Zamislite godišnji odmor, umjesto u vrevi prepunih hotela i plaža, u miru stoljetnog samostana, okruženi jedino mirom i tišinom, koju povremeno prekine tiha molitva ili pjesma iz obližnje kapelice. Zamislite privilegij u ove vruće ljetne dane boraviti u hladnim, skromnim samostanskim sobicama, opasanima debelim zidovima s pogledom na klaustar ispunjen duhom davnih vremena, mirisom svetosti i opojnog ljekovitog bilja…
Mnogi, kojima su dani ispunjeni stresom, bukom i gužvama, to se može činiti kao idealan bijeg od svakodnevice i prilika da se uistinu odmore i istovremeno susretnu sami sa sobom. Uostalom, upravo takva mjesta posljednjih godina traži sve više poslovnih ljudi na Zapadu, a mnogima od njih uz kulturnu i povijesnu važnost takvih mjesta za odmor, privilegij čini i doticaj s duhovnošću na takvim mjestima. Zato posljednjih godina bilježimo porast takvih oblika turizma u Francuskoj, Italiji, Španjolskoj…
Nije novost da je nekoliko samostana i u Hrvatskoj posljednjih godina nudilo smještaj zainteresiranim posjetiteljima. Ali sve je završavalo na pojedinačnim inicijativama, otvorenosti i sklonosti prema stvaranju nove vrijednosti pojedinih priora, gvardijana ili samostanskih poglavarica. Međutim, ove sezone u hrvatskoj turističkoj ponudi pojavio se novitet. Smještaj u samostanima postao je novi turistički proizvod i u Hrvatskoj. A za takav iskorak zaslužan je mladi interdisciplinaran tim koji se sastoji od programera, dizajnera i kreativaca, mahom vjernika koji motivirano slijede svoju viziju.
Više turista i više noćenja
Oni su stvorili platformu pod nazivom MONASTAYS koja omogućava online rezervaciju smještaja u samostanima, i to na jednom mjestu. Na projektu rade već devet mjeseci i upravo su izašli na tržište. Ne misle da su smislili nešto novo, već su samo automatizirali, odnosno digitalizirali procese i vratili samostanima ulogu „gostinjaca“, koju su imali još od davnih vremena, kada su pružali utočište umornim hodočasnicima na putovanjima.
Ekipa okupljena oko projekta predstavlja jedinstven start-up u Hrvatskoj, a svoje iskustvo su stekli kroz razvoj globalne društvene katoličke mreže HOLY, koja je privukla pozornost, ne samo hrvatske već i globalne javnosti. A sve je počelo kad su se prije nekoliko godina prijavili na Startup Factory Zagreb (SFZGB) natječaj gdje su, nakon stroge selekcije, izabrani među pet najboljih timova. Zahvaljujući potpori Grada Zagreba mladim poduzetnicima, osvojili su sto tisuća kuna, vrijedne edukacije, mentorsku pomoć i privremeni ured. Tim „paketom“ otvorili su svoj put u svijet poduzetništva! Kažu kako su u šezdesetak radionica i predavanja razvijali svoju ideju i shvatili da mogu promijeniti svijet mladih jer „društvene mreže danas predstavljaju osnovni način komunikacije i izražavanja među mladima te su one postale alatom kojim oni stvaraju svoj vlastiti identitet“.
– S druge strane, svaka crkvena zajednica ima svoje članove koji ne komuniciraju u dovoljnoj mjeri s članovima drugih zajednica. Zato smo odlučili napraviti HOLY, alat koji će omogućiti povezivanje katolika u domovini i u cijelom svijetu. Svaki vjernik na HOLY ima sigurno mjesto na kojem može svjedočiti svoju vjeru, ujediniti se u molitvi te hraniti dnevnim čitanjima i duhovnim člancima. Usto, HOLY pruža čist kanal organizacije i informiranje o vjerskim događanjima u blizini – kaže Zoran Mičuda, jedan od ključnih ljudi projekta.
A kad su uspješno lansirali novu aplikaciju, primijetili su da postoji velik potencijal u neiskorištenim kapacitetima samostana diljem Hrvatske, a i u svijetu. Shvatili su kako je u drugim zemljama ovaj oblik turističke ponude razvijen i predstavlja iskustvo koje pruža više od običnog smještaja. Zato su odlučili napraviti originalnu hrvatsku platformu za rezervaciju smještaja s fokusom na turističku nišu, vjernike koji putuju i one zahtjevnije turiste koji žele odsjesti u ovom posebnom tipu smještaja.
O njihovoj upornosti govori i to da su pokrenuli dopunu Pravilnika o kategorizaciji Ministarstva turizma, kao „soba u duhovnom centru“ koja omogućuje samostanima da ponude ovo jedinstveno iskustvo noćenja. Kažu kako su u resornom ministarstvu naišli na razumijevanje i suradnju, baš kao i s redovničkim poglavarima i drugim crkvenim institucijama.
