Novi album 'Jedan & jedan'

Poput afroameričkih repera Tram 11 prosti su, politički nekorektni i sjajni

Tram 11
Foto: Zvonimir Rendeli
1/2
17.01.2022.
u 16:30

Hip hop je ostao posljednji ventil za isporuku bunta, a pjesme s “Jedan & jedan” pokazuju da se tu više ne radi o mladenačkom idealizmu otprije 25 godina, nego o promatranju i opisivanju situacije oko nas koja je luđa od bilo kojeg reality showa

Osjećate se loše, a ne znate što vam je? Gledate i slušate vijesti, ali čini vam se da neki detalji iz stvarnosti prolaze nezabilježeni? Ako je tako, poslušajte novi album Tram 11 “Jedan & jedan” i mnoge će vam stvari biti jasnije. Nakon 22 godine povratničkim albumom General Woo i Target uzeli su sprej u ruke i kao da su vas poprskali u oči. S brutalno detaljnim i realističnim tekstovima snimili su kroniku sadašnjosti, onoga što se događa među ljudima po kvartovima, onoga o čemu se priča i što se radi “ispod stola”, od uhićenja, uhljeba, sukoba starog i novog, iseljavanja, nezakonitog bogaćenja, klupskih provoda do bakljada po stadionima kad murija “sigurno dolazi”.

Promatraju i opisuju situaciju oko nas, koja je luđa od bilo kojeg reality showa

Novi album “Jedan & jedan” (Menart) Tram 11 objavio je 22 godine nakon posljednjeg i pokazuje da 1 i 1 ponekad čine 3, što je osnovna prednost i ona neuhvatljiva dimenzija svake uzbudljive glazbe. Ta zagrebačka “jedanaestica” s gostima (Nered i Stoka, Pendrek, Suicidal, Adnan i Marchello) i kvartetom producenata (Koolade, Sett, Brkah i Kickass) u pjesmama i govornim dijelovima uspijeva oporu svakidašnjicu protumačiti i dešifrirati na tragu uvjerljive realpolitičke umjetnosti.

Hip hop je ostao posljednji ventil za isporuku bunta, a pjesme s “Jedan & jedan” pokazuju da se tu više ne radi o mladenačkom idealizmu otprije 25 godina, nego o promatranju i opisivanju situacije oko nas koja je luđa od bilo kojeg reality showa. Dečki iz Tram 11 su, vidi vraga, desnog usmjerenja, militantni i borbeni poput američkih repera, s kojima se ne morate složiti, ali ova je ploča bolji manifest razjarene “desnice” nego svi Mostovi i Domovinski pokreti zajedno. Drugim riječima, radi se o vrhunski uobličenom albumu koji prije svega, rekla bi Milka Babović, prolazi na “umjetničkom dojmu”.

Kao da gledate film “Don’t Look Up”, ali ne satiru, nego zaozbiljno, od početka s uvodom operaterke “dobro došli na vruću liniju Tram 11”, album “Jedan & jedan” kreće s objašnjavanjem situacije. “Druga su vremena, al’ je glupost uvijek ista” te nastavlja “raseljeni svijetom sretniji su sto posto, ne odlaze glasači, već oni što znaju pos’o”.

Foto: Zvonimir Rendeli

Tram 11 glazbeno su uklopili provokativne teme u sjajan niz pjesama i recitacija, sve do brutalne “priče” i sukoba protagonista “old school” i nove reperske reprezentacije kojem se moraju dodati “tri točkice”, jer ovi nisu ni politički korektni ni pristojni;

”Nisam ti ja tata, ne glumi mi brata, ja sam braniteljski portal ti si k**** s faktografa

Uzmi tim iz Gonga, našminkan si kao neki gej s Eurosonga

Loša ti je droga, makni se sa svoga, izgledaš jadno kao leftarski prosvjed Gonga

Mi smo stara škola, p**** hodaju na štakama, je** ti Fejs mater, ovdje blokiramo šakama”.

Slušajući “Jedan & jedan” “vrte” vam se slike a da nitko nije uzeo kist u ruke. “Pričamo o…” i “Fali vam (malo gangsta)” dokumentaristički, gotovo dnevnički nabrajaju znakove vremena i onoga o čemu se priča po kvartovima (“pričaj malo tiše”) i što ljudima zapravo nedostaje (“fali vam malo mozga u glavi, fali vam oko da pronađeš put pravi, fali vam zlatni ključić u bravi”), dok se “Uhićen” bavi svakodnevnim spektaklima odvođenja osumnjičenih (“ne mogu se sjetiti u kojoj je susjed stranci, ali znam da je na vlasti i direktor u banci”), koja opet pokazuje smisao za dokumentarističke detalje kojih su puni tekstovi na “Jedan & jedan”.

”Care ne budi lud, sad si stao na rub”, čuje se u brutalnoj “PŠK” pred kraj albuma, naravno, kratici za “Puši k****”.

Direktni, ali poetski artikulirani složili su jedan od albuma godine već na njezinu početku

Odavno smo na rubu, ovi su to samo pojasnili, nema tu političke korektnosti, nadrapala je i “ćirilica na Ilici”, fašisti i komunisti na odstrelnoj su listi isti, a “tobožnji pacifisti u biti su antikristi”. Ponavljam, ne morate se slagati s njima, ali nemoguće im je odreći uvjerljivost. “Balaševići, nema vam države ni na igrici, PŠK za ćirilicu na Ilici”, njihov je podtekst za “povlačenje” svih nezadovoljnika s desnice, spominju se i Plenki i Njonjo i Manolić, čudno, ali ne i Pupovac.

Militantni poput afroameričkih repera, brutalni, prosti i direktni, politički nekorektni, ali poetski artikulirani, složili su jedan od albuma godine već na njezinu početku. No ova “desnica” barem ima artističke sposobnosti i poput TV serije “Nasljeđe” dovela je međuljudske odnose na razinu karikature, što i jest današnja stvarnost, sviđalo se to vama ili ne.

 

 

Komentara 24

Avatar matezanki13
matezanki13
22:44 21.01.2022.

Umjetnička sloboda izražavanja je važnija od mojih i tvojih osjećaja -Oliver F.

MU
Munain
13:21 24.01.2022.

Da se na albumu pljuje Crkva branitelji, majke s četvero i više djece, album bi za sve kritičare (koji se nad njime zgražavaju) bio najbolji na planeti.

KR
Kreso1969
15:30 24.01.2022.

Levo iti ne!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije