Igrajući zajedno, dvojica su prijatelja u Šangaju osvojila
jedan od najpoželjnijih predmeta u igri Legend of Mir 3: zmajevu
sablju, vrijedno oružje u borbi protiv ratnika i čarobnjaka, zmajeva i
vila, mača i magije. A onda je Qiu Chengwei počinio kobnu
grešku: posudio je svom kolegi Zhu Caoyuanu sablju da njome
samostalno zavitla u igri. Umjesto da ubija čudovišta, Zhu
je sablju prodao, ali ne za bodove u igri nego za pravi novac: zaradio
je 7200 juana - nešto više od pet tisuća kuna,
odnosno višegodišnju zaradu prosječnog kineskog
radnika. Očajni Qiu smjesta je otišao na policiju, no ondje
su mu rekli kako su nemoćni. U Kini, kao niti bilo gdje drugdje u
svijetu, ne postoji zakon koji bi štitio virtualno
vlasništvo. Kada je shvatio da mu zakon ne može pomoći, Qiu
ga je uzeo u svoje ruke: otišao je kod Zhua, pokucao na
vrata, i kada je ovaj otvorio, svom mu je snagom zabio nož u prsa.
Pravi nož, ne virtualni.
Dok Qiu čeka presudu za ubojstvo s predumišljajem, svijet je
skrenuo pozornost na problem ovisnika o videoigrama, ljudi koji gube
smisao za stvarnost oko sebe i zbivanja u virtualnom svijetu smatraju
važnijima od onoga što im se događa u stvarnosti. Poput
ovisnika o drogama, ti ljudi koji svijetom šeću poput
zombija najveća su opasnost za sebe: u proteklih godinu dana, dvojica
su mladića na Dalekom Istoku preminula od iscrpljenosti nakon
što su se dulje od 24 sata igrala bez prestanka.
Istodobno, pokrenula se i diskusija o tome treba li virtualno
vlasništvo zakonom zaštititi, jer Qiu Chengwei
nije jedini koji je pred sudom tražio zaštitu vlasničkih
prava nad stvarima koje ne postoje u stvarnom svijetu. Bolje sreće od
njega bio je jedan tridesetogodišnjak u japanskoj Fukushimi:
nakon što je podnio zahtjev za razvod, njegova mu je žena s
računala obrisala sve podatke o igrama (uključujući i odjeću i oružja s
magičnim svojstvima), da bi bila osuđena zbog
“neovlaštenog pristupa”.
Želeći stati na kraj svim tim raspravama, Sony je povukao naizgled
logičan potez: otvorio je internetsku burzu za trgovinu predmetima u
online igri Everquest II. No potez je naišao na gotovo
jednodušnu osudu igrača, koji su ocijenili trgovinu
virtualnim predmetima za pravi novac kao suprotnu duhu igre. A onda je
grupa hakera provalila u igru i opljačkala skladište
platine, glavne valute u igri. Rezultat: u Everquest II svijetu
došlo je do nagle inflacije koja je osiromašila
sve igrače.
Svi ti događaji zbili su se na Dalekom Istoku, u kulturi u kojoj ljudi
rade više negoli kod nas, ali manje se zabavljaju i nemaju
“ventile” poput alkohola, partyja, kafića i
nogometa. Za mnoge Istočnjake videoigre su ono što je za nas
nogomet: najvažnija sporedna stvar na svijetu, koja nekima postane
najvažnija stvar u životu. Qui, ubojica s početka priče, imao je 41
godinu kada je probo svog kolegu.
Ovisništvo o igrama ponekad ima uistinu neobične posljedice.
Policija u Tajvanu doznala je da je jedan od najtraženijih kriminalaca
u zemlji Chang Hsi-ming, ubojica i otmičar, ovisan o online RPG igri
Heaven. Doznavši da igra pod pseudonimom Zli zmaj, policija
nije imala problema da ga pronađe preko internetske adrese i uhiti.
Ovisnici o videoigrama