Južnokorejska ponuda da se Hrvatsko ratno zrakoplovstvo obnovi njihovim trenažno-borbenim zrakoplovom FA-50, o čemu je Večernji list jučer donio ekskluzivnu reportažu, u Hrvatskoj će biti ocijenjena dobrodošlom. Kad pristigne službena ponuda, jer dosad su Južnokorejci u MORH-u priredili samo prezentaciju svog proizvoda. Ostali ponuđači već su, saznaje se, poslali svoje ponude, jer svi očekuju da će RH zadržati borbeno zrakoplovstvo, kao što to političari i obećavaju. U zadnjih mjesec-dva i predsjednica RH Kolinda Grabar-Kitarović i ministar obrane Josip Buljević založili su se za opstanak borbene komponente HRZ-a. Prije nekoliko dana predsjednica je razgovarala i s predstavnicima švedskog SAAB-a koji ponovno nudi eskadrilu Gripena. Stigle su i ponude za francuski Rafale, rabljene američke F-16.
Zanimljiv i “mali F-16”
Buljević kaže da “veseli svaka ponuda koja pomaže rješavanju problema naše borbene eskadrile, osigurava budućnost HRZ-a i svaka koja bude prihvatljiva bit će razmotrena”. I premda su se već mnogi bili okladili da će borbeno zrakoplovstvo, nakon neuspješnog remonta naših MiG-ova 21 u Ukrajini, biti ugašeno, u MORH-u se, naprotiv, pripremaju za sve što je potrebno kako bi pripremili premijera i predsjednicu za donošenje eventualne odluke o nabavi novih ili novijih ratnih zrakoplova. General Josip Štimac potvrđuje za Večernji list da će ubrzo pri MORH-u biti osnovan stručni tim od sedam-osam članova čiji će posao biti da za državni i vojni vrh pripremi studiju s analizom ponuda. U stručnom timu će osim Štimca biti još dvojica bivših zapovjednika HRZ-a, generali Josip Čuletić i Vlado Bagarić, a pridružit će im se eksperti za financije i tehniku.
– Studiju o stanju u HRZ-u sa svim opcijama njegove budućnosti trebamo završiti do kraja 2016. godine – kaže Štimac.
Smatra da će studija pokazati da je cilj, a to je opstanak borbenog zrakoplovstva, ostvariv i da Hrvatska treba i može imati borbeno zrakoplovstvo. Kaže da je vrlo zanimljiva i južnokorejska ponuda.
– Drži vodu, jer FA-50 je dobar trenažno-borbeni zrakoplov koji je tehnološki iskorak čak i u odnosu na američki F-16, na temelju kojega je FA-50, kao “mali F-16”, i nastao – kaže Štimac.
Posjeduje, naime, SAR radare, koji se ugrađuju i u novi F-35. Pozitivno je što Južnokorejci nude još i gradnju logističko-obučnog centra. Inače, njihov FA-50 pogoni američki General Electricov motor, kao uostalom i Gripen.
Važno i partnerstvo
Stručni tim će posebno pridati pažnju ponudama koje će sadržavati i mogućnost za tehnološki napredak u RH. Jer nabava borbene eskadrile danas se uglavnom i uvjetuje prijenosom tehnologije, a čini se da će to nuditi i Južnokorejci i švedski SAAB. Naravno, cijena jest važna, kao i uvjeti kreditiranja ili leasinga, no pri odabiru se sigurno neće odlučivati isključivo na osnovi cijene. U državnom vrhu mogli bi se voditi i stavom da je izbor borbenog zrakoplova ujedno i izbor strateškog partnera za idućih 30 godina. Dakle, politici bi moglo biti važno i kakvi su partnerski (politički, gospodarski, vojni) odnosi s državama iz kojih dolaze ponude.
>> Afera Avioni mogla bi završiti kao i famozna afera Kamioni
Avionu ništa ne fali. Best Buy. Da ne spominjem prednosti ekonomskog povezivanja i zbližavanja s Južnom Korejom, jednom od najbrže rastućih i najnaprednijih svjetskih ekonomija. Inače je grozno što stanovnici te države obožavaju našu zemlju i pokušavaju se zbližiti s našim ljudima a mi ih gledamo ko dosadne vanzemaljce umjesto da prihvatimo njihovo prijateljstvo.