Nedavno je u medijima odjeknula vijest o sudskom sporu između Gorana
Višnjića i glumačke agencije Kvadar kojoj Višnjić
osporava pravo na postotak honorara koje je dobio za neke filmove te
ulogu u seriji "Hitna služba" s objašnjenjem da mu agencija
te angažmane nije ni našla. Taj nas je slučaj podsjetio da,
osim na taj način, već dugo nismo čuli za postojanje takve vrste
agencije u Hrvatskoj pa smo željeli doznati kako kod nas glumci
pronalaze sebi angažman. Najčešće po principu "sam svoj
majstor" ili po načelu poznanstava, jer rijetki su oni koji posao u
Hrvatskoj pronalaze preko agencija. Naime, glumačke agencije kod nas se
baš nisu razvile, no iznimka je tvrtka Planet B koja u
sklopu svoje reklamne agencije od 2004. ima glumačku agenciju Planet
Actors. Ta agencija u arhivi ima 67 glumaca kojima pronalazi različite
angažmane.
Osnovna nam je namjena zastupanje profesionalnih glumaca u traženju
angažmana u filmskoj i televizijskoj produkciji te u
marketinškoj industriji kaže Nikolina Majdak,
jedna od osnivačica Planeta B. Intencija agencije jest, među
ostalim, pratiti rad mladih glumaca još u vrijeme studija na
Akademiji te ih priključivanjem agenciji izravno poduprijeti u samim
počecima profesionalnog života i pomoći njihovoj glumačkoj afirmaciji.
Planet Actors nudi im uz ostalo savjetovanje u vezi sa svim poslovima
koji se tiču video, filmske i televizijske produkcije te pomoć u
njihovu pronalaženju, kao i pravni savjet i zaštitu pri
sklapanju svih vrsta poslova te vođenje isplata honorara
objasnila je Majdakova.
Među imenima koja se nalaze pod okriljem Planeta B mnogi su poznati
glumci, poput Božidara Alića, Svena Medvešeka, Bojana
Navojca, Ksenije Marinković, Ane Begić i mnogih drugih. Zvijezda serije
"Bibin svijet" Ana Begić kaže da joj rad u agenciji odgovara jer
proširuje područje rada na reklame i strane
koprodukcije.
Ana Begić
Odlučila sam se za suradnju s agencijom jer sam
shvatila da mi ona može dosta pomoći rekla je Ana
Begić.
Kada su u pitanju reklame ili inozemne koprodukcije, zainteresirani
poslodavci u pravilu se ne obraćaju glumcima, već agencijama. To
uvelike olakšava posao i nama i njima. Dobro je da agenciji
plaćam postotak samo za poslove koje mi ona pronađe. Za angažmane koje
sama sebi pronađem nisam joj dužna isplaćivati postotke
objasnila je.
Pronalaženjem angažmana glumcima bavi se i glumac Božidar Smiljanić,
ali ne na isti način kao Planet Actors. On, naime, na internetskoj
stranici Netfaces ima arhivu glumaca, statista, manekena i drugih koja
redateljima i ostalim zainteresiranima pruža mogućnost angažiranja
glumaca. To je organizacija za casting koja surađuje i s drugim
agencijama.
Ovog sam se posla uhvatio kada je Sanja Vejnović zatvorila svoju
agenciju. Shvatio sam da redatelji često zaborave na neke glumce, da im
treba podsjetnik i zato sam napravio tu internetsku stranicu. No, da bi
takva agencija opstala, tržište bi moralo biti puno veće.
Vani se održava više od desetak audicija na dan i normalno
je da agencije imaju posla objašnjava Smiljanić
koji i sam ima bogato iskustvo u inozemstvu gdje je imao priličan broj
uloga u serijama i filmovima.
Za svoje usluge nemam propisan honorar iako je uobičajeno dati 10
posto. Kada nekome nađem posao, kažem mu da mi da koliko smatra da je u
redu. Neki mi daju više, neki manje, a neki
ništa. Na žalost, ovih posljednjih ima dosta
potužio se Smiljanić. Problem u Hrvatskoj vidi ne samo u malom
tržištu nego i u načinu rada. Kod nas svi sve
znaju ili barem misle da sve znaju. Redatelji se o castingu dogovaraju
u krevetu ili za šankom, kako tko može, i ne trebaju im
casting-directori i slično. S druge strane, glumci su glupi i
kratkovidni i ne shvaćaju potrebu za agentom. To nije osoba koja im
samo uzima postotak honorara, ona im diže cijenu, pronalazi posao i
brine se o njima oštar je Smiljanić. S njim se
slaže i Sanja Vejnović, glumica koja je među prvima otvorila takvu
agenciju, ali ju je nakon nekoliko godina i zatvorila.
Sanja Vejnović
Kod nas nikada neće uspjeti takva agencija jer je tržište
jednostavno premalo smatra Sanja Vejnović. Tu sam
ideju dobila jer sam kao glumica znala koliko je teško
dogovarati se o cijeni i pronalaziti nove angažmane. Zaista je neugodno
kada se moraš cjenkati zbog honorara ili sam sebi odrediti
cijenu. No, kod nas je uz malo tržište problem i to
što su glumci jako teški kada je u pitanju
plaćanje usluga agenciji objasnila je Sanja
Vejnović. Iako nema agenta, glumica Leona Paraminski slaže se
sa Sanjom Vejnović da je pregovaranje o honoraru za glumca vrlo
neugodan dio posla.
Mislim da Hrvatska ima premalo tržište glumaca da bi to
funkcioniralo kaže Leona. No, načelno nisam protiv
toga. Zapravo, bilo bi dobro imati nekoga tko će se brinuti da dobijemo
što veći honorar ili da nas ne prevare. Nemamo svi razvijene
pregovaračke sposobnosti ni veze u svim krugovima pa bi bilo dobro da
taj dio posla obavi agencija. No, kako to kod nas jednostavno nije
razvijeno, mi se glumci i dalje sami brinemo o sebi. Bogato
iskustvo u Hrvatskoj, ali i izvan nje, ima naš legendarni
glumac Relja Bašić. On, naime, već 25 godina ima agenta u
Parizu i u Münchenu i vjeruje da svaki glumac treba imati
nekoga tko će zastupati njegovo lice i tijelo.
Relja Bašić
Redoslijed posla kod takvog načina rada puno je normalniji i
svrhovitiji smatra Bašić. Kod nas se sve
radi u posljednji tren i do posljednjeg trenutka ne znaš na
čemu si. Vani to funkcionira drukčije. Agent te nazove, kaže
što ti nudi i u kojem terminu. Ako te zanima, kaže ti koliki
će honorar tražiti za taj tvoj angažman i ako se složiš, to
predlaže poslodavcu. Kada on prihvati, dobiješ scenarij
nekoliko tjedana, čak i mjeseci unaprijed i stigneš se
pripremiti za ulogu. A s druge strane, ne mogu ni opisati koliko je
neugodno cjenkati se za vlastiti honorar. Razloge što takav
princip rada ne funkcionira u Hrvatskoj Relja Bašić vidi u
nepostojanju ugledne agencije koja bi pružala uslugu na
visini.
To je vrlo naporan posao, a kod nas vlada kaos i vrlo je velik broj
nezaposlenih glumaca. Također, u radu s agencijama nema muljanja. Ne
možeš reći da si slobodan pa onda u posljednji tren
kažeš da ti ne odgovara određeno vrijeme jer
radiš nešto drugo. Agencije ne mogu predlagati
glumce za uloge koje im ne odgovaraju. Sve se mora raditi s
redom rekao je Bašić. Slično iskustvo ima i glumac
Aleksandar Cvjetković, nama poznat iz serije "Balkan INC.", a vani
poznatiji kao glumac iz serije "Čarolija" i drugih talijanskih
produkcija.
U Hrvatskoj ovaj sustav jednostavno nije razvijen. Vani stvari stoje
drukčije. U Italiji se bez agencije ne može raditi ako se misli
napraviti ozbiljna karijera. Agencija ti je potrebna da bi te
zaštitila od "TV mafije", da bi ti pronalazila poslove te da
bi od tebe stvorila glumca govori Cvjetković i
dodaje:
Protiv sam agencija koje zagovaraju glumce bez kvalifikacija, ali sam
za agencije koje će se brinuti o svojim štićenicima. Mislim
da je od toga da ti agencija pronalazi posao važnija njezina
zaštita. Ona te štiti od štetnih
ugovora, zna kretanja na tržištu, uostalom, zna jesi li za
neku ulogu ili ne. Iako na ovaj način radi u Italiji, u Hrvatskoj mu
poslove nude na račun drugih angažmana. U "Balkan INC." pozvali su ga
jer su ga vidjeli u "Čaroliji", a novi film koji snima u Hrvatskoj
dobio je na račun serije "Balkan INC.". Iako jedan njegov dan u Italiji
stoji kao pet dana u Hrvatskoj, Cvjetković je ipak odlučio
još neko vrijeme ostati u Hrvatskoj.
Marija Škaričić
To je stvar prioriteta odgovorio je. Iako dobiva poslove i
izvan Hrvatske, Marija Škaričić još nema
agenta.
Moglo bi se reći da sam "polučlan" jedne zagrebačke agencije. Prema
ugovoru, u slučaju da tu agenciju neka treća strana angažira da nađe
glumca ili glumicu za neki projekt, pa mene pozovu na casting i ja,
recimo, dobijem ulogu, moram platiti postotak toj agenciji, a ako si
sama nađem angažman, ne plaćam ništa. Svoje sam videoisječke
poslala nekim ljudima koji kod nas organiziraju uglavnom inozemne
castinge i to bi bilo to. Što se pravog agenta tiče,
razmišljala sam o tome da ga potražim u inozemstvu, ali
još se nisam dovoljno potrudila, možda hoću. To je potpuno
drukčija situacija, agent je tamo netko tko tebe zastupa, tko ti
praktično traži uloge, upućuje na audicije, ali je vrlo
teško naći nekoga kome ćeš biti među prvima na
listi smatra Marija Škaričić i dodaje kako je
ulogu u hvaljenom njemačko-švicarsko-bosanskohercegovačkom
filmu "Gospođica" dobila zahvaljujući jednoj casting-agenciji koja je s
njom kontaktirala na zahtjev švicarskih producenata.