Stotine sam se puta, kao urednica, našla u dvojbi je li tekst preda
mnom reklama ili informacija. Odgovor je uvijek jedan: tekst je
istodobno informacija i reklama, samo je uredničko umijeće obraditi ga
tako da čitatelj dobije informaciju, a novine sačuvaju obraz. Znam da
velikoj većini novinara ne pada na pamet bezočno reklamirati. Ipak,
često se zapitam je li neki tekst pisao novinar ili nečiji
glasnogovornik.
Nazvala me ogorčena čitateljica Večernjakova zagorskog izdanja. Razlog
je na dvije trećine stranice objavljen izvještaj o otvaranju prve
multimedijske knjižare u Zaboku. Pobrojen je asortiman, od knjiga do
PlayStationa, napisano je tko je knjižari kum te tko je čitao stihove.
Cijeli je događaj zavrijedio prostor vijesti, možda i sa slikom.
Istoga dana u Večernjaku čitam kako je tim dr. Darka Milinovića prije
godinu dana 66-godišnjoj ženi izvadio tumor iz trbušne šupljine, a ovih
dana izvađen je 15 kilograma težak tumor i 76-godišnjoj ženi. Prema
riječima dr. Milinovića, operacija je bila zahtjevna i naporna, no
pacijentica se osjeća dobro. Dr. Milinović pak zaključuje da su
ulaganja grada Gospića i Ličko-senjske županije u Opću bolnicu Gospić
bila opravdana te da “Ličani i Ličanke više ne moraju putovati u Zagreb
ili Rijeku na operaciju”.
Ne želeći nimalo podcjenjivati uspjeh, radije bih pročitala nešto o
pacijentici, kako je živjela s tako teškim tumorom u sebi, kako je
podnijela operaciju... Ali, ovo je izborna godina, dr. Darko Milanović
je HDZ-ova perjanica u Lici. Treći primjer s estrade: “Thompsonov album
blagoslovio je i karizmatični Zlatko Sudac.” Tu je vijest Večernjakovu
novinaru otkrio pjevač baš uoči svoje turneje i baš kada se velečasni
Sudac oporavlja od operacije. Nema bolje i jeftinije reklame za pjevača.
Evo i primjera kada je vijest zaista vijest pa makar bila i reklama.
Prošlog petka, na žalost, samo na zagrebačkim stranicama, objavljeno je
da je u poliklinici VisuMed predstavljena nova metoda liječenja
keratokonusa tzv. cross linking metodom. Riječ je o bolesti očiju koja
se dosad mogla liječiti samo u Švicarskoj i Njemačkoj. Baš zbog te vrlo
korisne informacije – da više ne treba ići preko granice – ta je vijest
vijest, a nije čista reklama.
Je li neki tekst informacija ili reklama – česta je urednička dvojba, ali i izazov