Oskarovac Eddie Redmayne, nakon što je uvjerljivo utjelovio mladog Stephena Hawkinga u sladunjavoj "Teoriji svega", u novom povijesno-biografskom filmu Toma Hoopera glumit će pionirku medicinske promjene spola Lili Elbe, fragilnu umjetnicu koja se 1882. rodila kao muškarac u Danskoj, a preminula nedugo nakon završetka svoje kirurške transformacije, ususret Drugom svjetskom ratu u Dresdenu.
Riječ je o velikom, ozbiljno budžetiranom filmskom projektu na kojem je radio niz oskarovaca, a pod imenom "Danska djevojka" premijerno će zaigrati na festivalu u Veneciji. Prema svemu viđenome, bit će to novi emancipacijski korak za transrodne likove u hollywoodskom mainstreamu, koji ih je često prikazivao bez pravog razumijevanja.
Izuzev nekoliko ranih iznimaka, prvi nalet transrodnih junaka na veliko platno dogodio se u sklopu "ponoćnih premijera" koje su donosile radikalne estetike u američka nezavisna kina, od Watersovih "Ružičastih plamenaca" s prljavom transrodnom divom Divine 1971. godine do razigranog "Rocky Horror Picture Showa" 1976. godine.
Pljačkaši i ubojice
Njihova (pogotovo za tadašnje prilike) šokantna estetika trasha i campa snažno je utjecala na kasnije radove poput ekstravagantne komedije "Priscilla, kraljica pustinje" koja je 1994. godine iznova skrenula svjetsku pozornost na australsku produkciju i osvojila Oscara za najbolje kostime.
Paralelno s takvim, često karikaturalnim, ali u srži afirmativnim prikazom transrodnih osoba, u hollywoodskom mainstreamu dugo se gajila tendencija njihove kriminalizacije: od Oscarom nagrađenog "Pasjeg popodneva" iz 1975. godine, u kojem Al Pacino pljačka banku kako bi svojem ljubavniku omogućio promjenu spola, preko uspješnog De Palmina "Dressed to kill" iz 1980. o transrodnom serijskom ubojici do golemog hita "Kad jaganjci utihnu" iz 1991. u kojem se polako otkriva da je monstrum Buffalo Bill također transrodan, čime kao da se pokušala naglasiti njegova nakaznost.
Ta tendencija guranja transrodnih likova preko svakog ruba socijalne neprihvatljivosti u devedesetima se transformirala u sažaljiv pristup, najbolje vidljiv u također vrlo uspješnom "Dečki nikad ne plaču" u kojem Hillary Swank glumi mladića zarobljenog u ženskom tijelu koji prolazi sve oblike zlostavljanja, da bi skončao tako što ga zatuče homofobna bagra s kojom se ranije družio.
Vrti se oko zarade
Tek posljednjih godina američko je društvo počelo prihvaćati transrodne osobe izvan ekstremnih kategorija: Andreja Pejić velika je modna senzacija, suptilna obiteljska serija "Transparent" o ocu koji odlučuje promijeniti spol jedna je od najuspješnijih prošlogodišnjih premijera, a olimpijac Bruce Jenner u svojem se novom ženskom identitetu smiješi s naslovnice Vanity Faira. Na tom valu prihvaćanja, film "Danska djevojka" logičan je korak.
Jer Hollywood se ipak vrti oko zarade, a ne aktivizma, i rijetko je postajao politički korektan prije nego što je to mogao dobro unovčiti.
>> Zlatni Globus za 'Boyhood', film o odrastanju koji se snimao čak 12 godina
"Jer Hollywood se ipak vrti oko zarade, a ne aktivizma" - Hollywood se i te kako vrti oko aktivizma. Homo lobi ga drži i ne pušta. You can bet on that. Drugi par opanaka je što to rade proračunato, jer Hollywood je prva crta bojišnice kada je u pitanju pranje mozga homo ideologijom cijelome zapadu.