatska ljekarnička komora, a
otvorene su i za farmaceute koji nisu zaposleni u našem
sustavu. Uspostavili smo dobru suradnju s međunarodnim tijelima
mjerodavnim za ljekarništvo u sklopu Svjetske zdravstvene
organizacije, a nedavno smo imali i vrlo uspješnu
međunarodnu konferenciju o razvoju kompetencija u
ljekarništvu.
* U ovoj godini
tvrtke će poslovati u posebno nepovoljnim uvjetima. S čime će se sve,
po vašemu mišljenju, suočavati gospodarstvo i
kakav je izlaz iz toga?
– Ova će godina biti osobito teška za
gospodarstvo. Atlantic grupa ne bavi se proizvodnjom i distribucijom
luksuznih dobara, poput automobila, no smanjena potrošnja
osjeća se na svim razinama, pa tako i u segmentu robe široke
potrošnje.
Smanjena potražnja utječe na sve segmente gospodarske djelatnosti,
što će imati niz posljedica o kojima sada treba ozbiljno
razmišljati. Mislim da prije svega treba
razmišljati o racionalizaciji javne potrošnje,
što znači striktnu kontrolu svih mjesta troška, a
ne samo o prihodima u državnoj blagajni. Uz to, država za podmirivanje
vlastitih obveza treba osigurati zaduživanje u inozemstvu kako bi
ionako ograničena sredstva koja su na raspolaganju u bankama u
Hrvatskoj bila dostupna gospodarskim subjektima. Konačno, država mora s
posebnom pozornošću definirati mehanizme pomoći kompanijama
koje posluju na zdravim temeljima, ali su zbog vanjskih utjecaja, krize
u okružju, zapale u teškoće.
* Kako će se
Atlantic grupa financirati na tržištu skupog novca i
lošeg tržišta kapitala? Ima li vlastite
akumulacije?
– Atlantic grupa profitabilna je kompanija koja raspolaže
vlastitom akumulacijom. Osim toga, potkraj prošle godine
zaključili smo kreditnu liniju s njemačkom razvojnom bankom DEG koja će
se iskoristiti za razvoj poslovanja u ovoj godini, bilo akvizicijama
ili širenjem postojećih segmenata poslovanja. Osim toga, u
ovoj godini ne dospijeva nam na naplatu nijedna kreditna linija,
što olakšava i kreditno financiranje razvoja ako
se za tim javi potreba.
* Hoće li
Hrvatska, prema vašoj procjeni, moći izbjeći bankrote tvrtki
i veliku nelikvidnost?
– Možemo očekivati određena otpuštanja na koja će
kompanije biti prisiljene zbog gubitka tržišta i smanjene
potražnje. Restrukturiranje se očekuje i u velikim državnim kompanijama
kao što su brodogradilišta, HŽ i HEP, a svjedoci
smo toga da je i privatni sektor, posebno u granama koje su
najviše izložene krizi, poput drvne i tekstilne industrije
ili autoindustrije, već počeo smanjivati broj zaposlenih kako bi mogao
opstati u vrijeme recesije.
Bilo bi jako loše kad bi se tvrtke koje su strukturno zdrave
suočile s likvidacijom i stoga mehanizmima koji će to spriječiti treba
posvetiti posebnu pozornost u planiranju antirecesijskih mjera. Osobno
smatram da veće zahvate u restrukturiranju treba činiti u vrijeme kad
je poslovanje najbolje. Činjenica je da je kriza pogodila mnoge
kompanije, ali zacijelo je pojedinima dobro došla i kao
alibi za poteze za koje inače ne bi imale volje ili hrabrosti. Zato
država mora voditi računa o pomoći zdravim kompanijama i dobro
razmisliti o kriterijima koji bi onemogućili zloporabu Vladine pomoći u
rješavanju problema koji nisu posljedica krize.
* Hoćete li i vi
posegnuti za “pogodnostima” koje nosi kriza,
primjerice otpuštanjima i smanjenjem plaća?
– Atlantic grupa je izradi poslovnih planova za 2009.
pristupila pomno i odgovorno i vjerujemo da ukupan makroekonomski
razvoj Hrvatske, zemalja u regiji i europskih zemalja koje su
naša glavna tržišta neće dovesti do situacije
koja bi to prouzročila. Kao što sam rekao, velik dio
restrukturiranja obavili smo prije nego što je kriza počela,
što nam olakšava poslovanje u
sadašnjim uvjetima. Ove godine ulagat ćemo u nove proizvode,
proizvodne kapacitete kao i u snaženje naše distribucijske
mreže. Od početka godine zaposlili smo osamdesetak ljudi,
što na novom projektu Cedevita GO!, što
preuzimanjem prodajne sile Karoline nakon potpisivanja ugovora o
preuzimanju njezina proizvodnog asortimana potkraj prosinca. Ipak,
svjesni smo toga da smo suočeni s drukčijim načinom planiranja i da su
horizonti za 2009. i 2010. iz trenutačne perspektive bitno drukčiji
nego što je to bilo, primjerice, prije dvije godine, kad se
moglo planirati s većim stupnjem pouzdanosti s obzirom na opće okružje.
* Ovih dana
slušamo mnoge gospodarstvenike koji govore o krizi i
recesiji. Vas nema među njima, dojam je da ste se povukli, a prije ste
bili aktivni u HUP-u. Zašto ste prestali javno djelovati?
– Logično je da uime HUP-a najčešće istupa
predsjednik udruge, no moj se angažman nije umanjio nakon
završetka mandata. Aktivan sam u Savjetu HUP-a, član sam
Gospodarsko-socijalnog vijeća i Nacionalnog odbora za praćenje
pregovora. HUP u postojećoj situaciji nastupa i djeluje vrlo odgovorno
u zaštiti ukupnog gospodarstva i interesa zajednice.
* Što
kao tvrtka koja nije zadužena mislite o preuzimanju Droge Kolinske?
Mislite li možda sudjelovati u tome ili imate koristan savjet za
naše prehrambene tvrtke koje bi to željele?
– Atlantic grupa poštuje potencijale slovenske
kompanije Droga Kolinska, ali s obzirom na naše
strateško usmjerenje, ta tvrtka nije u našem
fokusu u smislu sudjelovanja u njezinu preuzimanju, samostalno ili u
sklopu nekog konzorcija. S druge strane, ne mislim da trebamo davati
savjete drugim kompanijama koje mogu biti zainteresirane s obzirom na
njihove poslovne strategije.
Zadovoljni kako su odradili 2008.
Kako je Atlantic grupa u
financijskom smislu odradila kriznu 2008. godinu?
– Zadovoljni smo jer smo 2008. zaključili sukladno vlastitim
očekivanjima i najavama s početka godine. Atlantic grupa u
prošloj je godini nastavila trend snažnog rasta i svi su
pokazatelji profitabilnosti bolji u odnosu na godinu prije,
što uz nisku zaduženost i stabilnu bilancu daje dobru osnovu
za postizanje dobrih rezultata i u 2009. godini. U ožujku ćemo objaviti
gotove podatke o konsolidiranim rezultatima prema Burzi. Osobito smo
zadovoljni postignutim rezultatima jer su se već lani počeli uočavati
prvi znaci globalne krize. Mi smo već prije četiri godine, a posebno
prije izlaska na Burzu, učinili mnogo na unapređenju procesa unutar
kompanije. Naravno, kao i svi ostali, osjećamo usporavanje gospodarske
aktivnosti, ali poslujemo na zdravim temeljima i nastojimo vlastitim
naporima ublažiti utjecaj krize.