Iako su u svijetu poznata kina karavani, hrvatsko Kino Mediteran jedinstven je primjer u regiji revitalizacije kinodvorana i ljetnih kina. Projekt koji je uzdrmao kulturu naših otoka i obale pokrenula je Udruga Festival mediteranskog filma Split 2012. godine kada su u jedanaest gradova prikazivali po šest filmova u tri dana. Već 2016. njihovih 517 projekcija pogledalo je više od 23.500 gledatelja. Nije bilo jednostavno, ali su dobrom organizacijom i logistikom prevladali prepreke.
Vlastita distribucija art filma
– Dogovarali smo se s našim lokalnim partnerima, a paralelno s tim, potpuno elementarno opremljeni, putovali iz grada u grad i to sad već i u zimskim mjesecima jer smo u Lastovu i Hvaru odlučili probati kako bi bilo da radimo i zimi. Rezultati su, naravno, pozitivni. Opremanje kina bilo je nužno za razvoj projekta i tako smo u suradnji s lokalnim partnerima 2015. putem natječaja Ministarstva kulture opremili Bol, Hvar, Komižu i Imotski, 2016. Lastovo i Jelsu, a 2017. Supetar i Mljet – govori direktor FMFS-a Alen Munitić.
U sklopu revitalizacije, osim nabave opreme za prikazivanje filma, uređeni su i prostori kina kako bi se mogli koristiti i za druge kulturne događaje. Ono po čemu se ističu je vlastita distribucija art filmova, ali i suradnja s Restartom i Zagreb Film Festivalom koji distribuiraju nezavisne filmove.
Munitić priznaje da sve to košta i da im u prihodima najviše pomažu Zaklada Kultura nova, HAVC i lokalni partneri.
– Međutim, još uvijek je velik broj institucija koje nas ne prepoznaju ili nas ne prepoznaju dovoljno. Zato je važno da nas prepoznaje publika jer značajne prihode ostvarujemo kroz prodane ulaznice i time održavamo Kino Mediteran u pogonu – kaže Munitić.
A publika cijeni projekt.
– Nemate pojma koliko je zadovoljstvo kad usred zime odlazimo na Lastovo, na Mljet, u te male sredine i donesemo djeci neki predivni animirani film koji je tek izašao u kinima. Mi smo se susretali s djecom, ali i mladima koji nikad nisu bili u kinu i gledali film na velikom platnu – kaže.
No nisu mislili samo na otočane. Kino Mediteran jedan je od rijetkih sličnih projekata koji prevode svaki europski naslov, osim na hrvatski, i na engleski jezik, što im pomaže razvoju kulturnog turizma svakog grada u kojemu se nađu.
Prevodimo i za turiste
– Turisti najčešće ne mogu vjerovati što mi radimo. Gledanje filmova na otvorenom, na lokacijama koje imamo, za povoljnu cijenu i njih je privuklo – kaže direktor.
Za kraj smo ga upitali imaju li možda planova za širenje izvan sadašnjih granica projekta.
– Imamo još dosta otoka i gradova kojima moramo vratiti kino pa tek onda jednog dana možemo razmišljati o širenju izvan granica. Naravno, ako postoje dobri partneri koji bi prepoznali naš model i bili voljni preuzeti ga, uvijek smo spremni na suradnju. Već smo započeli neke priče s otočkim zemljama kao što su Cipar, Island, Malta i Irska i nadamo se uspješnoj suradnji u budućnosti – zaključio je Munitić.