Iako je uloga žene nakon samog začetka svijeta, ako je suditi po Svetom pismu i poziciji koju su zacementirale Eva, Djevica Marija, ali i Marija Magdalena, jasno postavljena – jer nije dobro kad iskače iz ustaljenih obrazaca, a poželjno je da služi muškarcu – ipak postoji mjesto gdje su žene uspjele postati ravnopravnije – u cirkusu.
O kroćenju boli
Upravo o njihovoj ulozi u razvoju ovog progresivnog izvedbenog žanra govori monografija "Žene i cirkus" koju je izdala Mala performerska scena u sklopu 7. festivala novog cirkusa, a javnosti će je predstaviti u subotu 29. listopada u Knjižnici Bogdana Ogrizovića u 12 sati.
Autori tekstova uglavnom su žene i pišu o zanimljivim temama: o kućanstvu i majčinstvu iza cirkuske pozornice, o kroćenju boli ženskog tijela u cirkuskoj izvedbi, ali i o bestidnim, bosim, bajnim i bradatim ženama te o rađanju (cirkuskog) moderniteta. Kroz diskusiju, odnosno "cirkusiju", sudionice govore o tome tko su te zašto su izabrale taj poziv, a polazišna točka bile su snimke nekoliko predstava. Zanimljiv je i razgovor s Valerie Fratellini koja potječe iz prestižne loze klaunova, a ujedno je i osnivačica Centra za cirkuske umjetnosti na konjima. Ona je u svojoj 17. godini s majkom Annie osnovala prvi ženski klaunski duo – Annie kao August, Valerie kao Bijeli klaun.
Maštovito ilustrirana
Da se štošta može naučiti, govori i poglavlje o razlikama između tradicionalnog i novog cirkusa kroz prizmu žena i estetike. Knjiga je dvojezična, na hrvatskom i engleskom, nastala na temeljima istoimene konferencije održane u Zagrebu 2009. godine, na kojoj su se okupili povjesničari, etnolozi, teatrolozi, antropolozi, umjetnici i novinari. Ponudili su svoj pogled na temeljni ženski doprinos cirkuskoj povijesti i sadašnjosti. Zadivljujućih 548 stranica knjige ukrašeno je sa 191 ilustracijom i fotografijom koje su dobivene iz privatnih i javnih arhiva.