mladi inovatori

Na tržištu se natječemo s Appleovim proizvodima: Dokazali smo da se posao može razviti i u Hrvatskoj

21.01.2016., Zagreb - Slovenska poduzetnica i suosnivacica Bellabeata, Urska Srsen, uvrstena je na listu najuspjesnijih osoba prestiznog casopisa Forbes '30 ispod 30' u tehnologiji na podrucju Europe.  Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL
Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL
1/2
28.01.2016.
u 08:57

Urška Sršen, suosnivačica vrlo perspektivne tehnološke tvrtke Bellabet iz Zagreba, našla se na popisu najvažnijih europskih inovatora mlađih od 30 godina

Trg Francuske Republike spada u staru zagrebačku jezgru. Arhaičan je, miran, kao da nije dio velegrada. A upravo ovdje smjestila se jedna od najpropulzivnijih tehnoloških tvrtki u Hrvatskoj – Bellabeat. U samo dvije i pol godine ova je tvrtka svojim pametnim nakitom za žene osvojila svijet. Njihov se proizvod LEAF prodaje u 60 svjetskih zemalja, a Bellabeat danas vrijedi milijune dolara. Stoga ništa čudno što je njegova suosnivačica Urška Sršen u Forbesovu izboru uvrštena među 30 najvažnijih europskih inovatora s manje od 30 godina.

Ovdje marljivo radi 60 ljudi na razvoju i novim proizvodima. No Bellabeat urede ima i u kineskom gradu Shenzhenu te u San Franciscu. Ukupno, u nekadašnjem hrvatskom startupu radi više od 80 ljudi. Nije loše za lijepu Slovenku koja je u Hrvatskoj pronašla ljubav i poslovni uspjeh. Tvrtku je osnovala sa svojim partnerom, Umažaninom Sandrom Murom.

Imali smo sreće jer nas je Urška primila u rijetkim slobodnim trenucima, odmah nakon povratka iz Londona.

– Kao i Sandro, volim surfanje, kiting, kitesurfing, pa smo se tako jednog ljeta i upoznali. Najprije smo postali par, a iz toga se razvila atmosfera u kojoj smo zajedno željeli razvijati i posao. Imali smo sličan poriv za istraživanje novih stvari. Pomalo smo istraživali, slagali neke projekte, a onda smo u razgovoru s mojom majkom, koja je ginekologinja, došli na ideju da ženama možemo otkriti nove stvari. Dakle, ušli smo u sferu ženskog zdravlja – opisuje nam Urška Bellabeatove poslovne početke.

Svoj proizvod LEAF i sama nosi. Koristan je. Lijepo dizajnirani komad hardvera povezan je sa smartphoneom, a prati aktivnost, san, menstrualne cikluse, disanje, potrošnju kalorija prema kojima svaka žena koja ga koristi može usmjeriti svoj dan. Teško je zagrebačka Slovenka prije nekoliko godina mogla zamisliti ovakvo što. Po struci je kiparica, a studirala je i medicinu. Školovala se u Ljubljani, zatim u Helsinkiju.

Ulažemo u mlade

– Jedino što mi u odnosu na kiparstvo nedostaje jest stanovita sloboda izražavanja, odnosno medij kojim bih se izrazila. Ali ne nedostaje mi kreativnost jer ju mogu izraziti kroz posao koji radim. Sve se nekako spontano prelilo iz jedne situacije u drugu – govori nam.

Da je Bellabeat stvorio originalan proizvod, uočio je veliki američki startup akcelerator Y Combinator. A da bi se to dogodilo, trebalo je pobijediti na velikom startup festivalu Pioneers Europe. Urška i Sandro bili su najbolji 2013. godine.

– Michael Sibel bio je jedan od sudaca na Pioneersu, a on je partner u Y Combinatoru. Predložio je da se prijavimo za program, a nakon završetka dobili smo investiciju od četiri i pol milijuna dolara koja je zapravo pokrenula tvrtku – prisjeća se suosnivačica Bellabeata.

Nije to bila ključna promjena, ona je nastupila, objašnjava, kada se odlučiš raditi s drugim ljudima. Novac s time nema puno veze. Zna se, dodaje nam, za što taj novac ide i jedina je razlika u tome što ga sad imaš dovoljno da napraviš ono što želiš u svojoj tvrtki.

