107 majki, odnosno “Cenzorka”, kako se u početku zvao, zanimljiv je i u najmanju ruku neuobičajen film koji je bio slovački kandidat za ovogodišnji Oscar. Zagrebačka publika imala je priliku ne samo pogledati ga na ZagrebDoxu nego i razgovarati s redateljem Petrom Kerekesom, koji je pobliže objasnio kako je izgledalo snimanje. Naime, u samom je startu bilo zamišljeno da ovo bude doku-priča o cenzorici, tj. osobi kojoj je jedan od glavnih zadataka u zatvoru cenzurirati pisma koja dobivaju zatvorenice. Umjesto priče o, kako je Kerekes naziva, pozitivnoj cenzuri, i nakon dubljeg ulaska u atmosferu, detalje i život ženskog zatvora u Odesi, u kojem je intervjuirao 107 zatvorenica, Kerekes se odlučuje na snimanje filma o njima. Iako je ovo, dakle, trebao biti dokumentarac o zaposlenici, promjenom smjera filma postalo je jasno da ne može biti (samo) dokumentarac. Zato Kerekes stvara (i to jako uspješno) fuziju dokumentarnoga i igranoga filma. U toj hibridnoj formi upoznajemo neke od zatvorenica, među kojima je naglasak na mladoj Lesji (koju tumači glumica) i kroz čiju prizmu pratimo najveći dio filma. Ono što je posebno zanimljivo među svima njima jest to da ih je većina u zatvoru jer su počinile zločin iz strasti, zbog kojeg ne da ne žale, nego ga zbog čudne i neobjašnjive satisfakcije koju im je ubojstvo muža ili njegove ljubavnice zadalo na neki način i opravdavaju. Ne samo da ga one opravdavaju nego je i na filmu prikazano kao da je njihov zločin društveno opravdavajući čin.
Naime, tijekom jednog od intervjua Lesja je rekla da je ubila muža zbog ljubomore, na što je dobila odgovor: “Potpuno te razumijem”. Sve je to popraćeno i smijehom iz publike. No da je situacija obrnuta i da je muškarac iz ljubomore ubio svoju suprugu, teško da bi takva reakcija bila primjerena i odobrena. Na tom valu u kojem se ženama lakše opraštaju neke stvari i u kojem je s njima lakše suosjećati, posebice kada je riječ o roditeljstvu, plovi “107 majki”. I dok su s jedne strane takva mjerila krajnje nepravedna, s druge je strane tijekom gledanja filma – što zbog prikaza izgubljenosti tih žena, ali i zaposlenica zatvora kojima je taj posao sve samo ne lagan, što zbog zaista tužnih sudbina i još tužnijih pravila po kojima se iza rešetaka živi – jednostavno nemoguće ne biti suosjećajan. Mnoge od tih žena u zatvoru su trudne, a scene u kojima prolijevaju mlijeko u umivaonik zatvorske ćelije jer im je zabranjeno prva dva tjedna nakon poroda viđati vlastito novorođenče ili one u kojima se rastaju s djecom koja s navršene tri godine iz zatvorskog vrtića najčešće odlaze u dom izrazito su moćne i potresne. Scene su to ujedno u kojima se, negdje ispod površine koja odrasle žene ubojice stavlja u položaj žrtve, iščitava tko su stvarne žrtve u ovoj sirovoj i teškoj priči – djeca, naravno.
1. 107 majki (Zagrebdox)
Drama, Slovačka, Ukrajina, 93 min
Režija: Peter Kerekes
Glumci: Maryna Klimova, Iryna Kiryazeva
2. Misija: pronaći sreću u teškim vremenima (Zagrebdox)
Osim što su jedni od najvećih pacifista, vjerski vođe Desmond Tutu i Dalaj Lama prije svega su veliki prijatelji. Prijateljski razgovor, kombiniran s retrospektivnim elementima i drugim sugovornicima, jedan je od najvedrijih i najoptimističnijih filmova s Doxa, u kojima ova dva mudraca s puno zadirkivanja uspijevaju svojom blagošću i mudrošću doprijeti ravno do srca.
Dokumentarni, SAD, 90 min
Režija: Louie Psihoyos, Peggy Callahan
Uloge: Doug Abrams, Dalaj Lama
3. Julija i ja (Zagrebdox)
Intimno uprizoreni životi dviju prijateljica na prijelazu između dvadesetih i tridesetih godina života. Nina, autorica filma, snimajući svoju prijateljicu Juliju tijekom nekoliko, očito formativnih godina, zapravo snima i priču o sebi. Melankolično je ovo, surovo i ranjivo putovanje koje progovara o osjećaju izgubljenosti i traženju identiteta. Ukratko, o tome da se život jednostavno događa.
Dokumentarni, Švedska, 80 min
Režija: Nina Hobert
Uloge: Nina Hobert, Julia Werup
4. Tisuću vatri (Zagrebdox)
Film prati burmansku obitelj koja živi od ručnog kopanja nafte. Muž i žena naporno rade, dok njihov sin sanja o nogometnoj karijeri u kojoj ga oni bezuvjetno podržavaju, zbog čega ga šalju u grad. “Tisuću vatri” nije samo prikaz jedne prosječne obitelji u “tamo nekom Mjanmaru”, više je prikaz roditeljske žrtve koja je univerzalna bez obzira na državu, kontinent ili kulturu.
Dokumentarni, Francuska, 90 min
Režija: Saeed Taji Farouky
Uloge: Zim Ko Aung, Thein Shwe