Ovogodišnje kinorekorde sigurno će obilježiti Pedeset nijansi sive, no jučerašnji Oscari ipak su bili u znaku pedeset nijansi bijele.
Još od trenutka kada su objavljene nominacije za ovogodišnju nagradu Američke akademije, brojni mediji upozoravali su da se radi o "najbjelijim Oscarima" od 1998. godine jer prvi put u 17 godina u važnijim kategorijama nije nominirana nijedna jedina osoba druge rase. Istovremeno, feministice diljem svijeta upozorile su da u "uniseks" kategorijama za najboljeg redatelja, scenarista ili snimatelja ponovno nema nijedne žene, a na tu činjenicu na samoj je dodjeli reagirala Patricia Arquette, naglasivši da nije samo vrijeme da žene budu podjednako zastupljene nego da moraju biti i podjednako plaćene za svoj rad.
Protiv isključivosti
Priliku da se zauzme za ravnopravni tretman žena iskoristila je i Reese Witherspoon zatraživši da reporteri na crvenom tepihu glumice pitaju isto što i njihove muške kolege, umjesto da se zadrže na trivijalnostima poput šminke, frizure i odjevnih kombinacija. U općem pokušaju ograđivanja od optužbi za rodnu i rasnu isključivost hollywoodske vladajuće kaste, brojni pobjednici zauzeli su se u svojim govorima za neku diskriminiranu manjinu, no to je u kontekstu ovogodišnjih nominacija podsjećalo na nedavnu konferenciju o pravima žena u Saudijskoj Arabiji na kojoj su sjedili isključivo muškarci. Nije to, dakako, krivnja samih organizatora dodjele. Oni biraju iz već snimljenih filmova među kojima, ruku na srce, ove godine nije bilo "ženskog" ili "manjinskog" remek-djela, no Oscari tu uvijek "nastradaju" kao mjesto na kojem se hollywoodska neravnopravnost najbolje odražava.
Iznenadio priznanjem
Što se same dodjele tiče, voditelj-debitant Neil Patrick Harris nije se proslavio pokušajem da spoji imidž klasičnog multidisciplinarnog zabavljača s modernijim stand-up elementima, a najveći aplauz zaradio je scenarist Graham Moore uznemirujućim priznanjem da je kao tinejdžer pokušao samoubojstvo. Među pobjedničkim filmovima iznenađenja je bilo relativno malo. Inarrituov "Birdman" pomeo je Oscare osvojivši kipiće za najbolji film, redatelja, originalni scenarij i kameru, što je loše sjelo svima koji su očekivali da će "Odrastanje" Richarda Linklatera, snimano punih 12 godina, dobiti barem nagradu za najbolju režiju, ako već ne za najbolji film.
Slabu utjehu pronašli su u kipiću koji je za sporednu ulogu u tom filmu dobila Patricia Arquette, dok se kao jedan od najvećih (i najočekivanijih) trijumfa večeri ističe nagrada J. K. Simmonsu za najbolju sporednu ulogu u filmu "Ritam ludila" (koji je nagrađen i za montažu slike i zvuka). Oscare za najbolje glavne uloge već su tradicionalno dobili glumci koji su tumačili teško oboljele likove, no za razliku od nekih prijašnjih pobjednika, Eddie Redmayne i Julianne Moore napravili su zaista dobar posao portretirajući Stephena Hawkinga oboljelog od ALS-a i ženu koja se bori s demencijom. Oscara za najbolji dokumentarac pravedno je dobio strukovno i politički važni "Citizenfour" o američkom zviždaču Edwardu Snowdenu u režiji Laure Poitras, a u nedostatku nominacije za Lego film (što je pravi skandal godine), nagradu za najbolji animirani film dobio je Disneyev "Veliki junak 6".
>> I filmovi su sve više dekoracija i opravdanje. Važnija postaje šetnja crvenim tepihom...