Ovogodišnje 13. izdanje ZagrebDoxa održat će se od 26. veljače do 5. ožujka u Kaptol Boutique Cinema u Zagrebu, koji nakon temeljitog preuređenja otvara svoja vrata neposredno prije u veljači. Kao i dosad, ZagrebDox će u osam festivalskih dana gledateljima ponuditi pregled najzanimljivije recentne dokumentarne produkcije u međunarodnoj i regionalnoj konkurenciji, službenim i posebnim programima te nekoliko retrospektiva koje će pratiti gostovanja nekih od najznačajnih dokumentarista današnjice.
Večernji list nagrađuje svoje čitatelje, dijelimo po dvije ulaznice za navedene projekcije. Natječaj traje do 25. veljače u podne kada objavljujemo dobitnike!
Ponedjeljak, 27.2., dvorana 2, 19h, 2 ulaznice
Izbori
Goran Dević, Hrvatska, 2017, 26’
65+
Vrijeme je parlamentarnih izbora. Vlatko smatra da svojom znanstvenom karijerom nije uspio promijeniti sredinu u kojoj je djelovao. Naja vjeruje da bi svi branitelji trebali glasati za jednu stranku, posebno oni iz šatora. Ante kao doajen SDP-a iz Kozari puteva duboko vjeruje u stranački rad u zajednici. Izborni dan se bliži.
Buffet Željezara
Goran Dević, Hrvatska, 2017, 61’
Regionalna konkurencija
Erna i Dževad su vlasnici kafića koji se nalazi na autobusnom kolodvoru Siska, grada koji je nekada imao najveću željezaru u Istočnoj Europi. Tjedan dana prije no zauvijek zatvore kafić, vlasnici pokušavaju otvoriti novo poglavlje u svom životu. Razmišljaju o odlasku u Njemačku, nekadašnji gastarbajterski centar socijalističke radničke klase. Film Buffet Željezara bilježi njihove “kafanske razgovore” i premijerno se prikazuje na ZagrebDox-u.
Ponedjeljak, 27.2., dvorana 1, 18h, 2 ulaznice
Ne reci nikome
Keep Quiet, r. Sam Blair, Joseph Martin, VB / Mađarska, 2016, 95’
Biografski dox
Što se dogodi kada gorljivi i istaknuti neonacist otkrije da je Židov? Ovaj film donosi nam priču o Csanadu Szegediju, članu ekstremističke konzervativne stranke Jobbik u Mađarskoj te osnivaču Mađarske garde, koji na vrhuncu političke karijere otkriva desetljećima čuvanu tajnu o židovskom podrijetlu roditelja svoje majke! Nakon početnog šoka, Szegedi kreće na osobni preobražaj od uvjerenog antisemita do ortodoksnog Židova. Film Ne reci nikome svoju premijeru imao je na Tribecca filmskom festivalu.
Utorak, 28.2. dvorana 3, 17h, 2 ulaznice
Dobri poštar
The Good Postman, r. Tonislav Hristov, Finska/Bugarska, 2016, 82’
Regionalna konkurencija
Malo bugarsko selo na samoj granici s Turskom stoljećima je služilo kao prolaz kojim su se kretali zavojevači Rimskog i Osmanskog Carstva. Danas kroz to selo u kojem živi 38 vrlo starih seljana prolazi velik broj ljudi izbjeglih s Bliskog i Srednjeg istoka. Shvativši da ti ljudi mogu pomoći selu da oživi, lokalni poštar Ivan kandidira se za načelnika i zagovara politiku integracije migranata u zajednicu. Dok Ivan smatra da migranti zaslužuju šansu, neki od seljana se tome žestoko protive. Film je 2016. prikazan na Sundance filmskom festivalu te u službenoj konkurenciji IDFA-e.
Utorak, 28.2. dvorana 1, 22h, 2 ulaznice
Moja kći Nora
My Daughter Nora, r. Jasna Krajinovic, Belgija, Francuska, 2016, 16’
Kontroverzni dox
Što se dogodi kada majka iz jedne zapadnjačke muslimanske obitelji dobije pismo u kojem je njezina najstarija kći obavještava da odlazi u Siriju sudjelovati u „svetom ratu“? Nora, Samirina kći, otišla je u Siriju u svibnju 2013. i otada rijetko kontaktira sa svojom obitelji koju je ostavila u Belgiji. Film Moja kći Nora prati Samiru u trenucima njezinih pokušaja da razuvjeri ostale mlade koji si zadaju misije slične Norinoj, dok istovremeno strahuje za Norin život i nada se da se ti strahovi neće obistiniti. Svjetsku premijeru film je imao na IDFA-i 2016.
Otoci i kitoviThe Islands and the Whales, r. Mike Day, VB/Danska, 2016, 82’
Kontroverzni dox
Izolirana, ali iznimna zajednica stanovnika Farskih otoka stoljećima preživljava zahvaljujući kitolovu i lovu raznih vrsta morskih ptica kojima se hrane. Iako to međunarodni aktivisti smatraju ekocidom, za te ljude je lov pitanje održivosti. Ekološka katastrofa im međutim prijeti iznutra: meso kitova i ptica koje jedu zagađeno je te utječe na zdravlje stanovnika i njihovog potomstva. Film Otoci i kitovi nagrađen je na festivalu HotDocs Nagradom za najboljeg mladog redatelja.
Srijeda, 01.03., dvorana 3, 17h, 2 ulaznice
Safari
Safari,r. Ulrich Seidl, Austrija/Danska, 2016, 90’
Majstori doxa
Afrika, divlja prostranstva gdje zebre, antilope, gnuovi te ostala bića pasu, a tisuće ljudi su na odmoru. Njemački i austrijski turisti i turistkinje voze se žbunjem, leže i čekaju, prikradaju se lovini. Ovo je film o turizmu i o ubijanju, film o ljudskoj prirodi. Austrijski redatelj Ulrich Seidl, nadaleko je poznat po svojim provokativnim filmovima koji teže bizarnom. Na ZagrebDoxu smo već imali prilike gledati njegov proslavljeni film U podrumu, a ovog nam puta dolazi s filmom Safari, eksplicitnim prikazom lovnog turizma u Africi.
Srijeda, 01.03., dvorana 1, 18h, 2 ulaznice
Snimateljica
Cameraperson, r. Kirsten Johnson, SAD, 2016, 102’
Međunarodna konkurencija
Kirsten Johnson je osoba koja se našla iza kamere mnogih globalno poznatih i nagrađivanih dokumentaraca poput Citizenfour, Fahrenheit 9/11 i Nevidljivi rat. Cameraperson je dokumentarni film u kojem Johnson montira snimke iz svoje 25-godišnje karijere u priču o kreativnom procesu, ali i osobnom putovanju i dilemama koje pritom izviru. Portretirajući sebe kao snimateljicu, Johnson progovara o delikatnim vezama između onoga tko snima i onoga koga se snima. Film je dobio nagrade na festivalima Full Frame i DocSheffield te na Filmskom festivalu u Traverse Cityju.
Četvrtak, 02.03. dvorana 1, 18h, 2 ulaznice
Što bi Beethoven učinio?
What Would Beethoven Do?, r. Jonathan Keijser, SAD, 2016, 75’
Glazbeni globus
Ljubitelji klasične glazbe mahom se smatraju najmanje stotinu godina starim, ukočenim elitistima s diplomom iz muzikologije. Kada suvremeni kompozitori i mladi muzičari počnu klasiku tretirati na drugačiji način, događa se prava glazbena revolucija. Iako još uvijek postoje oni koji misle da klasična glazba umire, suvremeni interpretatori razbijaju ukorijenjene stereotipe i predrasude. To su glazbenici koji znaju da je klasika uzbudljiva te stvaraju nevjerojatne spojeve klasičnih i suvremenih načina oblikovanja muzike.
