Prije zamalo devet desetljeća moj djed nije pristao postati Talijan pa su ga novi vladari Istre protjerali iz roditeljskoga doma. Osvoji li Slovenija arbitražom hrvatsko ozemlje, hoćemo li se ponovno morati pakirati? Vidjeli smo već kako se to radi: stanovnici Slovenije koji su izabrali ostati državljanima zemalja iz kojih potječu postali su “izbrisani”, osobe bez ikakvih prava.
Ipak, kad sam vidio tekst prijedloga arbitražnoga sporazuma, nisam se osjetio ugroženim. Nisam pravnik, nego jezikoslovac, ali ne čini mi se da pruža slovenskim ekspanzionistima priliku da ostvare svoje mitove.
Nije to “diplomatski fuš”: niti su sporazum sastavljali hrvatski i slovenski diplomati niti ga je pisao predsjedatelj Vijeća EU švedski ministar vanjskih poslova Carl Bildt.
Potonji ima politički živac, no manjka mu obrazovanja – nakon srednje škole pokušao je studirati, ali nije mu išlo, pa se okrenuo politici. Sporazum je osmislio američki State Department, a kako uvjeravaju diplomati u Bruxellesu, Washington ne bi nikada pristao da se zbog slovenskih mitova prekrše odredbe UN-ove Konvencije o pravu mora (UNCLOS), koje ne dopuštaju da se teritorijalno more protegne dalje od 12 milja od obale. Time bi se stvorio opasan precedent i unijela bi se nesigurnost u međunarodno pravo.
Arbitražni sud odredit će, ovim redoslijedom, tijek morske i kopnene granice između Hrvatske i Slovenije, vezu Slovenije k otvorenome moru te režim uporabe odnosnih morskih površina.
Za tijek morske i kopnene granice koristit će se, izričito, “pravila i načela međunarodnoga prava”. Na kopnu sporno može biti jedino teče li granica posljednje kilometre pred morem koritom Dragonje ili Kanalom sv. Odorika, na koji ju je Slovenija jednostrano spustila. Za Hrvatsku tu može ili ostati status quo ili može natrag dobiti ozemlje na koje se Slovenija proširila.
Na moru, odrede li arbitri kopnenu granicu na kanalu, Slovenija može dobiti polovicu Savudrijske vale, ili nešto malo više zbog veće naseljenosti slovenske obale.
Kada odrede granicu, arbitri će, piše, “primijeniti međunarodno pravo, pravednost (equity, a ne ex aequo et bono, kako je to zahtijevala Ljubljana, op. a.) i načelo dobrosusjedskih odnosa kako bi postigli pošten i pravedan ishod uzimanjem u obzir svih odnosnih okolnosti”. Nema tu ni “teritorijalnoga dodira”, što je Slovenija tražila, ni “dodira s”, kako je pisalo u Rehnu I.
“Veza k”, za čije se određivanje kao temelj navodi međunarodno pravo, ne može značiti širenje Slovenije na hrvatsko more. No, arbitri mogu odrediti koridor kojime bi slovenski brodovi prolazili kroz hrvatske vode, a Hrvatska bi im čvrsto zajamčila da ih tamo baš nikada neće zaustavljati.
Vodeći hrvatski pravni stručnjaci spornime vide sastav arbitražnoga suda. U prijedlogu sporazuma, naime, piše da će se suce izabrati s popisa koji sastave predsjednik Europske komisije i europski povjerenik za proširenje (potonjega položaja u novome povjerenčkome kolegiju najvjerojatnije neće više ni biti). No, diplomati u Bruxellesu ističu da arbitražni suci ne mogu biti nepoznati “pravni savjetnici”, kakve je Olli Rehn bio predložio u svojoj posljednjoj ponudi, nego osobe “priznatih stručnosti za međunarodno pravo”, kako piše u prijedlogu sporazuma.
Uz to, konačna je instancija za njihovo imenovanje – usprkos ranijemu slovenskome žestokome protivljenju – predsjednik Međunarodnoga suda pravde (ICJ) u Den Haagu.
Obeshrabrujuće je, međutim, zazvučala izjava HBK-ove komisije Iustitia et pax. Jesu li hrvatski biskupi od vatikanske diplomacije dobili naznaku da je riječ o prijevari? A opet, teško mi je zamisliti razlog zbog kojega bi Washington prevario Zagreb i prekršio UNCLOS, samo da zadovolji Ljubljanu...
Nije to “diplomatski fuš”: niti su sporazum sastavljali hrvatski i slovenski diplomati niti ga je pisao predsjedatelj Vijeća EU švedski ministar vanjskih poslova Carl Bildt.
Komentara 23
Gosp. de Prato, niste dobro napisali dio o možebitnoj kopnenoj granici u slivu Dragonje/Odorika. Naime, nije točno da postoje samo 2 varijante - ili autentično korito Dragonje (zatrpano ispod piste aerodroma Portorož) ili kanal Sv. Odorika iskopan ranih 50-ih. U principu postoji administrativna i prirodna granica. Prirodna granica su rijeke (autentična korita!) i sredinom plan. kota. Administrativne su po katastr., z.k., sudskim nadležnostima ili pak eventualno po granicama općina jer se radilo o bivšoj federalnoj državi. E po tom kriteriju može SLO dobiti neki djelić više morske fasade jer katastarska granica siječe 4 zaselka sjev. od gran. prijelaza i zadire u tzv. Joras zonu. U naravi je to 300 m južno od Odorika. Ali - onda arb. vijeće mora biti dosljedno i primijeniti taj striktni kriterij katastra/z.k. i drugdje duž kopnene granice i po tom istom kriteriju koji bi im donio dobitak Joras zone bi izgubili preko 1000 ha drugdje uključujući kompletna sela/zaseoke (Pregara, Hotiza, Sekulići itd.). Cijena bi bila 117 ha : više od 1 000 ha drugdje i to SLO zna i zato slijepo ne inzistiraju na katastru z.k. nego bi mijenjali kriterij razgraničenja duž granice kako njima u tom segmentu najviše paše (što nazivam Multipraktik). E to ni u ludilu ne bi smjelo proći na arb. vijeću i tamo će to biti valjda pošlihtano tako da izaberu single kriterij i onda veselo i dosljedno od sjevera prema jugu. Zato i toliko gunđa slov. desnica protiv arbitraže kao takve... Naposljetku, arb. odluke mogu biti opasnost i po hrv. stranu jer mi nemamo emocionalnih hot spotova duž kopnene granice (SLO ima: Joras, Hotiza itd.) - ali smo pristali na to da se po specijalnim prigodnim kriterijima određuje samo morska granica. Akademski je ona podređena kopnenoj i tu nema puno prostora (projekcija kopnene na more!).
To je prjevara za oba naroda,slična onoj 1954 godine.
Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.
malo si izgubljen pratilja ha? neznaš kaj bi?