Dovoljno je podmuklosti, mržnje,/ nasilja/ apsurda u prosječnom ljudskom/ biću/ da podmiri bilo koju vojsku/u bilo kojem času./ I najbolje ubojice su oni/ koji propovijedaju humanost./ I najbolji u mržnji su oni/ koji propovijedaju ljubav/ i najbolji u ratu/– naposljetku – su oni koji / propovijedaju / mir”
Poezija – umjetnost estetski vrijednog izražavanja u stihu, nešto što snažno i lijepo djeluje na osjećaje ili na maštu. Poezija Charlesa Bukowskog – nešto bitno drukčije od navedene definicije (mada, u rječniku hrvatskog jezika riječ “poezija” stoji između pridjeva “poetski” i glagola “pofukati”, za što vjerujem da bi Bukowskom zapelo za oko i svakako ga oduševilo. Prošle je godine u prijevodu pjesnika Damira Šodana u izdavačkoj kući Profil izašao “definitivni izbor poezije Charlesa Bukowskog”, zbirka pjesma pod naslovom “Užici prokletih”. Sadrži gotovo tristo pjesama, sadrži njegov život, i još stotine života poniženih, obespravljenih, uvrijeđenih, poraženih. Sadrži sve ono “ljudsko odviše ljudsko”. Kad sam je uzela u ruke, nije me prestajala pratiti danima. Vukla se za mnom po cijelom stanu, pojavljivala se u kupaonici, pod krevetom, putovala u torbama, vlakovima i tramvajima, riječi su ponovno, nakon raznih pročitanih knjiga, dobile značenje. Lomila je vrijeme, dvadeset i dvije godine nakon smrti njezina autora, onima koji je čitaju otvara i prokazuje sadašnjost. “Laureat s dna kace” kako stoji u predgovoru, netendenciozno i krvavo zarezuje u život.
PISAO IZ NUŽNOSTI
“Onima koji propovijedaju Boga/ Bog je potreban/ oni koji propovijedaju mir/ mira nemaju./ Oni koji propovijedaju ljubav/ ljubavi nemaju./ Čuvaj se propovjednika/ čuvaj se znalaca.”
Ima više načina na koje je možete čitati. Kada nemate puno vremena i kada se, radeći prevažne stvari, tek zagledavate u lica ljudi koja vas okružuju, možete je otvarati napreskokce, i gotovo svaka pjesma pogodit će vas u ono mjesto odakle poezija dolazi. Ono o kojem se ne usudite razmišljati, kojeg se bojite i sramite, tamo će vas naći. Ne djeluje uvijek lijepo na osjećaje i maštu, ali svakako snažno. A kad imate vremena, ne vremena, jer ga zapravo nemate, kad imate volje pozabaviti se tom poezijom i samima sobom, možete početi čitati knjigu od početka prema kraju, stranicu po stranicu, i pratiti jedan cijeli život, tada ćete dobiti više od poezije, više od književnosti, koja ovdje nije sama sebi svrha.
“Čuvaj se onih/ koji/ stalno/ čitaju/ knjige.”
Gotovo svaku večer Charles Bukowski, trijezan ili pijan, nakon dnevnog posla u poštanskoj službi, sjedao je za radni stol, slušao klasičnu glazbu i opsesivno pisao o svijetu koji poznaje. Pjesme je slao svom izdavaču s kojim je imao dogovor o objavljivanju i tu je prestajala njegova briga za vlastitu poeziju. Jednom kad bi nešto napisao nije to više čitao, nije mario za hvale i vlastite knjige u izlozima knjižara. Pisao je iz nužnosti, kao što se diše, rušio, pljuvao i pišao po uvaženim vertikalama, ne štedeći nikoga, a najmanje samoga sebe.
“Čuvaj se onih koji preziru/ siromaštvo ili se njime ponose/ čuvaj se onih hitrih na hvali/ jer oni hvalu zauzvrat očekuju/ čuvaj se onih brzih na cenzuri: plaše se onoga što ne znaju.”
Snaga njegove poezije proizlazi iz pisanja o proživljenom jer kad piše o spavanju pod mostom, ne gleda nekog drugog kako pod njim leži, nego sa sebe struže vlastito blato. Proizlazi iz suočavanja sa sobom, integriteta čovjeka čak i kad se raspada, iz neuljepšane slike odnosa s drugim ljudima (u svrhu poezije), iz krajnosti kojima pokušavamo umaknuti cijeli život, a nikad ne uspijevamo. Iz straha, iz smijeha, iz pijanstva, očaja, jebanja (ne prostačkog nego punoznačnog), i toliko dirljive nježnosti kojom pogađa kao šakom u trbuh. Iz potpune izloženosti i usamljenosti.
“Čuvaj se onih što stalno traže/ utočište u gomili; oni su sami/ ništa/ čuvaj se/ prosječnog čovjeka/ prosječne žene/ čuvaj se njihove ljubavi/ njihova je ljubav prosječna, i taži/ prosjek/ ali postoji genij u njihovoj mržnji/ postoji dovoljno genija u njihovoj/ mržnji da te ubije, da ubije/ bilo koga.”
Pišući o poeziji postavljam si pitanje, što je u njoj najvažnije? Alat koji možemo skupiti godinama proučavajući teoriju književnosti pa joj pravilno i standardizirano pristupiti s te strane da bismo je shvatili. To je samo jedan (važan) kriterij vrednovanja. Ipak, čini mi se, talent će i tome umaknuti, jer nema pravog alata kojim bismo njega obradili. Uz to, postoji mjesto iz kojeg poezija dolazi, a to je ono ključno. Jer pišu je mnogi, legitimno i oni koje ne nazivamo pjesnicima, s manje talenta, ali sa željom da stupe u kontakt s tim mjestom u sebi, sa samima sobom, s arhetipskim strahom od samoće.
ZADNJI ČIN NEPOŠTENJA
“Ne želeći samoću/ ne razumijevajući samoću/ pokušat će uništiti/ sve/ od njih različito/ nemoćni/ da stvaraju umjetnost/ oni umjetnost/ neće razumjeti/ i smatrat će svoju nemoć/ stvaranja/ tek nemoći/ svijeta kao takvog”
S druge strane pišu je oni koji na tom mjestu u sebi nisu bili, koje to mjesto ne zanima, ali vole vidjeti Sebe u pjesmama, svojima ili tuđima, vole se vidjeti onakvima kakvi nisu, pišu da bi podržali sliku o sebi, koristeći moć, druge ljude, živote, sve što im je na raspolaganju, pa čak i poeziju da bi se smatrali genijima. Bez talenta, bez iskrenosti prema samom sebi, bez razumijevanja za samoću, posezanje za poezijom postaje zadnji čin njihove nakaradnosti i nepoštenja.
“Nesposobni da vole bez zadrške/ vjerovat će da je tvoja ljubav/ nepotpuna/ i onda će te/ zamrziti/ i njihova će mržnja biti savršena/ poput sjajnog dijamanta/ poput noža/ poput planine/ poput tigra/ poput kukute/ njihova najvećeg/ umijeća”
Svjesna da je svaki pokušaj pisanja o poeziji Ch. Bukowskog gotovo siguran promašaj, njegovu poeziju se može samo čitati i doživjeti, ipak postoji razlog toj naizgled promašenoj misiji. U dnevnim novinama ovih dana kao i na mnogim portalima mogli ste pročitati “Biti i mniti svemiropolis” pjesnika Franje Tuđmana, pjesmu za koju je teško reći iz koje i kakve dubine intimnog ljudskog bića dolazi. Osim ako uzmemo u obzir tezu da je svemir zaista beskonačan prostor praznine. Zato neka “Genij gomile” inkorporiran u ovaj tekst bude tek mali doprinos kulturi, u kojoj spomenuti Genij suvereno vlada, i ako nam je već stalo do objavljivanja pjesama, neka to bude i ova.
Gotovo svaka pjesma u “Užicima prokletih” pogodit će vas u ono mjesto odakle poezija dolazi. Ono kojeg se bojite i sramite
Komentara 26
Kakvo preseravanje.Stavljti Tuđmana u priču o Bukovskom može samo siromašak duhom,kome čak i vlastiti mrtvački kovčeg djeluje kaokrajna uvreda ljudskom dostojanstvu.Kad si već toliki znalac o Bukovskom,moraš znati da je on i za pisce kao ti rekao,da su to največii slabići među ljudskim rodom ,koji izigravaju proroke,a svoje vješte laži predstavljaju literaturom. To ti upravo radiš.
\"Šta je pjesnik time htio kazati\" ???????? Stvarno nema ništa bolje i vrijednije gdje bi se Tuđman spomenuo.
Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.
stvarno koja usporedba , i koja mrznja prema prvom pred., a zaboravili su kako je tada bilo manje cenzure nago danas .