OMV, OBI, Bricostore... su “out”, Next, CCC, Orchestra, a uskoro i Ikea “in”. Stranci dolaze i, ako im se ne isplati, odlaze, a nama u slučaju lošeg poslovanja ne preostaje ništa drugo nego staviti ključ u bravu, komentar je jednog poznatog hrvatskog trgovca cipelama, koji najbolje dočarava situaciju na domaćem maloprodajnom tržištu.
Nismo ludi za parfemima
Dugotrajna kriza i slab oporavak potrošnje ne štede, naime, ni vodeće svjetske brendove kojima je hrvatsko tržište premalo i neisplativo da bi na njemu opetovano poslovali s gubicima. Kad je posrijedi odjeća, primjerice, teško se u Hrvatskoj, a i šire, može mjeriti sa švedskim lancem Hennes&Moritz (H&M), koji je prvu prodavaonicu u nas otvorio u travnju 2011. i lani već uprihodio 670 milijuna kuna, dok se ni nizozemsko-njemački brend C&A sa 338,1 milijun ili pak njemački Kik Textilien sa 176 milijuna kuna ne mogu posramiti svojih rezultata. Bossu očito nije išlo, a njegovim su stopama u posljednjih godinu dana krenuli i Armani i Kenzo. U Hrvatskoj više nema ni slavnih talijanskih etiketa za muškarce Zegne ni Brionija, a neslavan niz slijedili su i Prenatal, Salsa Jeans ili pak talijanski lanac parfumerija Limoni koji, kako se tvrdilo, matica u Italiji više nije mogla financijski podržavati, posebno ne u uvjetima u kojima se ne nazire kada bi se standard građana mogao popraviti. Da se Hrvati klone parfumerija, prije Limonija je potvrdila i Sephora, čiju je franšizu prije nekoliko godina dovela grčka tvrtka Marinopolus. Veliki lanci jednostavno ne žele velike gubitke, a imali su slab rast. Ni OMV-u se nije isplatilo pa je lanac od 63 benzinske postaje u Hrvatskoj prodao Crodux derivatima umirovljenog generala Ivana Čermaka za više od 100 milijuna eura čime su, priopćili su svojedobno, zaključili program definiranog smanjenja poslovanja.
Pomor stiže s Ikeom
U međuvremenu, u Hrvatsku su ušli novi igrači, poput poljskog modnog trgovca cipelama CCC, lanaca odjećom Petit Bateau, Orchestra, Next, Blukidsa, Pepper Streeta... Uskoro, najavljuje se, stiže Burger King, a vraća se Subway, dok se za Ikeu, koja se prema nekim predviđanjima otvara sredinom rujna, može tek nagađati kakav će pomor na hrvatskom tržištu napraviti. Otišli su ili su na odlasku i Baumax, Bricostore i OBI, koji su se dijelom asortimana preklapali s Ikeom i najviše su pomogli dizanju iz mrtvih Peveca. Kika, koja se najviše boji Ikee i za koju se već dulje spekulira kako potpuno odlazi, zasad je tek priznala da zatvara dvije od četiri trenutačne trgovine u Hrvatskoj, onu na zagrebačkom istoku te u Rijeci, u koje će useliti sestrinska tvrtka pod kapom grupacije Steinhoff International – Emmezeta. Procijenjeno je kako će ona širim asortimanom od Kike, od namještaja i opreme za dom do potrošačke elektronike i bijele tehnike, bolje parirati neposrednoj blizini Ikee na istoku Zagreba, dok se o najvećim gubitnicima tek može nagađati. Marijan Kavran, direktor Hrvatskog drvnog klastera, kaže kako u vezi s domaćim namještajcima na hrvatskom tržištu neće biti tektonskih poremećaja jer su oni spali na samo 30% od oko 500 milijuna eura teškog domaćeg tržišta. Oni i sada teško preživljavaju i bit će im još teže. No Lesninu bi mogao prodrmati pad prodaje i od 30%, objašnjava Kavran.
>> Na najobičnijem vijku u samo jednoj godini u Ikei uštede po sto tisuća eura
Pa to je strasan i nenadoknadiv gubitak za hrvatsku privredu.Pa gdje cema sada prodavati robu koju proizvodimo.