Filmske recenzije

Film o pravom filmskom misteriju – tko je zaslužan za "Građanina Kanea"?

Screenshot
17.12.2020.
u 11:47

Nove filmove recenzira naša filmska kritičarka Jelena Ružić

1. Mank

Foto: FIBA/Screenshot

U novom uratku Davida Finchera uživat će filmski povjesničari, ali i pasionirani ljubitelji ostvarenja iz zlatne ere Hollywooda. Najviše će pak uživati oni koji se podjednako pronalaze u obje skupine. Međutim, gledatelji koji su navikli na Finchera u kontekstu „Kluba boraca“, „Muškaraca koji mrze žene“ ili – u svijetu Netflixovih serija – na „Kuću od karata“i „Mindhuntera“, ovdje će ostati razočarani.

Fincher je godinama čekao da snimi „Manka“, film čiji scenarij potpisuje njegov pokojni otac Jack Fincher. Nakon uspješne suradnje na spomenutim serijama, očekivati je bilo da će stvaranje filma realizirati upravo na Netflixu (na kraju krajeva, i samoj platformi je i više nego dobar marketing činjenica da u ponudi ima novi Fincherov film). Promatrajući tako, „Mank“ je film kojim se Fincher odmaknuo od svoje prepoznatljive poetike i snimio ga, čini se, potpuno za svoj gušt. Riječ je o biografskom filmu o scenaristu Hermanu Mankiewiczu Manku koji je, između ostalog, i (su)autor „Građanina Kanea“. Mank je postao posebno zanimljiv 70-ih godina kada se u svijetu filmske kritike pokrenula velika rasprava o tome je li za kultni status „Građanina Kanea“ zaslužan Orson Welles ili ipak čovjek u njegovoj sjeni – Herman Mankiewicz, a u filmu se pokušava rasvijetliti cijela priča o tome kako je nastao taj sporni oskarovski scenarij.

Manka, kojeg tumači Gary Oldman, upoznajemo kao ciničnog čovjeka s britkim jezikom i istančanim smislom za humor koji produktivnost često pronalazi u alkoholu. U nešto više od dva sata trajanja filma bilo bi poprilično nezanimljivo promatrati čovjeka koji pije i piše. Zato film obiluje retrospektivnim scenama u kojima se zapravo i krije gordijski čvor satkan od svih aluzija za koje se podrazumijeva da su poznate, ali uz pretpostavku da gledatelj poznaje politička suparništva i savezništva, i to ne u Americi općenito, nego u mikrosvijetu Hollywooda 30-ih i 40-ih godina. Možda bi bilo zanimljivije da su gledatelji ovim filmom, umjesto zamršene intelektualno-povijesne slagalice, dobili više detalja o odnosu Manka i Wellesa ili, jednostavno, da su dobili više Manka, a manje političkih začkoljica u tada republikanskom Hollywoodu.

No unatoč tome, gordijski se čvor može prerezati na dva načina. Prvi je da se film pogleda dvaput. Nakon prvog gledanja valjalo bi pogledati „Građanina Kanea“, ali i iščitati rasprave o njegovu autorstvu, kao i kritike, eseje, članke i studije o društveno-političkoj sceni toga vremena. Nakon toga, drugo gledanje „Manka“ bit će puno smislenije.

Drugi je pak način jednostavno se prepustiti filmskoj čaroliji koje ovdje ne nedostaje. Montaža, prekrasna crno-bijela fotografija, kostimografija, ton, jezik, pa čak i dikcija cijele glumačke ekipe zbilja djeluju poput vremeplova u kojem je čak i lijepo izgubiti se.

2. Mangrove

Foto: FIBA/Screenshot

Iznimna sudska drama koja je predstavljena kao prva epizoda u miniseriji „Small Axe“. Bez obzira na to što spada u „televizijski“ program, napravljena je kao prava filmska drama. Bavi se slučajem „Mangrove Nine“ u kojem su 70-ih godina crni aktivisti u Britaniji tražili da ih se čuje. Osim sjajne glume, „Mangrove“ je vrijedan izvor detalja iz povijesti pop-kulture crnačke zajednice u Engleskoj.

Drama, SAD, 127 min.

Režija: Steve McQueen

Glumci: Shaun Parkes, Letitia Wright

3. Lost Girls

Foto: FIBA/Screenshot

Mari doznaje da je nestanak njezine najstarije kćeri povezan s nizom nestanaka (drugih) prostitutki. Iako njihova obitelj nije bila najsretnija, ona ipak, zbog policijskih propusta, odlučuje voditi sama svoju istragu. Film je trebao biti hommage onima koji zaslužuju biti pronađeni, kao i o njihovim najbližima koji zaslužuju mir. No sinopsis filma mnogo je bolji od realizacije na ekranu.

Misterij, drama, SAD, 95 min.

Režija: Liz Garbus

Glumci: Amy Ryan, Thomasin McKenzie

4. Rocks

Foto: FIBA/Screenshot

Rocks je tinejdžerica koja uživa u druženju s prijateljicama, od kojih su mnoge (pa i ona sama kao Nigerijka) djeca došljaka. Naizgled, sasvim normalno odrastanje u multietničkoj sredini. Sve dok Rocks i njezina mlađeg brata ne ostavi majka. Odrastanje preko noći, promijenjen odnos s prijateljicama, ali i vatrometi emocija među kojima su najrealnije prikazani strah i tuga prodrmat će svakog tko upozna Rocks.

Drama, Velika Britanija, 93 min.

Režija: Sarah Gavron

Glumci: Bukky Bakray, Kosar Ali

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije