Hrvatska nacionalna aviokompanija Croatia Airlines lani je pokrenula program komercijalnog školovanja pilota, takozvani Pay to Fly (Plati da letiš) program koji je izazvao brojne kontroverze u svjetskoj avioindustriji. Prema tom programu, mladi piloti koji imaju osnovnu profesionalnu pilotsku dozvolu, ali su bez iskustva, plate – u slučaju CA to je oko 30.000 eura – aviokompaniji da steknu dovoljan broj sati letova koji im je potreban da bi mogli konkurirati za posao u nekoj zrakoplovnoj tvrtki.
Lete s putnicima u avionu
Piloti školarci za tih 30.000 eura prođu trening na tlu i simulator, a onda se na zrakoplovima CA uče letjeti. Prvo za upis tipa aviona lete takozvanu zonu, a to je let na airbusu ili dashu bez putnika u trajanju od oko 40 minuta. Nakon toga lete 500 sati na redovitim linijama CA, dakle s putnicima u avionu. Pri tome prvih 200 sati u kokpitu uz kapetana sa školarcem su i “pokrivač” (kopilot) te instruktor, a zatim 300 sati pilot iz programa Pay to fly leti samo s kapetanom. Pri tome svaki sat tog leta plati 10 eura.
Piloti diljem svijeta i Europe pobunili su se protiv Pay to fly programa, koji primjenjuju uglavnom niskobudžetne aviokompanije, jer smatraju da se time ruši cijena rada pilota, a da aviokompanije dobivaju radnu snagu koja ne samo da je besplatna nego još i plati tvrtki da bi radila. Aviokompanije inače prvo zaposle mlade pilote pa ih onda školuju, a cijenu tog školovanja onda oni otplaćuju ili se vežu određeni niz godina da će raditi za tu aviotvrtku.
Hrvatski sindikat prometnih pilota (HSPP) koji djeluje u CA pobunio se također protiv Pay to fly programa u njihovoj tvrtki. Tražili su o tome mišljenje Ministarstava rada i prometa, Agencije za civilno zrakoplovstvo i inspekcije rada, ali još nisu dobili nikakav odgovor.
– Je li program Pay to fly primjenjiv i na druge sektore? Može li se on prenijeti i na Vladu, sudove, liječnike...? Može li i na tim poslovima netko tko ima dovoljno novca platiti kako bi radio da stekne potrebno iskustvo – pita se predsjednik HSPP-a Zoran Bilić (na drugoj fotografiji). Dodaje da se ipak nada da će s upravom CA naći zajedničko rješenje tog problema u domeni u kojoj on zadire u prava i obveze pilota. U upravi CA pak kažu da su lani potpisali 13 ugovora o školovanju i da je zasad za školovanje u 2015. zainteresirano desetak novih kandidata.
Navode da se sa svakim kandidatom iz programa Pay to fly potpisuje ugovor o školovanju na zrakoplovu kojim su regulirana međusobna prava i obveze. prema standardima Ca – S obzirom na to da se tijekom cjelokupnog programa piloti školuju i osposobljavaju prema standardima CA, koji su u mnogim elementima zahtjevniji u odnosu na zakonsku regulativu, te da Agencija za civilno zrakoplovstvo provodi nadzor nad cjelokupnim programom školovanja pilota, činjenica je da piloti u Pay to fly programu CA zadovoljavaju sve standarde sigurnosti letenja – kažu u CA.
Dodaju da regulativa propisuje da avioprijevoznik prigodom angažiranja novih pilota i članova kabinskog osoblja zrakoplova treba prethodno s njima provesti tečaj prilagodbe na kompanijske standarde i da je to dodatni mehanizam kojim se osigurava da novi članovi letač- koga osoblja radne dužnosti obavljaju u skladu s najvišim sigurnosnim standardima.
>> Nema dogovora! Stjuardese i piloti opet spremaju štrajk
Ima tamo puno više uhljeba a ne samo direktor marketinga. A jel kučak možda neki stručnjak za avijaciju il samo kofere zna dobro nosit. Ili možda jaba direktor prometa, sav se raspada od kompetentnosti ali lovu u svoj džep zna pospremit. Da ne nabrajam dalje... sad ču se još manje vozit croatia airlinesom kad znam da su školarci za komandama...