Smrti u oči gledalo je tristotinjak prestravljenih putnika kada se brzi vlak 782 u Dugom Selu zaustavio svega 150 metara od putničkog vlaka 8087 koji je prometovao istim kolosijekom. Kada je ugledao drugi vlak kojemu ide ususret, strojovođa Danijel Bekec (28) počeo je žestoko kočiti. O njegovoj brzoj reakciji te nedjeljne večeri 22. lipnja ove godine ovisili su životi stotine putnika. A kako je sve počelo? U 21.14 vlak 782 koji prometuje na relaciji Osijek – Zagreb stigao je na kolodvor Dugo Selo.
Automatsko zaustavljanje
Dvije minute kasnije prometnik
(34) dao je pisani nalog vanjskom prometniku Bogumilu L. da taj vlak otpremi u pravcu Sesveta. Vlak je krenuo, a trenutak nepažnje prometnika bio je dovoljan da smetnu s uma da se na istom kolosijeku nalazi i “lokalac” – putnički vlak 8087 koji je u 21.02 krenuo iz Sesveta i desetak minuta zatim s četiri putnika čekao na ulazu u Dugo Selo.
– Vlak broj 8087 ovdje – bile su riječi koje prometnik Tomislav Tunjić nije izgovorio svom kolegi Edinu Beganoviću (38) koji je u Sesvetama istodobno dao dopuštenje da vlak iz Dugog Sela krene prema Sesvetama. Zato se terete da su ugrozili promet opasnom radnjom kojom su izazvali opasnost za život ljudi i imovinu velikih razmjera, za što im prijeti kazna zatvora od pet mjeseci do šest godina, a za slučaj da se dokaže da je riječ o propustu iz nehaja, predviđena je kazna zatvora do tri godine.
Sretan je epilog slučaj izbjegnutog sudara vlakova u Dugom Selu dobio zahvaljujući hrabrom 28-godišnjem strojovođi Danijelu Bekecu koji je pravodobno reagirao i minimizirao potencijalnu štetu. Dok je junak priče odmor potražio na Murteru, kolege prometnici, prvookrivljeni Tomislav Tunjić i drugookrivljeni Edin Beganović, pušteni su u ponedjeljak iz pritvora u kojem su bili oko mjesec dana.
– Oni jesu pogriješili, ali s obzirom na to da je sve prepušteno ljudskom faktoru i da prometnici u 24 sata propuste i do 300 vlakova, pravo je čudo da se takva situacija nije i prije dogodila – objasnio nam je u razgovoru prije nekoliko tjedana Dalibor Petrović, dopredsjednik Sindikata strojovođa. Naglašava da je pravi problem u lošoj organizaciji sada već gotovo jednogodišnjeg remonta pruge.
– Nije pripremljeno najnužnije. Automatska regulacija i mehanizmi zaštite uključeni su napola, odnosno ne vrijede za obostrani promet – iskren je dopredsjednik Petrović koji za izbjegnutu nesreću najmanje krivi prometnike. Upravo zbog mogućeg faktora ljudske pogreške osmišljena su tehnička rješenja poput autostop uređaja ugrađenog na lokomotivu.
– Takav uređaj onemogućuje da vlak ide na vlak. Autostop uređaj automatski zaustavlja vlak kod prolaska vlaka pokraj glavnog signala koji pokazuje signalni pojam zabranjene vožnje – objašnjava princip rada profesor Zdravko Toš, stručnjak za sigurnost željezničkog prometa.
– U slučaju relejskog uređaja blokira se postavljeni smjer vožnje dok se vožnja ne obavi i deblokira ga nakon izvršene vožnje. Međutim, ako vam uređaj ne radi, tada cijela ova logika pada u vodu – slikovito dočarava profesor Toš. O konkretnom slučaju i mogućim posljedicama nepažnje prometnika Beganovića i Tunjića nije govorio.
Tek krenuo s kolodvora
– Brzina vlaka ovisi o mnogo faktora. No uzmimo za primjer putnički vlak koji ide 100 kilometara na sat. Strojovođa u tom vlaku treba početi kočiti 700 do 1200 metara prije da bi se zaustavio – objašnjava problematiku zaustavljanja vlaka profesor Toš.
– Nisam bio tamo i nisam vještačio na tom slučaju pa ne mogu reći u čemu je točno bio problem – iskren je stručnjak za sigurnost željeznica. Kaže da vlak broj 782 koji se je tek bio uputio iz Dugog Sela nije mogao voziti brže od 50 kilometara na sat pa se stoga i uspio zaustaviti te izbjeći sudar koji je mogao završiti kobno.
300 putnika nije nikako moglo gledati smrti u oči, jer u kabini je samo strojovođa. I on je gledao smrti u oči. Putnici su bili u pogibeljnoj opasnosti za koju nisu znali do naglog zaustavljanja kompozicije vlaka. Pismenost na dnu.