Predrasude

Mogu li komedije promijeniti stav publike o domaćem filmu?

Svecenikova djeca
13.01.2013.
u 08:01

Treba imati na umu da je hrvatska kinematografija tzv. autorska kinematografija, a u takvima su komedije više izuzetak nego pravilo

Prema istraživanju koje je proveo producent Ivan Maloča, direktor tvrtke Interfilm koja je proizvela oba najnaovija hrvatska filmska hita (“Sonja i bik”, “Svećenikova djeca”),  domaća publika još uvijek sinonimom domaćeg filma smatra one s temom Domovinskog rata. Neobično, takvih filmova nismo imali već godinama, ali  takav stav pokazuje koliko su traume od filmova iz 1990-ih ostale duboko ukorijenjene.

Nije, dakako, problem tematika Domovinskog rata, nego način na koji su te teme 1990-ih godina bile tretirane. Dodatni je problem što ostali filmovi, s posve drukčijim temama iz toga vremena nisu bili puno bolji, ili su to bili jako rijetko, pa se u očima  domaćeg gledatelja to sve povezalo u veliki nezanimljivi hrvatski film koji vodi malo ili nikako računa o gledatelju i njegovim potrebama.

Iako se takvom stavu publike ne može puno zamjeriti, on je ipak i neobičan. Naime, čudno je da prvi sinonim za domaći film nije komedija, jer su upravo tom žanru Hrvati, još od Brešanova megahita “Kako je počeo rat na mom otoku” (1997.)ostali kontinuirano najvjerniji. Komedije “Tri muškarca Melite Žganjer” (1999.), “Maršal” (2000.), “Oprosti za kung fu” (2004.) i druge sve su bili redom jako dobro, pa i vrhunski gledani filmovi, a istodobno je publika više nego dobro honorirala isti žanrovski format i u televizijskom obliku. Serija “Odori se, zaslužio si” ulazi u sedmu godinu prikazivanja, a “Stipe u gostima” u petu.

Je li realno očekivati da se s najnovijim izvrsnim rezultatima “Sonje i bika” i “Svećenikove djece” ta percepcija hrvatskog filma kao nečeg statičnog i nezanimljivog može napokon promijeniti? Vjerojatno nije. Predrasude se teško mijenjaju, a dok se hrvatski film ne nametne domaćoj publici kao relevantan i zanimljiv kroz druge žanrove, oporavak u tom smislu neće biti moguć. Treba imati na umu da je hrvatska kinematografija tzv. autorska kinematografija, a u takvima su komedije više izuzetak nego pravilo  na koje je moguće oslanjati se. Realno je vjerovati da bi HAVC i producenti mogli  ubuduće više voditi računa o tome da komedijama (i dječjim filmovima) daju vjetra u leđa, ali pravu promjenu negativnog stava publike prema domaćem filmu može donijeti tek kontinuitet kampanja kakve su imala posljednja dva hita.

Komentara 6

JA
james49
08:31 13.01.2013.

Bilo bi zaista ljepo da uhvatimo korak sa srpskom filmskom komedijom. Veličina se neke nacije (a i mi Hrvati smo nacija makar ne baš nešto značajna), može ocjeniti i kroz njezinu snaga da se smije sama sebi. A mi imamo materijala za izrugivanje samima sebi i više nego mnogo!

OB
-obrisani-
08:47 13.01.2013.

james teško da ćete dostići nivo srpskih filmova sa ovakvom akademijom koju imate kod vas je sasvim drugačiji pristup glumi....nekako umetan,nestvaran to je jednom prilikom komentarisao i nebojša glogovac 78 dana je jedina komedija u hrvatskoj od rata a glumcii su većinom beogradski i još jedna stvar...kod nas su glumci legende i za života,vi ih ne cenite toliko a mi bi npr. jednog zvonka lepetića ili fabijana digli u nebesa

BR
brkom7
09:08 14.01.2013.

Kao prvo - u Hrvatskoj ne postoji autorski film! Kao drugo - sa pravom kritikom hrvatskog filma na razini same teorije, kakvu je imao francuski novi val i napravio veliki zaokret u autorskom smislu, nećemo se mrdnuti sa mrtve točke. Jer, Hrvatska nema niti jednog jedinog autora. A nema ni relevantne filmske kritičare, već kritičare koji se ulizuju i prodaju određenoj politici, a o filmu politiziraju na razini filmofilije. Netko je dolje spomenuo, naravno da je veliki problem u zagrebačkoj akademiji, ne samo školi nego i kadru kojemu nije u interesu obrazovati autore nego buduće pulene "sustava". Što mislite, tko se i zašto preplašio Bela Tara? Publika se ne može "kupiti", jer nije problem u poblici nego u režiserima, koji svoju nemoć ne žele priznati, pa krivnju prebacuju na publiku. Filmovi kao što je "Svećenikova djeca" kod domaće publike prolaze isključivo iz parateksutalnih razloga, ali sa autortvom nemaju nikakve veze. Kada se pojavi jedan Wenders i prođe u Cannes, tada ćemo imati i publiku.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije