Počeo je Špancirfest – festival uličnih performansa, glazbenih događanja, izložbi, radionica i predstava za djecu te velike gastronomske ponude koji staru gradsku jezgru Varaždina na deset dana, sve do 1. rujna, pretvara u kulturno, kreativno i čarobno mjesto. Već četvrt stoljeća prošlo je od prvog Špancirfesta, a što možemo očekivati od ovogodišnjeg sadržaja, koja događanja se ne propuštaju te kolika je važnost ovog uličnog festivala, ispričala nam je direktorica Turističke zajednice grada Varaždina Jelena Toth.
– Na ovogodišnjem Špancirfestu imamo jako puno glazbenih događanja, a od ukupno petstotinjak programa teško je nešto izdvojiti, no ako je suditi po interesu javnosti, koncert koji se ne propušta definitivno je Baby Lasagna. Još jedan program koji valja vidjeti jest Rock opera koju izvodi pedeset izvođača simfonijskog orkestra, big benda i zbora, a od ostalih glazbenih događanja tu su 4 tenora, glazbena diva Josipa Lisac, čiji je koncert rasprodan, te zanimljiva kombinacija, možda čak i spoj nespojivog – Varaždinski tamburaški sastav i klapa "Sveti Juraj" Hrvatske ratne mornarice. Izdvojila bih i World Music program koji već duži niz godina njegujemo na Špancirfestu te u sklopu kojega nam stiže pjevačica s Jamajke, Italee, te dva talijanska benda, Luca Bassanese & La Piccola Orchestra Popolare i Kalàscima. Od uličnih programa valja spomenuti europsku senzaciju iz Poljske, Big Bike Orchestra, koji prvi put stiže u Hrvatsku – kaže Toth.
Prvi i jedini grad u Hrvatskoj koji se može pohvaliti UNESCO-ovom titulom grada glazbe upravo je Varaždin, pa ne čudi što ovogodišnji Špancirfest u centar zbivanja stavlja upravo glazbena događanja. Osim već navedenih tu su i Prljavo kazalište, Goran Bare & Majke, M.O.R.T., dok će festival zatvoriti Psihomodo Pop, koji ove godine slavi 40 godina karijere.
Što se tiče same organizacije Špancirfesta, ona traje cijele godine, dok "užurbana" priprema počinje u svibnju ili lipnju, objašnjava Toth, no mjesta za poboljšanje uvijek ima.
– Već sada gledamo gdje smo možda pogriješili, koje sadržaje možemo obogatiti ili oplemeniti te sve to stavljamo na papir kako bismo sljedeće godine te stvari poboljšali. Također, već smo u dogovorima s nekim uličnim performerima i glazbenicima za sljedeću godinu te polako radimo cijeli koncept Špancirfesta 2025. godine – rekla je Toth te dodala:
– Špancirfest se kao festival neprestano razvija, prati trendove i pokušava posjetiteljima svake godine ponuditi nešto novo. Puno je festivala u Hrvatskoj i konkurencija je velika, a kako bismo ostali konkurentni na tržištu, zadržali interes publike te kako bismo joj dali dodatan motiv za dolazak na festival, pokušavamo svake godine ponuditi nešto inovativno – novi sadržaj, novu zonu, novi program, pa možda i neko atraktivno ime koje bi došlo na Špancirfest.
Ove godine festival posjetiteljima nudi dvije nove zone – gaming zonu te Glam Garden. Gaming je zona podijeljena u dva dijela, onaj moderni u kojemu se može pronaći najmodernija gaming oprema te retro dio u kojemu mališani mogu vidjeti kako su igrice izgledale nekada, a one starije generacije nostalgično se mogu prisjetiti svog djetinjstva. Glam Garden pak donosi nešto ekskluzivniju ponudu pića te prostor posebno uređen za one koji se žele osjećati glamurozno. Direktorica Jelena Toth, uz nove zone, izdvaja još poneke promjene.
– Noviteta ima i u Parku kreative, gdje će partneri iz Muzeja iluzija izložiti svoje igračke i igrice, zatim i u Vindilandu, gdje je pripremljen potpuno nov i drukčiji sadržaj za mališane, a doradili smo i dekorativne elemente, posebno viseće dekoracije, kojima također pridajemo dosta pažnje kako bi se posjetitelji mogli fotografirati te podijeliti fotografije na svojim društvenim mrežama – kaže Toth.
Hrvatska se svakako može pohvaliti Špancirfestom, a on obuhvaća još nekolicinu programa koji mogu zasebno stajati kao festival, te se u kulturni svijet upisuje brojnim predstavama, koncertima i performansima. Direktorica Toth navodi još nekoliko segmenata važnosti Špancirfesta.
– Nakon 25 godina održavanja Špancirfesta zaista možemo reći da smo međunarodno poznati festival. Špancirfest je zapravo brend grada Varaždina, brojni gosti i turisti upoznali su Varaždin upravo zahvaljujući Špancirfestu, a festival je također za grad bitan u promotivnom i gospodarskom smislu. Što se tiče promotivnog dijela, tu su objave na društvenim mrežama, ali i interes medija koji festival potiče, a što se gospodarskog dijela tiče, ukupni ostvareni turistički promet prošle godine iznosio je više od 12 milijuna eura, a vjerujem da će i ove godine biti na toj razini, ako ne i veći. Kada sve to zajedno pogledamo, Špancirfest je za Varaždin, ali i za cijelu Hrvatsku, kao međunarodni festival veoma bitan, a svake godine težimo još ponekom poboljšanju – zaključuje Toth.