Prije ravno 15 godina mladi je indijski imigrant M. Night Shyamalan "Šestim čulom" preko noći postao jedno od najhvaljenijih i najtraženijih imena Hollywooda.
Potpun autor
Spojivši iskusnog Brucea Willisa i dječju TV zvijezdu Haleya Joela Osmenta u vješto napisanu i znalački režiranu alegorijsku triler-dramu o dječaku koji vidi mrtvace, iznenadivši nas na kraju intenzivnim, neočekivanim obratom, uspio je zainteresirati publiku i kritiku te zaraditi šest nominacija za Oscar, uključujući one za najboljeg scenarista i najboljeg redatelja. Pokazavši se kao potpun autor, koji piše, režira, pa i producira i glumi u vlastitim filmovima, Shyamalan je odmah iskočio iz vršnjačke skupine koja se mahom oslanjala na adaptacije književnih predložaka i scenarije iskusnijih hollywoodskih kolega.
Rođen u Indiji, a odrastao kao povučeni dječak u Philadelphiji, gdje su roditelji očekivali da naslijedi njihovu liječničku praksu, od početka je morao kročiti težim putem. Umjesto da peče zanat režirajući glazbene spotove i TV reklame, upisao je prestižni newyorški Tisch School of the Arts, interdisciplinarnu akademiju koju su pohađali Spike Lee, Jim Jarmusch i braća Cohen...
U rascjepu između autorskih velikana koji su šetali istim hodnicima i dječačke fascinacije komercijalnim hitovima Lucasa i Spielberga, već kao student krenuo je raditi naoko čiste žanrovske filmove obogaćene slojevima alternativnog čitanja, od činjenice da je "Šesto čulo" film o prihvaćanju gubitka voljene osobe, preko otvorene kritike modernog društva, ali i onih koji mu se (poput amiša) pokušavaju suprotstaviti ignoriranjem napretka u "Zaselku", do najnovijeg "Posjeta", horor-komedije čija se metapriča bavi odnosom redatelja koji žele stvoriti više od zanatskog prosjeka i gledatelja željnih zabave koji u njihovim postupcima prepoznaju tek autorsku pretencioznost.
U pokušaju da jednostavnim formama kaže mnogo, te istovremeno zadrži umjetnički suverenitet, Shyamalan se, nažalost, izgubio. U petnaestak godina nakon "Šestog čula" nanizao je previše obećavajućih promašaja poput "Događaja" i "Žene iz vode", koji bi možda bili bolji filmovi da je na trenutak odlučio podijeliti autorski teret s drugima.
Na dnu plakata
Ovako je od poznate naslovnice Newsweeka, koji ga je prije desetak godina proglasio novim Spielbergom, došao je do toga da su mu producenti nedavnog blockbustera "Zemlja: Novi početak" sakrili ime duboko na dno plakata, gradeći marketinšku kampanju na glumcima Willu i Jadenu Smithu. Nakon tog propalog blockbustera, upravo je predstavio također blijedu, iako na trenutke pametnu niskobudžetnu horor-komediju "Posjet". Oba filma brzo ćemo zaboraviti, a čini se da bi takva mogla biti i Shyamalanova sudbina.
>> Solidan SF koji se ne pretvara da je više od priče o odnosu oca i sina
Ovaj tekst ima primjer preuzet iz sljedećega teksta na engleskom jeziku: http://fivethirtyeight.com/datalab/the-death-spiral-of-m-night-shyamalans-career/ Ne razumijem vaš tekst kao što se ne slažem ni sa tekstom iz kojega ste uzeli primjer za vaš članak. Ovoga ljeta M. Night. Shyamalan je imao ogromnimni uspjeh sa TV serijom ''Wayward Pines'' koja vjerujem da nije još bila prikazana u Hrvatskoj, a ni vi ju ne spominjete, uostalom kao ni pisac originalnog teksta. Inače ovdje je jedna od recenzija te TV serije: http://deadline.com/2015/05/wayward-pines-ratings-live-3-top-new-series-season-1201430092/