Arhitekt Boris Podrecca, autor pobjedničkoga rješenja za interpolaciju
Cvjetni trg Gundulićeva ulica u Zagrebu, u svom arhitektonskom
atelijeru u Beču objašnjavao nam je svoj projekt koji izaziva burne
rasprave.
Dok jedni hvale što će se napokon u Zagrebu urediti zapuštena dvorišta
gradnjom prolaza s trgovinama, zelenim vrtovima s nekoliko luksuznih
vila na krovu, drugi kritiziraju uglavnom privatnog investitora Tomu
Horvatinčića, zamjerajući mu nepoštovanje GUP-a i povećavanje
automobilskoga prometa uz pješačku zonu centra grada zbog planirane
podzemne garaže na čak šest etaža.
Iako su kritike više upućene investitoru, pogođen je i projektant, jer
sve je, napominje, projektirao prema strategiji šire temporalnosti:
misleći na povijest, tradiciju, imena, mentalitet, "štimung" i navike.
U onome što mi danas radimo sadržano je i ono od jučer, ali i
vizija sutrašnjice, riječ je o paralelizmu, široj temporalnosti. Znate,
arhitektura nije moda, nije life-style, ona ima jednu epsku
dimenziju. To što sam uredio 33 trga vjerojatno me svrstava u europskog
rekordera u oblikovanju trgova i javnih prostora kaže Podrecca.
A bilo je pritisaka i prije, primjerice u Leobenu, gdje je
gradonačelnik bio skeptičan do preuređenja glavnog trga, a poslije, pod
pritiskom javnosti, ipak su ga izveli, kaže arhitekt. Zanimljivo, to
preuređenje trga leobenskom je gradonačelniku donijelo novu
popularnost, više glasova. Na kraju su svi zaboravili da su se svađali
zbog trga.
Korist za sve
Konačno, ako mi arhitekti dobro radimo svoj posao, svi imaju
koristi od toga. Zato političari, arhitekti, moraju znati ciljeve: ako
hoće napraviti zajedno s gradom nešto lijepo, za sve postoji jedan
"iluminirani rizik". Nikad se ne može postići da svi budu zadovoljni,
ali s druge strane, nitko se ne smije osjećati gubitnikom. Tu smo mi
arhitekti posrednici. Na kraju svi moraju imati nešto korisno. Moramo
raditi pametno, u demokraciji ne smije biti gubitnika, pa ni u
populizmu nema gubitnika. Problem s ljudima jest što su mnogi a priori
protiv. Najveći je problem privikavanje ljudi na novo. Ljudima je teško
"otrgnuti" vizure i njihove poznate slike kaže Podrecca te domeće
kako je lijepo što Zagrepčani vole i brane svoj grad.
To je javni prostor. No kreativni ljudi uvijek slušaju i znaju
slušati, a konačno ipak kao autori naprave ono što žele. Jedino ljudi
koji su onako "napola" svoje kruto mišljenje tvrdoglavo brane dokraja.
Nisu prilagodljivi. U prvom valu opozicije dolaze "heroji", koji samo
čuvaju staro. Ako taj heroizam uđe u medije, onda se katkad diže
"struka" koja se meni u lice neće protiviti, ali ima svoje kanale. A
treći su ravnodušni, to ih ne zanima. Zapravo, svi su negativno
određeni, anemični, jer nema otvorene rasprave i duboke argumentacije.
Ali i ti valovi se na kraju smire. Najljepše od svega bilo bi kad bi
sve skladno sazrelo u jednoj lijepoj trilogiji horizontale Ulricha, pa
naša vezna kuća, uz vertikale susjedne zgrade prema Ilici. I onda
vertikalni dijalog Archinatura parka i arhitektura Cvjetnog
prolaza ističe Podrecca.
Kaže kako urbani prolaz rade kao ležeću muskulaturu lijepog tijela
dugog 125 metara. A da humaniziraju tu dugu stazu, modulirali su prolaz
svakih 30 metara. S obje strane su trgovine, uslužne funkcije koje se
same rastvaraju i prave "piazzette".
To je kao mediteranski korzo, a gore je srednjoeuropski park
koji, kao i Zagreb sam, balansira između Mediterana i Srednje Europe.
To je taj cjeloviti urbani prostor na kojem leži Cvjetni trg, jer taj
urbani prostor od Praške ulice i nekadašnje sinagoge, preko uskog
Marićeva prolaza do Bogovićeve ulice i nastavka preko Preradovićeva
trga prema Gundulićevoj ulici i Muzičkoj akademiji. Moj prijedlog bio
bi da svaka ulica ima drukčiji karakter: jedna pergolu, drukčije
popločenje, da ne bude samo neka boja čokolade.
Privatni park
Ideja je da na tom putu od Praške do Gundulićeve Preradovićev trg
"ne iscuri", da se oživi i bude "kontinuiran". A gore uz prolaz je
privatni urbani park, sa zasađenim drvećem uz tri kata. Na vrhu su
dematerijalizirane, lagane različite privatne vile s otvorenim lođama,
malim bazenima i zelenilom. Riječ je o kvaliteti novih tipologija
urbanog života. A ne, kao što neki misle, uz mentalne čipove
samoupravljanja, o bijesnom luksuzu. Prozvali su ih "zagrebački
kristali" koji se noću različito osvjetljavaju, "Metropolitan icons",
iz čijih se prostora vidi nebo i silueta grada. Kao varijantu, ponudio
sam malu vertikalu u osi Bogovićeve ulice. Okomito kroz novogradnju
vodimo svjetlosne "bunare".
U Zagrebu nitko neće kupiti stan ako nema garažu. Nijedna gospođa neće
ići kući vozeći namirnice u kolicima, zimi i za nevremena. Garaža nije
tu samo za vas. Ako navečer prošećete zagrebačkim ulicama, vidjet ćete
da nema ljudi, ali ima naboj "Blech salata" parkiranih automobila. Ma
kakva pješačka zona, neka ne lupaju o njoj! To je veliko parkiralište,
namjesto da se sve smjesti pod zemlju.
U najstrožem središtu Beča, koje odgovara zagrebačkom centru,
postoji osam garaža sa 500 do više od 700 mjesta koje se mogu
inteligentno i elektronički regulirati i kanalizirati, kao i u svim
drugim europskim gradovima. Gradovi, metropole koje se u idućih od pet
do deset godina ne budu znale reanimirati, te gdje "štititi" znači
"paralizirati" grad, ostat će lateralne oaze Europe poručuje
Podrecca.
Nitko neće kupiti stan bez garaže
![obz_nitko_tx.jpg](/media/img/0a/5a/4238b45afd66129c14a8.jpeg)