Četvrtak, 02.03. dvorana 2, 19h, 2 ulaznice
Izlaz
A Way Out, r. Qiong Zheng, Kina, 2016, 94’
Međunarodna konkurencija
Yuqn Hanhan, djevojka iz Pekinga, odustala je od školovanja kad joj je bilo sedamnaest. Po čitave dane boravi kod kuće te je ništa ne interesira osim gledanja filmova i čitanja knjiga. Devetnaestogodišnji mladić Xu Jia iz pokrajine Hubei priprema se za prijamni ispit na fakultetu već treću godinu zaredom. San mu je upisati se na najbolje sveučilište. Dvanaestogodišnja djevojčica zabačena sela u pokrajini Gansu Ma Baijuan revna je učenica osnovne škole. Sanja o budućnosti u kojoj zarađuje dovoljno novca da može uzdržavati obitelj, no teško se nosi sa školskim zahtjevima, pa s petnaest godina napušta školu i pronalazi posao. Kakva budućnost očekuje današnje kineske tinejdžere i tinejdžerice? Redateljica Qiong Zheng nastoji pronaći odgovor snimajući tijekom šest godina troje kineskih tinejdžera iz različitih društvenih slojeva, regija i svjetonazorskih pozadina.
Petak, 01.03. dvorana 2, 17h, 2 ulaznice
Oluja
Tempestad, r. Tatiana Huezo, Meksiko, 2016, 105’
Stanje stvari
Paralelne i naoko nepovezane priče o dvjema Meksikankama progovaraju o meksičkom stanju stvari. Miriam je zaposlena majka koja je bez dokaza optužena i zatvorena zbog navodne trgovine ljudima, da bi potom zbog pomanjkanja dokaza bila puštena. Adela je cirkuska matrona koja već deset godina traga za svojom nestalom kćeri. Ono što ih povezuje jest burni osjećaj straha i boli, ali i ljubav i otpor koji ih tjeraju dalje. Film je nagrađen na festivalima Camerimage i DocSheffield te na Documenti u Madridu.
Petak, 01.03. dvorana 3, 21h, 2 ulaznice
Tri razgovora o životu
Three Conversations of Life, r. Julia Staniszewska, Poljska, 2016, 25’
Međunarodna konkurencija / Majke i kćeri
Tri razgovora o životu prikazuje odnos majke i kćeri kroz njihove nesuglasice i rasprave o tome što je ispravno. Majka je vrlo pobožna liječnica, dok je njezina trideset godina mlađa kći začela pomoću umjetne oplodnje. Iako voli svoje unuke, majka kao katolkinja ne može prihvatiti metodu koju je njezina kći primijenila. U priči o najtežim odlukama u životu, razlike u generacijama i svjetonazorima počinju se izravnavati. Film je 2016. godine međunarodnu premijeru imao na DOK Leipzig filmskom festivalu.
Ti nemaš pojma koliko te volim
You Have No Idea How Much I Love You, r. Pawel Lozinski, Poljska, 2016, 80’
Međunarodna konkurencija / Majke i kćeri
U filmu Ti nemaš pojma koliko te volim kao pod povećalom promatramo traumatični odnos majke i kćeri, potpuno prikazan u nekoliko vremenski odvojenih seansi privatne terapije. U taj dubok, kompliciran i težak odnos ulazi treća osoba, psihoterapeut: stranac i autsajder. Koliko sigurna prisutnost terapeuta uistinu može pomoći toj vezi? Ovaj film je nagrađen na festivalima u Krakovu i Firenci, a prikazan je i na IDFA-i 2016.
Dobitnici su:
Izbori + Buffet Željezara
Ana Livun
Ne reci nikome
Noemi Albertini
Dobri poštar
Krunoslava Kregar
Moja kći Nora + Otoci i kitovi
Tamara Horvat
Safari
Ana Maček
Snimateljica
Goran Zrnčić
Što bi Beethoven učinio?
Martina Knežević
Izlaz
Petra Terzić
Oluja
Krešimir Kovač
Tri razgovora o životu + Ti nemaš pojma koliko te volim
Tea Radić
Čestitamo!