T-Mobile od dijela kupaca iPhonea traži dodatna jamstva: da bi kupili iPhone po povoljnijoj cijeni, moraju uplatiti šest mjeseci pretplate unaprijed

Kupci iPhonea kreditiraju T-Mobile

15.11.2008.
u 19:07

Koliko zapravo košta iPhone? Odgovor je jasan: 6798 kuna (model s 8 GB memorije) odnosno 7298 kuna (16 GB). Ako ga platite toliko, možete se njime koristiti u bilo kojoj mobilnoj mreži i uz bilo koji tarifni model. No možete ga platiti znatno manje – čak i samo jednu jedinu kunu, ako se obvežete na dvogodišnju vjernost T-Mobileu i prihvatite neku od ponuđenih iPhone tarifa odnosno opcija. Što je tarifa skuplja, to je iPhone jeftiniji: ako ga platite jednu kunu u tarifi i500, plaćat ćete minimalno 500 kuna mjesečno – za dvije godine ukupan trošak iznosit će najmanje dvanaest tisuća kuna.

Kako je iPhone došao u Hrvatsku

No to još nije sve. Oni koji iPhone žele kupiti po povoljnijoj cijeni morat će proći posebnu provjeru u sklopu nečega što se zove “sustav za provjeru platežne sposobnosti”. Ako ga zadovolje, novi pretplatnici T-Mobilea ipak će morati ugovoriti plaćanje trajnim nalogom (uz dodatne pogodnosti) ili platiti dodatno jamstvo u iznosu od 200 kuna.

Oni koji ne zadovolje provjeru – a takvih je, čini se, nemali broj, ne samo među novim pretplatnicima već i među postojećim pretplatnicima T-Mobilea – morat će uz potpisivanje ugovora unaprijed uplatiti takozvano “bonus jamstvo”: iznos od šest mjesečnih pretplata. Nakon šest mjeseci, kupci iPhonea koji su redovito plaćali pretplatu dobit će taj iznos natrag – bez kamata.

Ovaj sustav nije uveden zbog iPhonea, već još prošlo ljeto: naime, nemali broj Hrvata ima običaj kupiti skupe mobitele za (relativno) male novce uz potpisivanje ugovorne obveze koju poslije ne poštuju. Kako kažu u T-Mobileu, “zadaća sustava je usmjeriti korisnika prema tarifama koje su najpogodnije za njega te (...) utvrditi postoji li sumnja da korisnik neće biti u mogućnosti (ili ne namjerava) podmirivati svoje buduće dugove.”

Ipak, ostaje nejasno kako točno “sustav za provjeru platežne sposobnosti” funkcionira i na kojim se kriterijima temelji. Kako T-Mobile nije banka niti financijska ustanova, nisu im dostupne “crne liste” kojima se koriste banke za provjeru urednosti plaćanja, niti podaci o urednom (ne)plaćanju kod konkurentskih mobilnih operatera; očito je da se sustav temelji na internim podacima T-Mobilea, no jesu li oni dovoljni za meritorno procjenjivanje urednih platiša?

Internetski forumi puni su pritužbi građana koji se osjećaju diskriminiranima, a pravu buru protesta izazvao je članak u web magazinu MacKorisnik; u stotinjak komentara iznose se primjeri u rasponu od kupaca savršeno zadovoljnih uslugom do onih kojima nikako nije jasno zbog čega moraju beskamatno kreditirati T-Mobile.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?