Udruga mladih akademskih glazbenika MAG i ove je godine uspješno organizirala 12. MAGfestival, međunarodni festival komorne glazbe koji se prvi put održava u novoj koncertnoj dvorani Hrvatskog doma u središtu Splita. Festival, po mnogočemu specifičan jer je u cijelosti posvećen mladim izvođačima, isključivo komornoj glazbi i hrvatskim skladateljima, traje do 5. rujna. Ljubiteljima klasične glazbe ponuđeno je pet vrlo zanimljivih koncerata. Kako je MAGfestival poznat između ostalog i kao izniman promotor hrvatskog glazbenog stvaralaštva, ovogodišnje izdanje posvećeno je jednom od najvažnijih hrvatskih skladatelja Borisu Papandopulu, budući da se u 2021. obilježava 115. godišnjica njegova rođenja i 30. godišnjica smrti. Dvanaesti MAGfestival otvoren je tzv. prvom Papandopulijadom, a programom je planiran još jedan koncert na kojem će se izvoditi djela iz njegova bogatog i vrijednog opusa. MAGansambl izvest će brojna Papandopulova djela koja su do sada rijetko svirana i gotovo su zaboravljena, a nikada nisu ni tonski zapisana. To je doista rijetkost.
Luka Jadrić, producent festivala, prije svega podsjeća na to da je Udruga MAG nastala zbog toga što mladi akademski glazbenici nakon završetka Akademije nisu imali gdje nastupati, a jedan od inicijatora bio je Josip Dragnić, danas počasni predsjednik Udruge.
– Nije bilo ni koncerata ni posla, a inače za komornu glazbu “nema mjesta” – veli slikovito Jadrić, dodajući da se prije više od desetljeća okupilo tridesetak glazbenika koji su prostor za koncerte pronašli u Gotičkoj dvorani Muzeja grada Splita. Krenuli su i to je gotovo postalo tradicija. Premda su novčana sredstva uvijek problem, snalaze se i financijsku konstrukciju uspješno zatvaraju iznosom koji dobiju od Grada, Županije i Ministarstva kulture.
Zbog pandemije koronavirusa u Hrvatskom domu u Tončićevoj ulici ograničen je broj posjetitelja, pa koncertima MAGfestivala može nazočiti svega stotinu ljudi. To je za umjetnike pomalo teško i izaziva sjetu, međutim najvažnije je da ih COVID nije zaustavio. Imaju svoju vjernu publiku koja ih prati, a na upit što je najteže, Jadrić odgovara – dovesti mlađe ljude!
Tri ključne odrednice MAGfestivala su: omogućavanje nastupa mladim glazbenicima, međunarodni karakter i njegovanje hrvatskog izričaja. Umjetnički direktori splitskog festivala komorne glazbe koji definiraju program poznati su i priznati umjetnici Yaroslav Sadovy, koji je rodom iz Ukrajine i Josip Dragnić. Osim dvije Papandopulijade, u okviru službenog programa ove godine publici su, zahvaljujući vrhunskom koncertnom klaviru, pripremili nastup višestruko nagrađivanog hrvatskog pijanističkog dua Dubravke Vukalović i Bruna Vlaheka. Njihov raznovrsni program oduševljava slušatelje u koncertnim dvoranama diljem svijeta. Međunarodni karakter MAGfestivalu donose dva izvrsna mlada glazbenika sa zavidnom međunarodnom karijerom. Violinist Michael Foyle, profesor na prestižnoj Royal Academy of Music u Londonu, i Francois-Xavier Poizat, pijanist nagrađivan i na čuvenom pijanističkom natjecanju Tchaikovsky u Moskvi. Prvi put se predstavljaju hrvatskoj publici programom sastavljenim od djela velikih francuskih skladatelja. Upravo njihovim koncertom u subotu će završiti 12. MAGfestival, na kojem se atraktivnim izvedbama predstavlja i nedavno osnovani ansambl Oktos koji čini osam sjajnih, mladih hrvatskih glazbenika.
– Sve zapravo ide kao po loju, ali problem je kako zainteresirati i privući srednjoškolce i studente. To je naprosto problem klasične glazbe koja ne može počivati samo na popularnosti. Temeljno je pitanje kako je približiti mladim ljudima. Mišljenja sam da je ključ u odgoju, da djecu od vrtićke dobi treba voditi na predstave, izložbe, koncerte, omogućiti im da odrastaju uz umjetnost – naglašava Jadrić.
Napominje kako se za Split redovito kaže da je između ostalog i studentski grad, jer je na ovdašnjim fakultetima više od dvadeset tisuća mladih koji po prirodi stvari istražuju i razmišljaju pa se očekuje i da dolaze na koncerte. Bilo bi lijepo vidjeti buduće inženjere građevinarstva, liječnike ili FESB-ovce... No, nažalost nije tako.
– Općeprisutna je stigma da je klasična glazba dosadna, međutim ona je sve samo ne dosadna. Kad ljudi jednom dođu na koncert i poslušaju glazbenike, u pravilu promijene mišljenje. Prevladava nekakav iracionalan stav da je klasična glazba rezervirana “za elitu”. Djecu je poželjno i prije polaska u školu početi upoznavati s instrumentima i glazbom pa će nam svima život biti ljepši i bolji – tvrdi mladi producent i predsjednik Udruge MAG, koji je inače violinist.
Otkriva da u osnovnim školama nedostaje nastavnika glazbenog odgoja te da se svatko tko želi može snaći i raditi.
– Nigdje nije sramota svirati, pa ni na vjenčanjima. Od klasične glazbe se može živjeti, ali treba puno rada i upornosti. Zato je važan MAGfestival prije kojeg u gradu podno Marjana nije postojala nezavisna kulturna scena glede klasične glazbe. Nužan je samo jedan korak kako bi se ljude dovelo na koncert na kojem neće samo čuti lijepe tonove, nego vidjeti sliku i osjetiti miris. Može se ući i u sfere jazza i rocka. Važno je održati kontinuitet - poručuje Luka Jadrić, naglašavajući pri tome kako akademskim glazbenicima srž mora biti u klasičnoj glazbi i na tome treba inzistirati.
Inače, međunarodni festival komorne glazbe uvijek se održava u istom terminu, kad završi Splitsko ljeto. To je značajno i u turističkom smislu, jer se odvija pred kraj sezone. Zanimljivo je da im svake godine na koncerte dolaze američki turisti koji vjerojatno, za razliku od domaćih, imaju kulturu odlaska na koncerte pa im je MAG gotovo nezaobilazan. Organizatori razmišljaju i o koncertima na otvorenom, međutim oni su znatno skuplji. Podsjećaju na prošlogodišnje odlično iskustvo kad su nastupili na Vestibulu, u čarobnom, akustičnom, nesalonskom prostoru kamo su privukli slučajne prolaznike. Razmišljaju i o koncertima u terminu oko Sv. Duje. Vjerujemo da će dobiti podršku mjerodavnih. Jer, obično je potrebno samo malo dobre volje.