Novootvorenim stranim megacentrima nije uvjetovano koji dio prodaje
treba biti domaćeg podrijetla, tako da oni, ako domaći proizvođači i ne
pristanu na tražene uvjete prodaje, pribjegavaju uvozu - ističe Ivan
Veljača, direktor tvrtke Kondin, koja provodi istraživanja za sve
hrvatske konditore.
Gubitak tržišta
To je razlog da u ukupnoj većoj prodaji slatkiša u Hrvatskoj u 2008.
domaći proizvođači bilježe mnogo manji rast prodaje u Hrvatskoj od
uvoznih proizvoda, kao i malo povećanje proizvodnje i gubitak domaćeg
tržišta, te izlaz moraju tražiti u izvozu, koji zbog niske vrijednosti
dolara često nema ekonomskog opravdanja – kaže Veljača.
Upravo stoga pad ukupnog uvoza od 25 posto u prva tri mjeseca 2009. i
nije utjecao na proizvodnju konditorskih proizvoda, jednu od najjačih
domaćih industrija jer pet godina uvoz enormno raste. U našu zemlju
uvozi se glavnina slatkiša iz zemalja EU, oko 78 posto, što bi trebalo
značiti da proizvodi zadovoljavaju visoke standarde.
Hrvatska u EU izvozi tek trećinu svoga izvoznog obujma. Domaći
proizvođači okrenuli su se lakšem tržištu, zemljama okruženja, BiH,
Srbiji, Makedoniji i Crnoj Gori. S obzirom na veliku devalvaciju valuta
tih zemalja, izvoz je postao posao bez zarade, a kako kažu u Krašu,
moraju i tako raditi da bi zadržali prisutnost na tim tržištima.
Ponovni ulazak skuplji je od trenutačnih disproporcija na tržištu.
Uvozimo sve slastice
Slatkiši iz uvoza preplave domaće tržište u vrijednosti većoj od 200
milijuna dolara, izvoz je upola manji, i takav je odnos konstanta koju
bi domaći proizvođači htjeli promijeniti. Za neke proizvode, poput guma
za žvakanje, nema zamjene, jer nema domaće proizvodnje, a uveze ih se
čak 14 milijuna dolara vrijednosti. Sve vrste čokolada te bomboni i
keksi također su pri vrhu uvoznih proizvoda.
SLATKO TRŽIŠTE Uvoz veći od 200 milijuna dolara