Političari će rezultate izvanrednih izbora, sljedeće nedjelje u
Slavonskom Brodu, smatrati znakovitima za parlamentarne izbore u
studenome ove godine. No, brodski su izbori znakoviti i za medije, i to
s obzirom na stranačke oglasne kampanje. Večernjak je prošlog
tjedna stekao vrijedno iskustvo.
Iako je riječ o oglasnoj kampanji objavljivanoj samo u jednom od
Večernjakovih regionalnih izdanja, poučna je za sve, pa svoj današnji
prostor posvećujem toj temi kako bih čitatelje upozorila na ono što ih
čeka, ali i na pravila kojih će se morati držati i novine i oglašivači.
Ukratko, da se i sama ne bih upregla u izbornu kampanju, neću
spominjati imena stranaka.
Na Večernjakovim stranicama osvanuo je oglas, grafički gotovo potpuno
identičan novinskom tekstu, u kojem su prikazivane loše strane čelnih
ljudi nekih stranaka. Iznad teksta stajala je jasna oznaka
“sponzorirana reportaža”, a nakon dvije objave, iznad sličnog
tekstualnog oglasa vrlo istaknuto pisalo je “plaćeni oglas”. Ipak,
čitatelji nisu mogli znati, premda su mogli slutiti, tko stoji iza tih
oglasa.
Naravno, odmah su stigle reakcije suparničke stranke. Gdje je bio
problem? Provjerila sam, u Zakonu o medijima piše da svaki oglas mora
biti jasno označen i vidljivo odijeljen od drugih sadržaja kako kod
čitatelja ne bi izazvao dojam da je riječ o redakcijskom sadržaju – što
je Večernjak poštovao.
Dalje, sponzorirani sadržaji moraju biti jasno označeni imenom sponzora
ili njegovim znakom – što samo prva dva dana objave nije poštovano. I
ono najvažnije: “Za sadržaj oglasnih poruka odgovoran je isključivo
oglašivač.” Najveću pozornost, pa i reakcije, objavljeni brodski oglasi
izazvali su zato što se ispočetka nije znalo tko stoji iza njih.
Zanimljivo, nikad nitko nije intervenirao kad je Večernjak objavljivao
tzv. teaser, odnosno zagonetne kampanje.
To je niz oglasa koji sadržavaju samo jednu riječ ili znak, a oglašivač
poentira na kraju kampanje otkrivajući tko i što reklamira. Ili, slučaj
drugi: čitatelj vidi sliku proizvoda, ali nigdje ne piše tko je
proizvođač ili naručitelj oglasa.
Ovom pričom želim upozoriti čitatelje da idemo ususret jednoj,
zasigurno, prljavoj izbornoj kampanji, češće antikampanji, a na nama
biračima je da možda i tu činjenicu uzmemo u obzir kad budemo
glasovali.
Brodski su izbori znakoviti za medije, ne zbog novinarskog izvještavanja, nego zbog stranačkih oglasnih kampanja