Jeste li ikad čuli za tvrtku Research In Motion? Vjerojatno niste, no
ta tvrtka iz kanadskog gradića Waterlooa vlasnik je 51. najvrednijeg
brenda na svijetu.
Osnovana 1984, prvih petnaest godina provela je u potpunoj anonimnosti,
sve dok početkom 1999. nije izdala dvosmjerni pager, s tako sitnim
tipkama da su nekog podsjetile na sjeme jagode.
Pager je dobio nadimak “jagoda”, no zaključeno je da to ipak nije dobro
ime za poslovnu spravu. Odlučeno je da se nazove “kupina” (engl.
Blackberry).
Meteorski uspjeh
Već sljedeće godine magazin “Time” uvrstio je blackberry na listu “Best
of 2000”. Godinu dana kasnije američki je Kongres naručio blackberry
svim svojim zastupnicima, a konačna potvrda zvjezdanog statusa stigla
je godinu dana poslije: blackberry je pohvalila Oprah.
Posve je jasno zašto poslodavci obožavaju blackberry: istraživanje
tvrtke Ipsos Reid pokazalo je da prosječan vlasnik blackberryja provede
63 minute svog slobodnog vremena radeći, zahvaljujući toj spravi koja
mu omogućuje da radi i dok je na ručku, na putu do posla, u krevetu ili
WC-u... Ono što nikako nije jasno onima koji fenomen blackberry
promatraju sa strane jest: kako je moguće da čovjek dragovoljno
prihvati spravu koja će mu radno vrijeme produljiti u beskonačnost, te
posve zamagliti granicu između poslovnog i privatnog?
Tajna uspjeha
Blackberry je dugo bio statusni simbol, znak pripadnosti
tehnomenadžerskoj klasi. Kad je stigao u Hrvatsku, isprva ga nisu ni
mogli kupiti pojedinci, već samo kompanije. No nije mu dugo trebalo da
se iz čisto poslovne sfere proširi među “obične ljude”.
Blackberry je naime kao SMS na steroidima: s njim možete primati i
pisati kakve god hoćete poruke, sa svim onim mogućnostima koje pruža
e-mail na računalu; niste više ograničeni na 160 znakova. Jednom kad se
na to naviknete, ne možete bez toga: blackberry zovu crackberryjem, jer
izaziva ovisnost usporedivu s onom koju stvara droga crack.
Glavni razlog uspjeha blackberryja ipak leži u jednostavnosti uporabe:
njime se služiti gotovo je jednako jednostavno kao pisati SMS-ove na
običnom mobitelu – a ipak, kad se želite poslužiti naprednijim
mogućnostima (formatiranje poruka, dodavanje datoteka u privitku), naći
ćete i njih, i to upravo ondje gdje ste ih intuitivno očekivali.
Sporedni razlog je taj što je proizvođač blackberryja uvijek pratio
zahtjeve tržišta. Prije 10 godina blackberry je bio skroman pager s
jednobojnim ekranom, a danas je to raskošan multimedijalni smartphone –
blackberry je uvijek nudio sve što i konkurencija, ali i nešto više....
BLACKBERRY