Koliko zapravo košta iPhone? Odgovor je jasan: 6798 kuna
(model s 8 GB memorije) odnosno 7298 kuna (16 GB). Ako ga platite
toliko, možete se njime koristiti u bilo kojoj mobilnoj mreži i uz bilo
koji tarifni model. No možete ga platiti znatno manje – čak i
samo jednu jedinu kunu, ako se obvežete na dvogodišnju
vjernost T-Mobileu i prihvatite neku od ponuđenih iPhone tarifa odnosno
opcija. Što je tarifa skuplja, to je iPhone jeftiniji: ako
ga platite jednu kunu u tarifi i500, plaćat ćete minimalno 500 kuna
mjesečno – za dvije godine ukupan trošak iznosit
će najmanje dvanaest tisuća kuna.
Kako
je iPhone došao u Hrvatsku
No to još nije sve. Oni koji iPhone žele kupiti po
povoljnijoj cijeni morat će proći posebnu provjeru u sklopu nečega
što se zove “sustav za provjeru platežne
sposobnosti”. Ako ga zadovolje, novi pretplatnici T-Mobilea
ipak će morati ugovoriti plaćanje trajnim nalogom (uz dodatne
pogodnosti) ili platiti dodatno jamstvo u iznosu od 200 kuna.
Oni koji ne zadovolje provjeru – a takvih je, čini se, nemali
broj, ne samo među novim pretplatnicima već i među postojećim
pretplatnicima T-Mobilea – morat će uz potpisivanje ugovora
unaprijed uplatiti takozvano “bonus jamstvo”: iznos
od šest mjesečnih pretplata. Nakon šest mjeseci,
kupci iPhonea koji su redovito plaćali pretplatu dobit će taj iznos
natrag – bez kamata.
Ovaj sustav nije uveden zbog iPhonea, već još
prošlo ljeto: naime, nemali broj Hrvata ima običaj kupiti
skupe mobitele za (relativno) male novce uz potpisivanje ugovorne
obveze koju poslije ne poštuju. Kako kažu u T-Mobileu,
“zadaća sustava je usmjeriti korisnika prema tarifama koje su
najpogodnije za njega te (...) utvrditi postoji li sumnja da korisnik
neće biti u mogućnosti (ili ne namjerava) podmirivati svoje buduće
dugove.”
Ipak, ostaje nejasno kako točno “sustav za provjeru platežne
sposobnosti” funkcionira i na kojim se kriterijima temelji.
Kako T-Mobile nije banka niti financijska ustanova, nisu im dostupne
“crne liste” kojima se koriste banke za provjeru
urednosti plaćanja, niti podaci o urednom (ne)plaćanju kod
konkurentskih mobilnih operatera; očito je da se sustav temelji na
internim podacima T-Mobilea, no jesu li oni dovoljni za meritorno
procjenjivanje urednih platiša?
Internetski forumi puni su pritužbi građana koji se osjećaju
diskriminiranima, a pravu buru protesta izazvao je članak u web
magazinu MacKorisnik;
u stotinjak komentara iznose se primjeri u rasponu od kupaca
savršeno zadovoljnih uslugom do onih kojima nikako nije
jasno zbog čega moraju beskamatno kreditirati T-Mobile.
T-Mobile od dijela kupaca iPhonea traži dodatna jamstva: da bi kupili iPhone po povoljnijoj cijeni, moraju uplatiti šest mjeseci pretplate unaprijed