Na početku ere autonomnih automobila, kad već i najmanji modeli imaju dodirne zaslone i sigurnosne sustave koji ublažavaju vozačeve pogreške, uroniti u doba drvenih kotača, doba prvih automobila poseban je osjećaj. Budi sjetu, čak tugu, već sama spoznaja da su i danas rijetki automobili koji zaista imaju dušu. A sutra? Sutra će to biti roboti na kotačima, igrat će na kartu sigurnosti, umjesto na emocije. Ma bit će oni divni, savršeni, precizni i sigurni, ali... Hoću li taj savršeni automobil budućnosti smatrati ‘živim’, hoće li mi ga biti žao prodati kad bacim oko na novoga? Ne vjerujem. Pogotovo sada ne vjerujem, okružena automobilima iz privatne kolekcije nizozemskog milijardera Everta Louwmana.
Dovezli ga iz Sibira
Vrijednost Louwmanova poslovnog carstva – izgrađenog na trgovini automobilima koju je s uvozništvom Dodge modela pokrenuo njegov otac – procjenjuje se na oko 750 milijuna dolara, a impresivna kolekcija broji više od 250 automobila i neprocjenjive je vrijednosti. Automobile je počeo skupljati još Evertov otac, Piet W. Louwman (prvi je u kolekciji bio Dodge Model 30 Tourer iz 1914., kupljen 1934. godine), no Evert se sa 17 godina ozbiljnije posvetio automobilima, koje – uz obitelj – ističe kao svoju jedinu strast. Danas ima 77 godina, svoju je zbirku posložio pod krov građevine dostojne da ponese titulu katedrale svjetskih automobilskih čuda. Zgradu smještenu u blizini kraljevske rezidencije princeze Beatrix dizajnirao je američki arhitekt Michael Graves, kako bi jedna od najljepših kolekcija svijeta imala dostojan dom.
Bez pretjerivanja, Louwmanov muzej u Haagu među najboljim je muzejima automobila na svijetu, ako ne i najbolji. Osim što je pred nosom proizvođačima automobila uspio nabaviti sve najznačajnije primjerke, na 10.000 četvornih metara muzeja (ne računajući kazalište s 340 sjedala i pozornicom na koju se može dovesti auto te knjižnicu) automobili su posloženi savršeno skladno, zanimljivo, atraktivno. Ni jedan muzej automobila u kojem smo bili – a obišli smo ih popriličan broj – nema toliko posebnih primjeraka različitih marki. Zapravo, svih marki. Tu je, primjerice, replika prvog patentiranog motornog automobila na svijetu (Benz iz 1886.); prvi automobil koji se proizvodio na pokretnoj traci (Ford T iz 1924.); Rolls-Royce iz 1925. u kojem su se po Indiji, svojoj tadašnjoj koloniji, vozili članovi britanske kraljevske obitelji; Aston Martin Jamesa Bonda iz filma Goldfinger; Cadillac Fleetwood Elvisa Presleya; blindirani Mercedes-Benz Nurburg 500 iz 1933. koji je bio u vlasništvu posljednjeg njemačkog cara Vilima II.
– U Mercedesu su malo ljubomorni na nas – s osmijehom je, ne skrivajući ponos – komentirao muzejski vodič Doeke Meijer prolazeći pored najbitnijih izložaka s potpisom Mercedes-Benza, kako onih koji datiraju od prije 1900., tako i oldtajmera novijeg datuma.
U Louwmanovu muzeju je i najstarija Toyota na svijetu, originalni primjerak prvog Toyotina putničkog automobila, modela Toyoda AA iz 1936. godine. Od 1404 proizvedena primjerka, samo još ovaj postoji. Pronađen je 2008. u okolici ruskoga grada Vladivostoka, nakon što je odradio svoje na farmi u Sibiru.
– Nije ga bilo lako dopremiti u Nizozemsku. Trajalo je to sedam mjeseci, jer smo čekali da rusko Ministarstvo kulture odobri izvoz automobila starijeg od 50 godina – priča nam Doeke Meijer. O vrijednosti ovog primjerka svjedoči činjenica da je u Toyotinu muzeju u Japanu – Toyodina replika. Iz Rusije je do Nizozemske originalni primjerak putovao vlakom, brodom pa kamionom. Ukupno 8300 kilometara. Stara Toyoda jedina od izloženih automobila nije uređena, jedina ne izgleda kao nova. Namjerno je ostavljena u stanju u kakvom je zatečena, razbijenih prozora, s vidljivom hrđom, jer je, na neki način, ona – uz Dodge iz 1914. – najbitniji automobil u Louwmanovu muzeju i vlasniku kolekcije posebno značajan. Louwman stariji, naime, vjerovao je da Toyota ima blistavu budućnost te je naporno radio dok – osim što je bio uvoznik Dodgea za Nizozemsku – 1964. nije postao i regionalni uvoznik za Toyotu. Upravo je taj poslovni potez omogućio nastanak današnjeg Louwmanova bogatstva. Konzervatori su nakon dolaska automobila u Nizozemsku stoga samo stabilizirali oštećenja i Toyoda je izložena uz kartu područja na kojem je pronađena.
Ni pokloniti ni prodati
Dvoranom do Toyode dominira, pak, crveni Duesenberg SJ pokretan 6,9-litrenim 8-cilindarskim motorom od 320 konja. U Duesenbergu su se vozile brojne holivudske zvijezde i pripadnici visokog društva – Greta Garbo, Clark Gable, Gary Cooper, španjolski kralj Alfonso XIII, jugoslavenska kraljica Marija... Proizvedeno je 35 primjeraka modela SJ. Pod Louwmanovim je krovom i Humber Pullman iz 1954. kojem je vlasnik bio Winston Churchill. U glavnoj hali, pak, pod krovom od drvenih saća spavaju Tatra 87 iz 1941. godine, Jaguar XK120 Fixed Head Coupé iz 1952., Citroën DS19 iz 1958., Toyota 2000GT iz 1968., Chevrolet Corvette 427 Stingray iz 1966., Volvo PV444 CS iz 1952. godine. Sve u svemu, impresivno društvo. U kojoj god se dvorani tog najboljeg privatnog muzeja na svijetu okrenemo oko sebe, srce snažnije zakuca bar uz jedan automobil. Da mi je ovaj, pomislim gledajući upečatljivi crveni Duesenberg iz 1935. Ne, ovoga bih radije, srebrnog Jaguara XK Coupe iz 1952. Ili crni Mercedes-Benz 500K Roadster iz 1936. Zapravo, da se i nađe netko dovoljno lud da mi kaže ‘izaberi jednoga i tvoj je, vozi ga doma’, teško da bih se mogla odlučiti samo za jednoga. Na sreću ili na žalost, pred tom se dilemom ili trilemom neće naći nitko, jer Evert Louwman svoje automobile neće ni pokloniti ni prodati. Iznad njih je sazidao dovoljno čvrst krov da ih čuva barem idućih 200 godina, a pri otvaranju muzeja za javnost 2014. godine izjavio je da je svoju kolekciju i financijski osigurao za tih 200 godina.
– Nakon moje smrti, plan je da ovo mjesto ostane otvoreno za javnost barem još 200 godina. Ne znam kako će se u budućnosti ljudi kretati od točke A do točke B, ali moja kolekcija moći će im pokazati kako se to radilo u prošlosti – rekao je Evert Louwman, vlasnik kolekcije.