Hrvatski filmaši u Cannesu nastupaju snažno i barem naoko složno: u službenim press materijalima HAVC-a našao se i animirani film “Chris the Swiss” koji je umjetnički savjetnik za manjinske koprodukcije Marko Njegić odbio kolaudirati zbog navodnih povijesnih netočnosti.
Međunarodnu premijeru imat će u nedjelju navečer u Tjednu kritike, jednoj od najprestižnijih filmskih selekcija na svijetu. Ekipa filma već je u Cannesu, zajedno s čitavom reprezentacijom hrvatskih autora koji se predstavljaju ili dogovaraju nove poslove na sajmu. Među njima, najveći trijumf u prvim danima festivala ostvarile su redateljica Antoneta Alamat Kusijanović i njezina producentica Zdenka Gold, čiji će debitantski dugometražni igrani film “Murina” financijski i koprodukcijski podržati tvrtka velikog Martina Scorsesea.
– “Murinu” ću snimati 2019. na Kornatima, ponovno s glumicom Gracijom Filipović i sa svojom međunarodnom ekipom u kojoj su scenaristica Christina Lazaridi i kompozitor Evgueni Galperine, koji radi i za Luca Bessona. Film nije produkt jednog čovjeka, nego više mozgova, pa ne treba biti ni produkt jednog mentaliteta. Volim raditi sa što više različitih ljudi, jer to miješanje filmove čini univerzalnima – ispričala nam je Antoneta Alamat Kusijanović prije gotovo godinu dana, u vrijeme kada je njezin kratkometražni film “U plavetnilo” nominiran za studentskog Oscara, a suradnja s Matrinom Scorseseom bila je još daleko.
– Sretna sam, dugogodišnji trud se isplatio – dodala je jučer kratko, nakon vijesti koju je ekskluzivno objavio slavni časopis “Variety”. Dugogodišnji trud i međunarodna suradnja stoje i iza već spomenutog filma “Chris the Swiss” švicarske redateljice Anje Kofmel, koji je još 2013. na Animafestu dobio nagradu Zlatni Zagreb za najbolji projekt u razvoju, kao i iza kratkometražnog filma “Treća vrsta” Yorgosa Zoisa koji se također predstavlja u Cannesu, a koproducent mu je isto Siniša Juričić iz Nukleus filma!
Hrvatskim novcem sufinanciran je i dugometražni “Teret” Ognjena Glavonića koji tematizira nasljeđe vojnog djelovanja na Kosovu i bombardiranje Srbije 1999. godine, a premijeru će imati u canneskom programu 15 dana autora. Glavnu ulogu vozača kamiona koji s Kosova u Beograd prevozi misteriozni teret igra Leon Lučev.
– Film definiraju dvije riječi: izolacija i okupacija. Kad Leonov lik Vlada iskorači iz kamiona, staje na teritorij okupiran ratom: bukom pucnjeva i bombi, ali i strahom i paranojom koja se probudila u ljudima. I zbog toga rijetko uopće izlazi iz kabine – opisao je Glavonić film koji je i prije svjetske premijere u Srbiji već uzburkao duhove, slično kao što je Juričićev film na neviđeno razjario dio hrvatskih braniteljskih udruga.
Ratne traume u nas su i dalje predmet debata, no vremena izolacije i okupacije su prošla: zadnjih nekoliko godina, granice prelazimo filmovima koje Hrvati i Srbi proizvode skupa. Uskoro ćemo vidjeti jesu li dovoljno snažni da osvoje nagrade na najvažnijem filmskom festivalu na svijetu.
Dovoljno je vidjeti koje filmove HAVC snima i skužiš brzo da tu Hrvata nema.