razgovor Martina Batović

Strani kolekcionari morali bi ulagati u hrvatske umjetnike

16.02.2015.
u 16:05

Hrvatica savjetuje imućne londonske poslovnjake Vrhunska stručnjakinja Magistrirala je na temu tržišta umjetnina u Hrvatskoj

Što znači da Hrvatska u središtu poznate londonske aukcijske kuće Bonhams ima jednu od vodećih stručnjakinja za poslijeratnu umjetnost Martinu Batović, zanimalo nas je prije nego se i ona i kuća predstave u Zagrebu, što uskoro planiraju. U Bonhamsu, utemeljenom 1793., koji ima 60 odjela i 25 ureda širom svijeta, svakodnevno se intenzivno radi, pa je i Martina jedva uhvatila vremena za razgovor.

Kaže da njezina kuća želi upoznati kolekcionare u Hrvatskoj, predstaviti im čime se Bonhams bavi, a onda se prihvatiti razvijanja svijesti da je trgovina umjetninama, posebno suvremene provenijencije, sve popularniji oblik ulaganja koji ne mora nužno biti ograničen na uzak krug bogataša.

– Dijelom zbog ekonomskih prilika, ali i negativnih konotacija koje se u Hrvatskoj povezuju s trgovinom umjetninama, taj je segment u nas slabo razvijen. Hrvatima ćemo ponuditi našu ekspertizu, ali i povezati se bolje s lokalnom kolekcionarskom zajednicom i privući potencijalne ulagače u taj sektor – govori Martina o planovima Bonhamsa u Hrvatskoj.

U pravim rukama

Njezin životni kurikulum govori nam da je hrvatski umjetnički fond u tom pogledu u pravim rukama. Završila je povijest umjetnosti u Zadru, a onda 2005. došla u London na poslijediplomski program Art Business pri Sotheby's Institute of Art.

– Magistrirala sam na temu "Tržište umjetninama u Hrvatskoj", pa sedam godina radila kao savjetnik za trgovinu umjetninama u kompaniji Seymours Art Advisers u središtu londonskog aukcijskog svijeta. Naš četveročlani savjetovao je svjetske kolekcionare o upravljanju zbirkama i kupoprodaji umjetnina svih iz vremenskih razdoblja. Poslije sam neko vrijeme bila direktorica prodaje u fotografskoj galeriji Brancolini Grimaldi, a potkraj 2013. Bonhams me pozvao da se pridružim njihovom rastućem timu u Odjelu za poslijeratnu i suvremenu umjetnost – nabraja naša sugovornica, koja se na novom radnom mjestu bavi umjetnošću poslijeratnog perioda, dakle okvirno od 1945. godine do danas.

– Moj osobni fokus su tržišta umjetnina u razvoju te avangarda i postavangarda s područja središnje i istočne Europe. Silno želim na međunarodnom tržištu popularizirati umjetnike s našeg područja, a London je kao svjetsko aukcijsko središte najbolje mjesto za takav pothvat – kaže nam te dodaje da osobno želi imati radove Julija Knifera i grupe Gorgona, ali i djela Bukovca ili Meštrovića, koja je Bonhams već prodavao.

Jedini način procjene

Objašnjava nam da su aukcije jedina arena u kojoj se može procijeniti vrijednost umjetnine na otvorenom tržištu. U tom smislu neizostavan su dio trgovine umjetninama.

Ono što je za nju posao, njezinim je klijentima hobi, ali i ozbiljna investicija, zbog čega u svakom trenutku mora znati procijeniti umjetninu na temelju informacija o vrlo promjenjivom stanju na tržištu. No poslovno savjetovanje vezano uz trendove u suvremenoj umjetnosti nije jedini aspekt njezina iznimno zanimljivog posla.

– Dio godine kada pribavljamo predmete za aukciju je vrlo intenzivan jer smo često u konkurenciji s drugim aukcijskim kućama i moramo biti brzi i konkretni da bismo uvjerili klijente da svoje umjetnine povjere baš nama. Akademski dio dolazi na red kad počinje produkcija opsežnih aukcijskih kataloga u kojima obrađujemo svaku umjetninu i pišemo detaljne informacije o njima. Kad je katalog gotov, počinje prodaja i to je svakako najdinamičniji dio posla. U prosjeku imamo tri tjedna vremena u kojem moramo pronaći kupce za djela koja su na ponudi.

Nemoguće je predvidjeti što će se dogoditi na sam dan aukcije, ali moramo napraviti sve kako bismo postigli najbolji mogući rezultat. Ovaj se ciklus ponavlja između tri i pet puta godišnje, ovisno o broju godišnjih aukcija. To nam daje priliku da vidimo i procijenimo nevjerojatan broj umjetnina, ne samo onih u našim aukcijama već i u privatnim zbirkama kolekcionara koji traže naše usluge. U tom smislu rad u aukcijskoj kući za povjesničara umjetnosti iznimno je iskustvo jer omogućava izravan kontakt s umjetninama i artefaktima muzejske vrijednosti koji su vrlo često skriveni od očiju javnosti – objašnjava nam Martina. Njezina je aukcijska kuća, koja će uskoro doći u Zagreb, ostvarila je jednu od najboljih cijena za crveni Ferrarija 250 Gto Achieves koji je prodan za 38,115.000, dolara, a krajem 2013. godine na njihovim aukcijama rekord je postigao i jedan Fragonardov portret.

 

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije