Je li neki tekst informacija ili reklama – česta je urednička dvojba, ali i izazov

Novinar nije glasnogovornik

10.04.2007.
u 16:33

Stotine sam se puta, kao urednica, našla u dvojbi je li tekst preda mnom reklama ili informacija. Odgovor je uvijek jedan: tekst je istodobno informacija i reklama, samo je uredničko umijeće obraditi ga tako da čitatelj dobije informaciju, a novine sačuvaju obraz. Znam da velikoj većini novinara ne pada na pamet bezočno reklamirati. Ipak, često se zapitam je li neki tekst pisao novinar ili nečiji glasnogovornik.

Nazvala me ogorčena čitateljica Večernjakova zagorskog izdanja. Razlog je na dvije trećine stranice objavljen izvještaj o otvaranju prve multimedijske knjižare u Zaboku. Pobrojen je asortiman, od knjiga do PlayStationa, napisano je tko je knjižari kum te tko je čitao stihove. Cijeli je događaj zavrijedio prostor vijesti, možda i sa slikom.

Istoga dana u Večernjaku čitam kako je tim dr. Darka Milinovića prije godinu dana 66-godišnjoj ženi izvadio tumor iz trbušne šupljine, a ovih dana izvađen je 15 kilograma težak tumor i 76-godišnjoj ženi. Prema riječima dr. Milinovića, operacija je bila zahtjevna i naporna, no pacijentica se osjeća dobro. Dr. Milinović pak zaključuje da su ulaganja grada Gospića i Ličko-senjske županije u Opću bolnicu Gospić bila opravdana te da “Ličani i Ličanke više ne moraju putovati u Zagreb ili Rijeku na operaciju”.

Ne želeći nimalo podcjenjivati uspjeh, radije bih pročitala nešto o pacijentici, kako je živjela s tako teškim tumorom u sebi, kako je podnijela operaciju... Ali, ovo je izborna godina, dr. Darko Milanović je HDZ-ova perjanica u Lici. Treći primjer s estrade: “Thompsonov album blagoslovio je i karizmatični Zlatko Sudac.” Tu je vijest Večernjakovu novinaru otkrio pjevač baš uoči svoje turneje i baš kada se velečasni Sudac oporavlja od operacije. Nema bolje i jeftinije reklame za pjevača.

Evo i primjera kada je vijest zaista vijest pa makar bila i reklama. Prošlog petka, na žalost, samo na zagrebačkim stranicama, objavljeno je da je u poliklinici VisuMed predstavljena nova metoda liječenja keratokonusa tzv. cross linking metodom. Riječ je o bolesti očiju koja se dosad mogla liječiti samo u Švicarskoj i Njemačkoj. Baš zbog te vrlo korisne informacije – da više ne treba ići preko granice – ta je vijest vijest, a nije čista reklama.

Želite prijaviti greške?