Jedan od idejnih začetnika projekta Ivan Orehovec kaže da je platforma namijenjena vjerskim turistima koji putuju u Hrvatsku ne samo radi smještaja već i radi dodatnih sadržaja kao što su misa, ispovijed, duhovna obnova, istraživanje i upoznavanje sakralne baštine itd. Dodaje kako je Hrvatska u tom smislu bogata zemlja i da itekako ima što ponuditi vjernicima diljem svijeta. Žele stvoriti novi tip turističke ponude gdje se stavlja naglasak na sasvim drugačiji tip odmora, od onog na koji smo naviknuli, odnosno tip odmora koji ima dublje značenje. Dodatni sadržaji će biti povezani s klasičnom turističkom ponudom, poput biciklističkih tura, vinskih cesta, muzeja, različitih radionica itd.
O noćenju u samostanu Ivan kaže da ne postoje neka određena pravila osim poštovanja vjerske kulturne baštine i mjesta u koje se dolazi. Svaki će samostan imati specifičnosti, npr. omogućiti gostima da se odvoje od svojih mobitela, računala i budu jednostavno nedostupni. Njihov je cilj da pri pomisli na vjersko putovanje prva poveznica bude platforma Monastays. Vjerski turizam ne ovisi o godišnjem dobu tako da očekuju goste tijekom cijele godine i vjeruju u veliki potencijal u ponudi na kontinentu.
Očekuje se da će sama platforma pridonijeti i povećanju broja dolazaka i ostvarenih noćenja u Hrvatskoj budući da će naš turizam svijetu predstaviti jednu sasvim novu turističku ponudu, koja kreira svoju potražnju. Također, razvoj vjerskog turizma pridonijet će i razvoju neiskorištene kulturne baštine koja se, po uzoru na najpopularnija vjerska središta, treba pozicionirati u svijesti potencijalnih potrošača na domaćem i inozemnom turističkom tržištu te ponuditi sadržaje prilagođene odabranoj ciljnoj skupini. To više što je Crkva u Hrvatskoj bogata takvim objektima, a nažalost mnogi od njih su dijelom prazni ili trebaju temeljitu obnovu.
Zato će i ovo biti jedan od načina njihove održivosti. „Zašto nam uzor ne bi bile zemlje kao što su Italija i Španjolska?“ dodaje Zoran napominjući kako će platforma Monastays konačno ujediniti ponudu smještaja u samostanima, što će olakšati marketinške aktivnosti na globalnoj razini, a svaki korisnik će moći odabrati svoje interese i sadržaje. Platforma će na jednom mjestu ponuditi sve što je vjerskom turistu potrebno za ugodan boravak u Hrvatskoj i pratiti ga na njegovu putovanju. Nova platforma će tako omogućiti vjernicima, ali i svima drugima koje privlači takav tip odmora, da na svojim putovanjima rezerviraju noćenje u samostanima. Posebno su fokusirani na grupna putovanja iz župa diljem svijeta budući da je njihova misija „pružiti vjernicima ne samo fizičku već i duhovnu obnovu i odmor.“
Gosti žele nova iskustva
U samostanima su oduševljeni novom platformom, ali i potporom koju dobivaju od ove mlade ekipe – od savjetovanja oko pripreme prostora za najam, preko izrade materijala i prezentacije, do osmišljavanja cjelokupnih programa, pa su sretni što su dobili partnere kojima mogu vjerovati i u koje se mogu pouzdati.
Zoran Mičuda smatra da je budućnost hrvatskog turizma u nišama jer sunce i more nije više dovoljno, a gosti žele nova iskustva. Nove strategije su potrebne ako želimo samo zadržati postojeći rast turističke ponude u našoj zemlji. Ne smatra da su konkurencija hotelima i privatnim iznajmljivačima jer je ovaj tip smještaja namijenjen određenom turistu i zanemariv je u ukupnom omjeru raspoloživih smještajnih jedinica, a s druge strane, predstavlja koncept koji je novost u Hrvatskoj i svi postojeći kapaciteti se mogu napuniti u kratkom roku.
Posebno zahvaljuju Ministarstvu turizma koje je brzo i učinkovito definiralo osnovne okvire za razvoj vjerskog ili hodočasničkog turizma u Hrvatskoj. Također tu je i Zagrebački inovacijski centar (ZICER) i platforma Cronnect.me koji su im pomogli u dosadašnjem razvoju. A žele zahvaliti i svim redovničkim zajednicama i vjernicima koji su im pomogli u procesu istraživanja i definiranja osnovnih funkcija platforme. Kažu kako se žele istaknuti kvalitetom usluge i ponuditi gostima nezaboravno iskustvo dostupno u nekoliko „klikova“ mišem. Uistinu, otiđete li na Monastays.com, nema dvojbe da ćete naći idealno mjesto za sebe, u bogatoj ponudi smještajnih kapaciteta u dosad skrivenim smještajnim kapacitetima tihih samostana od Zaostroga i Dubrovnika, preko Lošinja do Vukovara.
Pogledajte i video Nugal plaža uvrštena među 30 europskih najljepših plaža