U posljednje se doba mnogo polemizira o isplativosti ugradnje plinske
instalacije u automobile. Naime, sve se češće spominje kako bi ovaj
energent, koji je ekološki prihvatljiviji, uskoro mogao poskupjeti, a
osim toga, zbivanja na svjetskom tržištu rezultirala su sniženjem
cijene bezolovnog goriva.
Želeći provjeriti kako stvari zapravo stoje, isplati li se ugradnja
plina ili ne, odlučili smo se za plinsku instalaciju, a u sljedećih
nekoliko mjeseci korištenja imat ćemo priču iz “prve ruke” o njenim
prednostima, odnosno manama.
Nakon odluke o ugradnji plinske instalacije, vrlo je bitno istražiti
koji se spremnik može koristiti. Postoje i cilindrične i toroidalne
izvedbe, a mi smo se odlučili za toroidalnu, koja dolazi na mjesto
rezervnog kotača.
Ovisno o modelu automobila, moguće je spremnik ugraditi u sam
prtljažnik, ali i ispod vozila, što kod Koleosa zbog ispušnog sustava
nije bilo moguće. U našem slučaju riječ je o 60-litrenom spremniku
poljskog proizvođača Irene. Renault nudi ugradnju plinskih instalacija
talijanskog proizvođača Landija Renza, prilikom čega se ne gubi
tvorničko jamstvo, što je bitno, jer se u većini slučajeva plinske
instalacije ugrađuju na novim vozilima.
Nakon smještanja spremnika umjesto rezervnog kotača, potrebno ga je
dobro učvrstiti, što je kod Kolesa učinjeno pomoću čelične trake
obložene gumom. Zbog skučenog je prostora seviser Vanja imao problema
sa smještanjem svih potrebnih elemenata, pa je ugradnja trajala tri
dana.
Potrebno je bilo smjestiti i kontrolnu jedinicu, odnosno centralno
računalo koje “krade” signal s računala vozila, kako bi, među ostalim,
mogao imati parametre ubrizgavanja plina umjesto goriva. Jedina je
demontaža potrebna na usisnoj grani koju treba raskopati kako bi se
mogli ugraditi injektori plina. Zatim je potrebno sve to spojiti,
ugraditi isparivač, provući sve cijevi i žice.
Mnogi misle da je plin nesiguran i boje se istjecanja iz spremnika
odnosno eksplozije u slučaju sudara. To je gotovo nemoguće, a sva
moguća istjecanja iz spremnika osigurana su oduškom koji bi odmah taj
plin ispustio iz vozila.
Ukupna cijena - 14.759,17 kuna
Navest ćemo cijene samo nekih od ugrađenih elemenata. Spremnik plina stoji 1350,65 kuna, kit Omegas 6857,12 kuna, ventil 604,2 kn, dvadeset sati mehaničarskih radova stoji 3904 kn. Zatim su tu kabeli injektora, senzor temperature, izolacijska traka, odušak, tank popper, aditiv,....U konačnici dolazimo do cijene od 14.759,17 kuna, u što je uključena i cijena tehničkog ispitivanja s troškom Centra za vozila Hrvatske. Jedino što nas još očekuje, jest upis u prometnu dozvolu, što ćemo napraviti nakon što dobijemo od CVH-a potrebnu dokumentaciju.