Skandal s potencijalnom smrtnom posljedicom ovoga je vikenda potresao Sloveniju. Ni 24 sata nakon što je povezan s aferom seksualnog zlostavljanja koje se navodno odvijalo u galeriji njegova mladog prijatelja Dušana Smodeja, naglo je preminuo kultni vizualni umjetnik Robert Uranjek.
Rođen 1961. u Trbovlju, Uranjek je 1983. u Ljubljani suosnovao slavnu umjetničku grupu IRWIN. Svoju umjetničku filozofiju temeljili su na premisi da traume iz prošlosti utječu na sadašnjost, odnosno da se nekonfliktna budućnosti može stvoriti samo temeljitim prorađivanjem traumatske prošlosti. To je podrazumijevalo upotrebu njemačkog jezika za imenovanje skupina i naslova njihovih djela, što se u Jugoslaviji smatralo ozbiljnom političkom provokacijom.
Nedugo nakon osnivanja, IRWIN-ovci su se ujedinili s multimedijalno-glazbenim sastavom Laibach i kazališnom grupom Sestara Scipion Nasice te stvorili danas kultni kolektiv Neue Slowenische Kunst, a unutar njega i Novi kolektivizam. Bio je to umjetnički pokret koji je oblikovao ne samo slovensku umjetnost 1980-ih nego i estetiku šireg jugoslavenskog područja, a Uranjek se posebno isticao opusom koji će prenijeti i na vizualni identitet Laibacha.
Jedna od Uranjekovih najvažnijih umjetničkih provokacija, zbog koje je završio na sudu, bio je plakat kojim je Novi kolektivizam pobijedio na natječaju za Dan mladosti 1987. godine. Pobjednički plakat otisnut je u Politici, tada glavnim jugoslavenskim dnevnim novinama, da bi se potom ispostavilo kako je riječ o samo malo izmijenjenom nacističkom plakatu, na kojem su umjesto svastika montirali socijalističke simbole! Taj rad danas je izložen u beogradskoj Kući cvijeća, kao povijesna ilustracija testiranja granica totalitarizma nakon Titove smrti.
– Kada imaš što reći, a nemaš novca za ozbiljnu marketinšku kampanju, provokacija je vrlo efikasan način za prenošenje poruke. U to vrijeme bilo je najsmislenije i najlakše provocirati komuniste, a danas je Crkvu i konzervativne medije – rekao je u nedavnom intervjuu Uranjek, koji je od 2002. godine svakodnevno slikao ili barem skicirao po jedan križ.
U subotu je na svojim društvenim mrežama objavio sliku križa u čijem je središtu bio njegov lik, uz poruku “Borba se nastavlja, papir gubi”. Ubrzo nakon toga proširila se vijest o njegovoj smrti.
Brojni slovenski mediji sada nagađaju je li ovaj prerani odlazak povezan sa skandalom vezanim uz mladoga kustosa Dušana Smodeja, kojem je Uranjek bio dugogodišnji prijatelj i mentor. Zajedno su organizirali brojna umjetnička druženja, kako u Smodejevoj galeriji Fotopub u Novom Mestu, tako i u Uranjekovu stanu, a često su ih posjećivali i istaknuti članovi Levice, slovenske lijeve stranke koja je trenutačno u koalicijskoj vladi.
Potkraj prošloga tjedna na Instagram profilu “Proti nasilju Dušana Smodeja” izašao je niz zastrašujućih optužbi djevojaka koje su pohodile njihove zabave ili su ih na drugi način poznavale, a koje su, među ostalim, opisivale kako ih je Smodej potajno drogirao i silovao. U barem jednoj od priča spomenut je i ugledni stariji umjetnik s kojim Smodej prijateljuje, u čemu su mnogi prepoznali Roberta Uranjeka. Ubrzo nakon toga odjeknula je vijest o njegovu naglom odlasku, a slučaj uz golemu medijsku pozornost sada istražuje slovenska policija.