40 GODINA GALERIJE SC Razgovor Darkom Glavanom, autorom monografije

Galerija nekad od međunarodnog značenja

kul_glavan_tx.jpg
import
24.01.2006.
u 16:56

Nizom perfomansa, predavanja i izložbom u nastavcima obilježava se više od 40 godina djelovanja Galerije SC-a koja je kao mjesto otvorenoga eksperimenta doslovno promijenila hrvatsku umjetnost poslije šezdesetih godina prošloga stoljeća. Tiskana je i monografija autora Darka Glavana i suradnice Leile Topić.

VL: Obradili ste dio glavnih događaja, umjetnika i njihovih izložbi priređenih u vrlo vitalno doba za hrvatsku umjetnost. Što je sve prikupljeno?
GLAVAN: Nažalost, pokrivenost kvalitetnom dokumentacijom u tih četrdeset godina dosta je nejednaka. Za same početke, od 1962. do dolaska Željka Koščevića krajem šezdesetih, djelatnost je bila sporadična i više vezana uz tribine "Pet minuta poslije osam"  prvi voditelji galerije bili su literarno usmjereni Dubravko Horvatić i Vjeran Zuppa.

VL: Kad počinje drugačiji pristup?
GLAVAN: Dolaskom Želimira Koščevića koji se vratio sa specijalizacije u Stockholmu gdje je imao priliku raditi u muzeju kojim je upravljao Pontus Hulten. Dakle, mogao je upoznati najsuvremenije muzeološke i galerijske pristupe. Nakon povratka u Zagreb pokušao je to primijeniti u našoj sredini. Koščević je vodio Galeriju SC-a negdje do kraja sedamdesetih, a kao obrazovani muzealac bilježio je sve te akcije, pogotovu što je to bilo razdoblje konceptualne umjetnosti kad su djela ostajala na razini ideje. Za to razdoblje imamo gotovo uzornu dokumentaciju, a 1972. publicirana je i knjiga o umjetnicima prvih deset godina. Također, osobno sam pratio sve izložbe tih godina  Bracu Dimitrijevića, Dalibora Martinisa, Borisa Bućana s kojima smo mogli osvježiti sjećanja.

VL: Jesu li izložbe dokumentirane katalozima, fotografijama?
GLAVAN: Nedostatak dokumentacije nastao je osamdesetih godina, kad je Galeriju vodio Vladimir Gudac. S "underground" pristupom, on je držao da nije potrebno dokumentirati, nije se trudio da to zabilježe novine. Tih deset godina vođenja galerije tom jednom "gorgonaškom" metodom Vlade Gudca danas ne možemo biti sigurni je li se možda dogodilo i nešto što je vrijedilo zabilježiti a izbrisano je ne samo iz kolektivne memorije nego i iz stručne. Tu je jedina metoda bilo istraživanje, prebiranje po katalozima umjetnika, razgovori. Devedesetih su Antun Maračić i kasnije Liliana Domić katalozima dokumentirali svaku izložbu. Obradio sam prvih trideset, a zadnje desetljeće rada Galerije istražila je kolegica Leila Topić, aktivna u to vrijeme kao likovna kritičarka.  

VL: Je li danas Galerija SC-a izgubila značenje koje je imala 60-ih i 70-ih?
GLAVAN: To je bilo vrlo važno doba. Mislim da je devedesetih dobila novi zamah angažmanom Liliane Domić, afirmacijom autora poput Lovre Artukovića, Roberta Šimraka. Tu je kasnije izlagala Andreja Kolunčić koja je nastupila na Documenti 11 u Kasselu. U prvoj generaciji izlagali su Dimitrijević i Sanja Iveković koji su također došli do Documente, Martinis koji je bio na Bijenalu u Veneciji. Možemo reći da su ti umjetnici stekli svoj identitet upravo u SC-u, tako da se potvrđuje da je posrijedi bila međunarodno značajna galerija.


Konceptualna umjetnost i Bućan art

Poticaj za monografiju dale su sadašnja voditeljica Galerije Ksenija Baronica i Božica Matasić, koja je ranije vodila Galeriju SC-a. Nezaobilazna je bila suradnja s dizajnerima Bahrach-Krištofić koji su dizajnom knjige ostali na tragu umjetnosti koja se promovira. Kao dvije ključne osobine, izdvojio sam afirmaciju konceptualne umjetnosti (dematerijalizaciju), a s druge strane kontinuitet tradicije Novih tendencija i dizajna. Ključni autor prve polovice sedamdesetih bio je Boris Bućan koji je spojio vrhunski dizajn i metodologiju konceptualne umjetnosti stvorivši "Bućan art".

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije