Ovisnici o videoigrama

Izgubljeni u virtualnoj stvarnosti

klik2.jpg
import
13.10.2005.
u 10:15

Igrajući zajedno, dvojica su prijatelja u Šangaju osvojila jedan od najpoželjnijih predmeta u igri Legend of Mir 3: zmajevu sablju, vrijedno oružje u borbi protiv ratnika i čarobnjaka, zmajeva i vila, mača i magije. A onda je Qiu Chengwei počinio kobnu grešku: posudio je svom kolegi Zhu Caoyuanu sablju da njome samostalno zavitla u igri. Umjesto da ubija čudovišta, Zhu je sablju prodao, ali ne za bodove u igri nego za pravi novac: zaradio je 7200 juana - nešto više od pet tisuća kuna, odnosno višegodišnju zaradu prosječnog kineskog radnika. Očajni Qiu smjesta je otišao na policiju, no ondje su mu rekli kako su nemoćni. U Kini, kao niti bilo gdje drugdje u svijetu, ne postoji zakon koji bi štitio virtualno vlasništvo. Kada je shvatio da mu zakon ne može pomoći, Qiu ga je uzeo u svoje ruke: otišao je kod Zhua, pokucao na vrata, i kada je ovaj otvorio, svom mu je snagom zabio nož u prsa. Pravi nož, ne virtualni.

Dok Qiu čeka presudu za ubojstvo s predumišljajem, svijet je skrenuo pozornost na problem ovisnika o videoigrama, ljudi koji gube smisao za stvarnost oko sebe i zbivanja u virtualnom svijetu smatraju važnijima od onoga što im se događa u stvarnosti. Poput ovisnika o drogama, ti ljudi koji svijetom šeću poput zombija najveća su opasnost za sebe: u proteklih godinu dana, dvojica su mladića na Dalekom Istoku preminula od iscrpljenosti nakon što su se dulje od 24 sata igrala bez prestanka.

Istodobno, pokrenula se i diskusija o tome treba li virtualno vlasništvo zakonom zaštititi, jer Qiu Chengwei nije jedini koji je pred sudom tražio zaštitu vlasničkih prava nad stvarima koje ne postoje u stvarnom svijetu. Bolje sreće od njega bio je jedan tridesetogodišnjak u japanskoj Fukushimi: nakon što je podnio zahtjev za razvod, njegova mu je žena s računala obrisala sve podatke o igrama (uključujući i odjeću i oružja s magičnim svojstvima), da bi bila osuđena zbog “neovlaštenog pristupa”.

Želeći stati na kraj svim tim raspravama, Sony je povukao naizgled logičan potez: otvorio je internetsku burzu za trgovinu predmetima u online igri Everquest II. No potez je naišao na gotovo jednodušnu osudu igrača, koji su ocijenili trgovinu virtualnim predmetima za pravi novac kao suprotnu duhu igre. A onda je grupa hakera provalila u igru i opljačkala skladište platine, glavne valute u igri. Rezultat: u Everquest II svijetu došlo je do nagle inflacije koja je osiromašila sve igrače.

Svi ti događaji zbili su se na Dalekom Istoku, u kulturi u kojoj ljudi rade više negoli kod nas, ali manje se zabavljaju i nemaju “ventile” poput alkohola, partyja, kafića i nogometa. Za mnoge Istočnjake videoigre su ono što je za nas nogomet: najvažnija sporedna stvar na svijetu, koja nekima postane najvažnija stvar u životu. Qui, ubojica s početka priče, imao je 41 godinu kada je probo svog kolegu.
Ovisništvo o igrama ponekad ima uistinu neobične posljedice. Policija u Tajvanu doznala je da je jedan od najtraženijih kriminalaca u zemlji Chang Hsi-ming, ubojica i otmičar, ovisan o online RPG igri Heaven. Doznavši da igra pod pseudonimom Zli zmaj, policija nije imala problema da ga pronađe preko internetske adrese i uhiti.

Želite prijaviti greške?