Jedan medij objavio je jučer da će budući koncesionar na hrvatskim autocestama zaraditi 20 milijardi kuna u 40 godina. Pri tome je taj medij prozvao medije koji su pisali da će koncesionar zaraditi 100 milijardi kuna jer su time plašili građane.
Naveli su i da su ti mediji objavili netočne i površne podatke te da su oni istražili istinu. O tih 100 milijardi kuna pisao je Večernji list prije nekoliko dana, uz detaljno objašnjenje simulacije prihoda, rashoda i dobiti budućeg koncesionara, a koju je izradilo nekoliko stručnjaka iz HAC-a.
Konzervativna računica
Pri tome su prihodi uvećavani svake godine u idućih 40 godina, koliko bi trajala koncesija, za jedan posto na osnovi vrlo konzervativnog rasta prometa od jedan posto. U kalkulaciju prihoda uključeno je i povećanje cijene cestarine svake godine od tri posto, i to na osnovi uvjeta koji će biti naveden u koncesijskom ugovoru, a prema kojem će koncesionar imati pravo povisiti cijenu cestarine svake godine za iznos inflacije umanjen jedan posto. U kalkulaciji je inflacija od četiri posto.
Usto, i rashodi budućeg koncesionara su svake godine u toj računici povećavani četiri posto iako je malo vjerojatno da će koncesionar i za jedan posto svake godine povećavati te troškove. Prije je očekivati da će ih smanjivati. Kao početne brojke u toj simulaciji uzeti su prihodi od 1,9 milijardi kuna, koliko sad otprilike iznose prihodi od cestarine HAC-a i ARZ-a te 900 milijuna kuna troškova za plaće i održavanje. Povećanjem tih početnih prihoda svake godine od jedan posto na osnovi rasta prometa i tri posto na osnovi inflacije rezultira time da će, primjerice, 2030. koncesionar imati prihode od 3,53 milijardi kuna, a 2054. 9,13 milijardi kuna. Rashodi bi također rasli pa bi 2054. iznosili 4,1 milijardu kuna. Sve te godine koncesionar bi, naravno, ostvarivao dobit. Pa bi, primjerice, 2030. ta dobit iznosila 1,91 milijardu kuna, a 2054. 4,98 milijardi kuna. Ukupno, prema toj računici, koncesionar bi u 40 godina ostvario 101,762 milijarde kuna dobiti. Kad se odbije ulaganje od 22 milijarde, koliko će platiti za koncesiju, čista dobit je gotovo 80 milijardi kuna. I to najmanje jer je u kalkulaciju uključeno i povećanje troškova.
Nedostaje milijarda kuna
A što ne valja u kalkulaciji od 20 milijardi kuna koju je objavio jedan medij? U toj su kalkulaciji prihodi od cestarine u iznosu od 1,9 milijardi kuna i pomnoženi su sa 40. I tako su dobili 76 milijardi kuna, koliko bi u 40 godina koncesije iznosili ukupni prihodi. Kao iznos troškova uzeli su pak 800 milijuna kuna i to pomnožili sa 40. I tako su dobili iznos od 32 milijarde kuna. Pa su od ukupnih prihoda oduzeli ukupne rashode, a onda od toga oduzeli iznos od koncesijske naknade od 23 milijarde kuna i zaključili da će koncesionar zaraditi samo 20 milijardi kuna. No i u toj računici nedostaje milijarda kuna jer, kad se od 76 oduzme 32, dobije se 44, a kad se od tih 44 oduzme 23, dobije se 21!?
Pri tome u kalkulaciji tog medija, koji tvrdi da ju je dobio od Ministarstva prometa, ni u jednoj godini nije uključen ni rast prihoda na osnovi porasta prometa kao ni rast prihoda od povećanja cijene cestarine od tri posto. Prema njihovoj računici, na autocestama u Hrvatskoj u sljedećih 40 godina neće promet rasti i, što je još značajnije, u sljedećih 40 godina u Hrvatskoj neće biti inflacije!
Tablice prihoda, rashoda i dobiti u kunama i eurima pogledajte u fotogaleriji iznad teksta
>>Koncesionaru autocesta zarada 101 milijarda kn
>>Autocesta bi se, sad kada su važne i Berlinu i EU, riješio samo bedak
Radi se o tome da netko iz Vlade želi debelu proviziju za projadaju ispod cijene. Netko će definitvno od Zokijevih podebljati račun za koju stotinu miliona eura.