Prašuma. I negdje duboko u toj neprohodnosti koju je savršeno dizajnirala i realizirala majka priroda nalazi se objekt. Riječ je o La Maci, odnosno zatvoru koji je toliko izvan ovog svijeta i u kojem ne vrijede nijedna druga pravila osim onih koja su zatvorenici sami postavili, da je zapravo ta prašuma u kojoj je lako biti zaboravljen najprirodnije okruženje koje mogu imati.
Dok La Macu gledamo iz ptičje perspektive, čitamo i svojevrsno upozorenje da je tu prvo i osnovno pravilo da se, u trenutku kada postane slab i nemoćan za vladavinu, dangaro, odnosno vođa zatvora, mora ubiti. Kada se pak upoznamo s interijerom La Mace i ljudima koji čine njezin kolektiv, a među kojima su i sitni džeparoši i teški, okorjeli višestruki prijestupnici, u najmanju ruku očekujemo sočan i tipičan zatvorski triler u kojem čak i ne mora nužno biti puno nasilja, ali se svakako očekuje surovost i određena psihološka napetost. Međutim, “Noć kraljeva” daleko je drukčija od svih zatvorskih filmova dosad. Tu nema inteligentnih i snalažljivih planova bijega kao u “Iskupljenju u Shawshanku” ili “Bijegu iz Alcatraza”, a nema ni izrazito emotivnih scena u kojima gledatelj postaje najgrleniji i najvatreniji navijač za istinu i pravdu koja će pokazati kako su protagonisti nevini, kao što je to slučaj u “Zelenoj milji” ili “U ime oca”.
“Noć kraljeva” spaja se s elementima bajke zbog kojih film postaje implicitan hommage priči i pričanju. Poprilično andrićevski, ovdje (p)ostaje jasno kako “pripovedač i njegovo delo ne služe ničemu ako na jedan ili na drugi način ne služe čoveku”. Naime, nakon što mladić dođe u La Macu, dangaro Crnobradi proglasi ga Romanom, odnosno osobom kojoj je jedini zadatak pričanje priča, i to u noći crvenog Mjeseca. Iako to zvuči poprilično bezazleno, Romana u tajnosti jedan zatvorenik upozorava da će biti ubijen ako njegova priča završi prije zore. O pritisku pak koji je stavljen na mladića nema potrebe puno ni govoriti. Za priču sasvim spontano odabire onu o mitskoj legendi kralju Zami: kako je rođen, kako je živio, kako je ubijen, što je radio… Dok pratimo Romanovu transformaciju iz kukuljice plahog, uplašenog i neelokventnog mladića u samouvjerenog pripovjedača koji ima moć druge zatvorenike natjerati na gotovo hipnotizirano slušanje, pratimo i crtice iz povijesti Obale Bjelokosti. Pratimo sveprisutno nasilje koje je, čini se, u većem postotku izvan La Mace; pratimo i siromaštvo koje je možda i najskliskija padina koja vodi u delinkventnost, a kasnije i u prijestupništvo. Iako nije uvijek najlakše biti “na ti” s narativnom linijom u “Noći kraljeva”, i to zbog skokova čas u povijest, čas u fantastične dijelove Romanove priče, čas u sobe zatvorenika koji ne sudjeluju u noći crvenog Mjeseca, čas u ispunjenje prvog zakona La Mace, sve postaje lakše onog trenutka kada gledatelj odluči potpuno se prepustiti, ne samo Romanovoj priči, nego i priči redatelja Philippea Lacotea.
U Lacoteovoj zatvorskoj priči (baš kao i u Romanovoj) eklektika je vrlo važan element koja “Noć kraljeva” čini jednom možda ne pretjerano pitkom, ali svakako zanimljivom, neobičnom i očaravajućom fuzijom zatvorskog filma i suvremenog komada eksperimentalnog kazališta u kojem pokreti i spontana pjevanja, zbog kojih svi zatvorenici postaju glumci u Romanovoj priči, kao da su uloge za sebe.
2. Plavi cvijet
Kako izgleda kada se neriješeni odnos s vlastitom majkom prebaci i na odnos s vlastitom kćeri? Kako izgleda kada se žena bori s kćeri tinejdžericom, a usput želi biti primijećena, voljena i poželjna? Tek su neka od pitanja koja se ovdje otvaraju. Iako bez upečatljivih dijaloga, lijepo seciran odnos majka-kći koji svoj vrhunac doživljava u metafizičkom kraju, ozbiljan je i gledanja vrijedan uradak.
Drama, Hrvatska, 85 min
Režija: Zrinko Ogresta
Glumci: Vanja Ćirić, Nikša Butijer
3. Menhetenska odiseja
Umirovljeni glumac Jakov traži šetača pasa koji će Mitzi biti na usluzi. Osobu od povjerenja pronalazi u Danijelu, a nedugo nakon što se on nađe u toj ulozi, počinje se graditi nadrealan i bizaran odnos između njih dvojice. Riječ je o svojevrsnoj niskobudžetnoj fuziji konceptualnog kazališnog komada i pretjerano artističkog indie filma. Neobično, ali ne na pravi način da bi postalo zanimljivo.
Drama, Hrvatska, 101 min
Režija: Mario Vrbančić,
Glumci: Zdenko Jelčić, Marta Cerovečki
Svoju je svjetsku premijeru doživio na ovogodišnjoj Puli. Osim što je, kako se često čini, već prožvakanu temu o braniteljima donio kroz zanimljivu priču pokazujući pritom šarolike svjetonazorske stavove braniteljske populacije, čini se da je ona samo kišobran pod kojim su druge, danas itekako važnije teme, među kojima se posebno ističe pitanje kako i gdje se stvara radikalna mladež.
Drama, Hrvatska, 72 min
Režija: Branko Schmidt
Glumci: Rene Bitorajac, Rakan Rushaidat