Od četvrtka pa sve do nedjelje 13. travnja, dok traje trideseti Muzički biennale Zagreb, po hrvatskoj metropoli možete se provozati soničnim biciklima britanske multimedijalne umjetnice, skladateljice i performerice Kaffe Matthews. Sama umjetnica prerezala je na startu ispred Galerija Greta crvenu vrpcu i povela prvu 45-minutnu vožnju Zagrebom. Sonični bicikl njezin je izum i autorski projekt koji već više od deset godina usavršava i razvija. Biciklističku kompoziciju napravljenu za Zagreb nazvala je “Ispod fontana”.
Priče mladih frizerki
Upravo ovaj projekt dugogodišnja izvršna producentica MBZ-a Nina Čalopek navela je kao primjer i odgovor na pitanje što danas uopće više može biti provokativno na jednom festivalu suvremene glazbe kao što je MBZ.
“Nije to ništa novo, ali Kaffe Matthews je nevjerojatno poetična u svom radu”, piše lijepo, a danas je upravo to provokativno. Vožnja njezinim soničnim biciklima po gradu nešto je potpuno ludo. Na ruti koja se pruža širim područje centra grada, od Ilice, preko Martinovke i Trešnjevke, GPS uređaj na biciklu okida unaprijed pripremljene i u Zagrebu snimljene zvukove koje vozač čuje iz zvučnika na upravljaču. Tako uđete u svijet koji je nevjerojatan. Provokativno danas više nije nešto što šokira, nego je provokativan ulazak umjetnosti i umjetnika u zajednicu, povezivanje i interakcija s ljudima. Tako je Matthews tražila da je povezemo sa skupinom srednjoškolki iz frizerske škole. Nije ju uopće zanimalo da joj mi iz festivala pričamo o Zagrebu, Hrvatskoj i našim životima, nego je s njima razgovarala, na osnovi njihovih priča i interesa sklopila vlastitu sliku i pripremila zvučni krajolik Zagreba. Potaknula ih je da skladaju, pišu dnevnike, poezije, sviraju, pjevaju... uključila je u svoj projekt njihove osobnosti, poglede djevojaka koje ne zanima nikakva politika, pa ni gradska i kulturna – ispričala nam je uoči početka okruglog 30. izdanja MBZ-a Nina Čalopek.
No, godišnjica koja je njoj i ostalim autorima programa bila još važnija jest 40 godina od Urbofesta koji je MBZ 1979. godine izveo na gradske ulice i potpuno netipične prostore. Jedan od programa koji je na tragu tadašnjeg projekta “Musiwalks” i kojim se odaje počast, ali i istražuju novi sadržaji i mogućnosti teme glazbe i grada, je i projekt “Urbi et Orbi” poznatog zagrebačkog multiinstrumentalista Ratka Vojteka i skladatelja mlađe generacije Matka Brekala. Prva izvedba počinje danas, prvog službenog dana 30. MBZ-a, u 11 sati ispred KIC-a. Taj hodajući koncert odvijat će se na potezu od KIC-a do Jelačićeva trga, uključujući prolazak pokraj ili kroz terase kafića u Bogovićevoj ulici. I to baš u vrijeme subotnje špice.
– Mogli smo kao rutu odabrati pravac prema, primjerice Martićevoj i Booksi, dijelu grada koji se već profilirao svojom koncentracijom urbane kulture, ali Brekalo i Vojtek su inzistirali upravo na “špici”, toj ruti najveće komercijalizacije gradskog prostora, da se začudnost suvremene glazbe provede upravo kroz taj kanal ugostiteljskih terasa – kaže Čalopek, dodavši i ovaj program kao primjer provokativnog izlaganja suvremene glazbe i samog festivala publici koja to možda najmanje očekuje.
Kao jednu od značajki festivala, koji i sasvim nova generacije publike i medija prepoznaje kao iznimno važno događanje od svjetskog formata i značaja, ističe povratak suvremenih skladateljskih zvijezda na MBZ.
Ovo je vrijeme neznanja
– Lijepo je da se još uvijek prepričavaju legendarna gostovanja Stravinskog, Cagea i ostalih velikana u Zagrebu, ali žalosno je što danas, za razliku od književnosti, likovnosti ili filma, vlada gotovo opće neznanje o tome tko što radi i tko je danas važan u svijetu suvremene glazbe – kaže Čalopek.
Jedna od tih skladateljskih zvijezda u gostima je i Richard Ayres čijom će multimedijaskom skladbom “Garden” slavni ansambl London Sinfonietta večeras, 6. travnja, u kinu Europa, i službeno otvoriti 30. MBZ, koji završava sljedeće nedjelje u ZKM-u praizvedbom baleta Frana Đurovića “Hero is tired” u koprodukciji s Baletom HNK Ivana pl. Zajca iz Rijeke.