polit-art

Inventuru ex-yu kulture načinila je i Leonida Kovač

'OLYMPUS DIGITAL CAMERA         '
Foto: ''
1/3
10.12.2012.
u 19:24

Uoči otvaranja projekta "Refleksije vremena 1945. – 1955." u Klovićevim dvorima od 12. prosinca 2012. do 10. ožujka 2013.

Uloga umjetnosti i vizualne kulture u kreiranju stvarnosti socijalističkog razdoblja, dio su velikog izlagačkog projekta \"Refleksije vremena\" koji se u srijedu otvara u Klovićevim dvorima, pod kustoskom palicom Jasmine Bavoljak, a s impresivnim brojem suradnika. Jedna od 15 autora čiji istraživački radovi čine katalog izložbe, naša renomirana teoretičarka umjetnosti i viša kustosica MSU Leonida Kovač, napisala je čak 60 kartica teksta, pravu omanju knjigu.

– Samo iz pozicije sadašnjosti može se pristupiti fenomenima prošlosti i prošlih događaja – kaže Leonida Kovač, ocjenjujući da se iz današnje, globalizacijske stvarnosti, ekonomska, politička i kulturalna paradigma neoliberalnog kapitalizma pokazuje kao eksplicitni oblik totalitarizma. Kao totalitarna kontrola golog života...

Apstrakcija kao alibi

– U povijesti umjetnosti fenomeni poput socijalističkog realizma od 30-ih godina 20. stoljeća pa nadalje u američkoj su kritici razmatrani kao antimodernizam. Nasuprot tome postojala je ideologija visokog modernizma, koja je preferirala apstrakciju. Međutim, za razliku od američke i zapadne kritike postoje i druga mišljenja – kaže Leonida.

– Ja se prije svega oslanjam na čitanja njemačkog filozofa i teoretičara Borisa Groysa. On tvrdi da socijalistički realizam nije nikakav antimodernizam nego, štoviše, inačica modernizma, jer su avangardni umjetnici imali, zapravo, iste intencije kao i Staljin: preuzeti demijuršku funkciju i stvoriti novi svijet i novog čovjeka. Groys tvrdi da ideologija i kanon socijalističkog realizma nisu imali ništa s neukim masama (i nisu bili podilaženje ukusu masa), nego ih je uspostavila dobro obrazovana elita – govori L. Kovač.

Kultura parada

– Pokazala sam ovdje na koji način uspostava socrealističkog kanona u nas od 1945. do 1952./53. nije imala ništa s neukim partijskim komesarima, nego ga je implementirala obrazovana akademska elita i to ona koja će nakon Titova raskida sa Staljinom prihvatiti i implementirati zapadnjačku ideologiju visokog modernizma (apstrakciju, na primjer). A ta će totalitarnom komunističkom sustavu biti legitimacijom da se u Jugoslaviji individualne slobode poštuju, jer se poštuje sloboda umjetnosti – kaže L. Kovač. No to nije poništilo \"socijalistički kulturni medij\" koji je činilo ono što se masovno konzumira. Važan je bio javni prostor za mase – za parade, štafete i njihovu scenografiju, za filmske žurnale emitirane na tadašnjem Trgu Republike. Mnoge ilustracije takvoj inventuri ex-yu-kulturalnosti naći ćemo među čak 480 izložaka koliko ih \"Refleksije vremena\" stavljaju na uvid za novu procjenu socstvarnosti kao rezultata \"reprezentacijskih praksi\"!

Ključne riječi

Komentara 1

PR
prvacrta
09:35 11.12.2012.

Sreća pa se dežurni jugonostalgičari toga danas samo prisjećaju. Ili kako bi rekli stariji ljudi za partizanske spomenike: "Šteta pa spomenika nije bilo i više:)..."

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije