Koliko biste platili za monolit iz kultne knjige “2001: Odiseja u svemiru” koji je zaista bio u svemiru? Neki kolekcionari potrošili su čak 10.000 eura kako bi postali vlasnici luksuznog izdanja knjige Arthura C. Clarkea uz koju dolazi posebno izrađen monolit koji uskoro kreće na svoju pravu svemirsku odiseju. A iza tog nevjerojatnog projekta stoji jedna hrvatska izdavačka kuća – Amaranthine Books, specijalizirana upravo za takva jedinstvena i limitirana izdanja knjiga, prava mala umjetnička remek-djela, koja na svjetskom tržištu postižu vrtoglave cijene.
Ekipa iz Amaranthine Booksa osmislila je, naime, luksuzno izdanje Clarkeove “Odiseje u svemiru”, knjigu od najkvalitetnijih i najfinijih materijala u samo sedam ekskluzivnih primjeraka. Ona dolazi u kutiji od kozje kože na kojoj su prikazani planet Saturn i njegov mjesec Japet, a sam tekst tiskan je na stopostotnom pamučnom papiru zahtjevnom tehnikom knjigotiska s pomoću specijalne Heidelbergove preše. No ono što tu knjigu čini sasvim jedinstvenom na svijetu jest upravo monolit koji će na svemirsko putovanje otići raketom Blue Origina u sklopu nadolazeće misije New Shepard. U taj fascinantan pothvat kuća Amaranthine Books upustila se u partnerstvu s kompanijom Spacemanic, a sve o tome otkrio nam je njezin osnivač Marko Matijašević.
– Monolit koji se pojavljuje u knjizi zapravo je tvorevina neke izvanzemaljske civilizacije, njihova verzija umjetne inteligencije koja je potpomogla ljudsku evoluciju. Kada smo odlučili napraviti posebno izdanje ove knjige, došli smo na ideju da njegove umanjene verzije pošaljemo u svemir i vratimo na Zemlju, kako bi oni doista utjelovili tu simboliku monolita koji u priči stiže iz svemira. Lansiranje u svemir iznimno je skup pothvat i njegova cijena obračunava se najčešće po kilaži određenog predmeta. Stoga smo se odlučili za laganu, izdržljivu ABS plastiku kakva se inače koristi, primjerice, za izradu Lego kocki. Kako bi bio što lakši, monolit je šupalj, a unutra smo stavili i jedan magnet tako da bi se, kada se vrati iz svemira, mogao pričvrstiti za korice knjige – kaže nam Matijašević, koji nam ipak zbog vrlo strogih pravila vezanih za svemirska lansiranja ne smije reći ni gdje se trenutačno nalaze monoliti spremni za kozmičko putovanje ni kada će se ono točno dogoditi.
No “svemirsko”, Monolith izdanje “2001: Odiseje u svemiru” samo je jedno od četiri luksuzna izdanja te knjige, a ujedno i najskuplje. Tu je i tzv. HAL izdanje, inspirirano računalom HAL 9000, tiskano u 26 primjeraka po cijeni od 2200 eura, zatim Tycho izdanje od 200 primjeraka koje možete nabaviti za 550 eura te Cave izdanje u 400 primjeraka dostupno po pristupačnijoj cijeni od 170 eura. Te knjige pripadaju iznimno usko specijaliziranom, nišnom svijetu koji se naziva “fine press” ili, kako ga prevodi Matijašević, “plemeniti tisak”, koji odlikuje izniman umjetnički dizajn i posvećenost materijalima.
– Prije tri izdanja prešli smo na 100% pamučni papir. Izrada takvog papira vrlo je zahtjevna, no on je iznimno dugotrajan i ima posebnu teksturu. Tiska se tehnikom knjigotiska, starom metodom iz vremena kada su se slova na tiskarskom stroju morala ručno slagati. Naravno, danas su već gotovo svi napustili tu tehniku jer se jednostavno ne isplati, osim ako se ne radi o posebnim projektima poput naših. No takav tekst ima poseban šarm, lagano je udubljen, taktilan, može ga se osjetiti pod prstima. Cijeli proces može potrajati i više mjeseci, ali upravo to i knjizi daje posebnost i diže joj vrijednost – govori Matijašević, koji je Amaranthine Books pokrenuo iz ljubavi prema knjigama i dizajnu, ali i iz želje i potrebe da napravi nešto što traje.
– Riječ je o golemim i zahtjevnim projektima pa trenutačno razvijamo vlastitu produkciju, kupili smo prostor, tiskarski stroj Heidelberg, koji je u tom svijetu poput Rolls Roycea... To je bilo nužno jer u Hrvatskoj nema podizvođača koji bi mogli isporučiti baš ono što nama treba, a mi smo odlučili da naše knjige moraju biti hrvatski proizvodi, i produkcijom i dizajnom i ilustracijom. Neki od umjetnika s kojima često surađujemo su i Vedran Klemens, Damir Mazinjanin, Nebojša Cvetković, Jana Adamović, Manuel Šumberac... Izdvajamo se i po tome što već godinama polako gradimo svoj koncept u kojem malo drukčije pristupamo knjigama i iza naših izdanja uvijek postoji dublja priča, što su i kupci s vremenom prepoznali – otkriva nam Matijašević.
Primjerice, prva knjiga koju su izdali u Amaranthine Booksu bila je gotička novela Roberta Louisa Stevensona “The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde”, u dva različita izdanja. Oba bila su jednaka sadržajem, no ono nazvano “Jekyll” imalo je sasvim bijele, čiste korice, a drugo, nazvano “Hyde”, potpuno crne, što je simboliziralo tamnu stranu glavnog junaka. Uslijedio je “Drakula” Brama Stokera, s ilustracijama koje su, baš poput tog vampirskog grofa, bile osjetljive na svjetlost i sjale u mraku. Ta je knjiga kupcima koji su se odlučili za onu skuplju verziju od 700 eura stizala u drvenom “lijesu”, u kojem se nalazila i šačica zemlje iz Drakuline domovine Transilvanije.
– Sa sadašnjim vlasnicima Drakulina dvorca u Transilvaniji, obitelji Habsburg, uspio sam se dogovoriti da nam pošalju pet kilograma zemlje! A sam naslov knjige napisan je pravom krvlju, koju smo dali izvaditi dizajner Vedran Klemens i ja. No, naravno, zapečatili smo je i fiksirali posebnim zaštitnim slojem – objašnjava Matijašević.
Pravi hit bila je i njihova “Alisa u zemlji čudesa”, koja se pretvara u šahovsku ploču, ali i “Portret Doriana Graya”, koji se može objesiti na zid poput pravog portreta, a ovisno o tome iz kojeg kuta ga pogledate, Dorian mijenja izgled iz mladića u starca... No unatoč tim iznimnim kreativnim rješenjima, u Hrvatskoj, kao što je slučaj sa svim umjetninama, za takve knjige tržišta baš i nema.
– Naši kupci uglavnom su iz inozemstva, jer kod nas za takvo nešto još nema interesa. U Hrvatskoj prodamo možda dvije-tri knjige po naslovu i ti su kupci uglavnom neki od naših suradnika. Radi se o ljudima koji žele izgraditi kolekciju svojih knjiga u posebnim izdanjima koja nude nešto više od samo lijepih korica, koja iza sebe imaju priču i nešto što ih dodatno izdiže iznad običnih izdanja. Takvi kolekcionari te knjige često ne čitaju pa i ne otvaraju, jer im vrijednost na tržištu s godinama raste, posebice ako su neotvorene, tako da mnogi od njih na kupnju takvih knjiga gledaju i kao na investiciju – otkriva nam Matijašević.
Odlučite li se nekad počastiti ili pak uložiti u neko njihovo književno-umjetničko remek-djelo, zaputite se u njihovu internetsku trgovinu. Šest od sedam svemirskih primjeraka “2001: Odiseje u svemiru” već je rezervirano.