Koliko vam se puta dogodilo da vam šef i nakon radnog dana putem maila zada novi radni zadatak? Ili da očekuje od vas da ste dostupni i nakon odlaska s posla pa se i naljuti na vas ako mu se ne javite sa slobodnog vikenda ili u kasnim večernjim satima?
Svakodnevne situacije
U današnjem poslovnom svijetu gdje sve više radnika ima poslovne mobitele i prijenosna računala takve su situacije postale gotovo svakodnevne. A sve veća poslovna nesigurnost, sve više nezaposlenih na burzi radnicima tjera strah u kosti pa i pristaju na nove radne uvjete. U Njemačkoj su ipak odlučili imati sretne i zadovoljne radnike. Njihova ministrica zapošljavanja Andrea Nahles predložila je donošenje svojevrsnog “antistresnog zakona” koji bi branio poslovne online kontakte izvan radnog vremena u što bi bili uključeni i e-mailovi. A još otprije poslodavci u Njemačkoj imaju zabranu kontaktiranja radnika za vrijeme praznika. Osim toga, neke njemačke velike kompanije, poput Volkswagena i BMW-a, već su i prije uvele pravilo ne-zvanja djelatnika nakon radnog vremena. I iako naši radnici, za razliku od njemačkih, o takvim uvjetima mogu samo sanjati, većina naših sugovornika rado bi da i u Hrvatskoj postoji slična inicijativa.
– Danas se podrazumijeva da je u ovom suvremenom svijetu radnik uvijek dostupan. Gotovo da i nema više pravo na svoju privatnost. Nije pitanje samo računala i poslanih e-mailova. Šefovi zovu i na mobitel izvan radnog vremena i zaposleni im u svakom trenutku moraju biti na raspolaganju. Više se radnici ne osjećaju slobodno, nisu opušteni jer znaju da im u svakom trenutku može zazvoniti telefon – kaže Krešimir Sever, predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata.
Svjestan je, kaže, da neka zanimanja i neki poslovi zahtijevaju veću dostupnost, no i takve ljude u konačnici treba zaštititi od pretjeranog rada i od toga da im život ovisi o tome hoće li ih netko nazvati ili ne s posla.
Da je dostupnost radnika u zadnje vrijeme postala veliki problem i u Hrvatskoj, upozorava i predsjednica udruge Mobbing Jadranka Apostolovski.
– Često imamo takve slučajeve. To je problem pogotovo u velikim kompanijama, posebice među visokim menadžmentom, bez obzira na to radi li se o privatnoj ili državnoj tvrtki. Ljudi iz straha za egzistenciju i od gubitka posla i malog tržišta pristaju na sve. U početku misle da su s mobitelom i računalom dobili bingo, a poslije shvate da to nije beneficija, nego zadiranje u privatnost – kaže Apostolovski. Da je inicijativa zanimljiva i da o njoj valja dobro raspraviti, smatra i Davor Majetić, glavni direktor Hrvatske udruge poslodavaca.
Vrijeme globalizacije
No bez izuzetaka je, dodaje, nemoguće zakonski normirati komunikaciju sa zaposlenicima jer mnoge struke i pozicije ni nemaju radno vrijeme.
– Kad bi se poštovalo lokalno radno vrijeme, ne bismo mogli raditi s SAD-om ili Indijom jer ne bismo mogli ni komunicirati, a u vrijeme globalizacije nužno je raditi sa svijetom – kaže Majetić.
Bez veze, ako čovjek ima managerski ugovor, onda zapravo i nema radno vrijeme, a ako je "običan" zaposlenik onda nije obavezan čitati emailove izvan posla. Ne vidim tu nikakav problem... što će se zapravo dogoditi? Šef će si podesiti email da emailove automatski pošalje početkom radnog vremena, tako da će zaposlenik opet dobiti istu količinu posla...