– Išlo nam je brzo jer je naš prvi proizvod bio odlično prihvaćen na tržištu pa su nas zbog njega investitori tražili. Prvu smo investiciju mogli uložiti u stvaranje tima i brzo rasti. Ovdje smo uspjeli pronaći kvalitetne ljude, to je ono što novac omogućava – da se kvalitetno širiš. Ponosna sam na naš tim, mislim da je jedan od najkvalitetnijih u regiji. Dosta ulažemo u to da dobijemo mlade talente, da se ljudi razvijaju u okviru Bellabeata. Najdraže mi je kada vidim da je čovjek motiviran i ima ambiciju da se razvija unutar Bellabeata. To nam je prvi uvjet.

Doista, kada se prolazi katovima zgrade s minimalistički uređenim ambijentom u kojem se Bellabeat danas nalazi, prvo što čujete jest tišina. Ne ona prijeteća, već ona koja odražava angažiranost. Opušteno je Urška obavila fotografiranje uz brojne osmijehe suradnika, koji su redom mladi ljudi, no duboko koncentrirani na ono što rade. Bez suvišne užurbanosti, znaju da će se sve obaviti kako treba.

Odlazak u Kinu

– Mislim da u ovoj regiji, odakle smo uostalom i Sandro i ja, ima puno neiskorištenog talenta. I to je bio jedan od razloga što smo ostali ovdje, a nismo tvrtku preselili negdje drugdje. Velik broj mladih talentiranih, pametnih ljudi ne dobiva priliku pa odlaze. Nadamo se da će i druge tvrtke shvatiti da je ovdje moguće stvoriti kvalitetan tim i tako zadržati pamet – govori i dodaje kako ne treba zanemariti da stvaranje tvrtke drugdje traži suočavanje i s nekim kulturološkim razlikama. Ipak, svi idu u Kinu.

– Kina je svjetska sila, ali više nije mjesto jeftine proizvodnje. Strahovito su podigli kvalitetu rada pa jeftina proizvodnja otamo odlazi. Nastojali smo pokrenuti proizvodnju u Europi, no tu jednostavno nema izgrađenih sustava da bi sve bilo brzo i jednostavno. A u Kini je sve moguće i sve je jednostavno i to toliko da se pitaš zašto si uopće pokušavao kod kuće. Kina je stroj koji može učiniti nevjerojatne stvari – govori nam.

Dolazak na Forbesovu listu bilo je iznenađenje.

– To su neke stvari o kojima ne razmišljaš. Kada si koncentriran na posao, takve stvari mogu doći prirodno. I uz malo sreće. Možda će to donijeti još talenata u tvrtku, ali je svakako i priznanje našeg trogodišnjeg rada. A krenuli smo ni od čega – govori nam.

Gotovo uobičajeno, pomoći u Hrvatskoj nije bilo, a sada je Bellabeat prevelik da bi mu ovdje netko i mogao ozbiljnije pomoći. Uzora nisu imali, tek kasnije, kad je ideja postala posao koji može ljudima donijeti promjenu, počeli su gledati kako to rade veliki Steve Jobs ili Elon Musk.

– Sada se više ravnamo prema onome što treba našim kupcima, kako im ponuditi bolji proizvod, ne više prema onome što radi netko drugi. Na tržištu se natječemo s kompanijama poput Fitbita, Jawbonea, Misfita ili proizvodom poput Apple Watcha. Događa se da nas u istome članku spomenu s Appleom, što je velika čast, kao što je veliki uspjeh što smo se uspjeli tako dobro pozicionirati na tržištu gdje su veliki igrači, a svoje mjesto branimo već godinu dana – govori Urška, čiji je uspjeh njezina majka očekivala. Na pitanje Michaela Sibela je li je iznenadilo što joj je kći odjednom dobila toliko novca, odgovor je bio jednostavno – ne.

No, hoće li sve zauvijek biti Bellabeat?

– Nikada nisam imala čvrstih planova za život, uvijek sam sve odlučivala spontano. Dopuštala sam si da tražim to što volim i da radim stvari koje volim. Jedino što mi je bitno jest da se razvijam. I zato ne znam što će biti moj konačni proizvod ili konačna Urška.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije