Dizajner i marketinški stručnjak Boris Malešević vodio je mnogo izbornih kampanja. Sve SDP-ove od ranih 90-ih do 2009., onu Stjepana Mesića iz 2005. te kampanje Darinka Kosora, Dražena Budiše i Milana Bandića. Stoga njegovo mišljenje o današnjim kampanjama Ive Josipovića i Kolinde Grabar Kitarović jest relevantno.
– Izjednačenost rezultata Ive Josipovića i K. Grabar-Kitarović iznenadila je mnoge i puno je faktora zašto je Josipović ostvario niži rezultat od planiranog. On pripada u Socijaldemokratsku partiju i genezu njegovih problema treba uz SDP i vezati. SDP, naime, već dugi niz godina gubi svoje biračko tijelo, ne obraća se i ne njeguje socijaldemokratsku Hrvatsku. Oni ne vide radnika, ljude koji žive od svog rada, umirovljenike, mlade, ne vide probleme običnog čovjeka. Otišli su u neku vrst političkog elitizma pa je logično da taj prostor koji je SDP napustio sada zauzima netko drugi. Na biračko tijelo napušteno od SDP-a prvo je uletio Dragutin Lesar s Laburistima, a sada Ivan Sinčić.
Tako se potpuno promijenila aktualna politička slika u RH?
A prva je žrtva takve situacije Josipović. Tim gore jer je ekipa koja mu je postavila kampanju potpuno pogrešno postavila problem, kao i odgovor na problem. Morali su znati da je dobar dio stanovništva pod nekim ovrhama, da 320.000 ljudi ima blokirane račune, da ima toliko i onih koji nemaju nikakav posao. Oni su potpuno zaobiđeni i u kampanji. A tu moraš pokazati empatiju bez obzira na ovlasti koje predsjednik ima. Ljudima koji sutra neće imati što pojesti, neće imati novca za knjige djeci, a deložirat će ih iz vlastite kuće zbog duga od 1500 kuna Josipović se obraća – ustavnim promjenama!? A to je rješenje koje je na jako dalekom i dugačkom štapu. I tu je uletio Sinčić i uzeo dio glasova. Osim toga, SDP-ovci su postali i elitisti. Oni čak ni deklarativno više ne jedu grah s radnicima i umirovljenicima u Maksimiru. Nego su prešli na – sushi. Dakle, ustavne promjene mogu biti dio kampanje, ali ne mogu biti same. To je apsolutno zanemarivanje svega što se događa sada i ovdje. Kampanja se, naprotiv, ne odvija u laboratorijskim uvjetima i zrakopraznom prostoru, nego u živom prostoru, punom svakodnevnih problema. A Josipovićeva kampanja je kao u laboratorijskom prostoru, dok je realnost poput one u ekspres-loncu.
Sad je gotovo, drugi je krug, što se sad može popraviti da se krene drukčije u kampanju?
Drugi krug nije druga utakmica. Prenosiš "bodove" iz prvog kruga, svoj izborni program, poruku. G. Josipović će prenijeti sve ono što ga je obilježilo u prvom krugu. U paketu, no on to može dorađivati.
Ista pravila vrijede i za K. G. Kitarović?
Ona je tu u prednosti jer je imala poprilično praznu kampanju, ali to se sada pokazalo kao taktička prednost. Može sada u svoju kampanju "usuti" što god hoće. A Josipović, koji je tako tvrdo postavio kampanju, na ustavnim promjenama, teško može manevrirati. Nadalje, kada govorimo o dizajnu, logotipu, to nikad nije bilo odlučujuće za pobjedu. Puno dizajna je šum u kanalu, dizajn mora biti neprimjetan da bi prenio poruku. No ovdje je poruka problem. "To je pravi put", kao da ga je osmislio netko za kandidata Hrvatske stranke prava. Čak nije ni sadržajno korektan. Jer mi ne biramo na ovim izborima nekakav put – imamo ga i birali smo ga devedesetih, kad je RH izašla iz jugoslavenske zajednice, prihvatila tržišnu ekonomiju, višestranačje, zaštitu ljudskih prava, civilno društvo, ulazak u EU i NATO. Nema, dakle "pravog puta", mi ga već znamo i imamo. Na ovim se izborima bira samo "vozač" koji će odvoziti novi dio puta od pet godina. Slogan nije politički korektan jer automatski isključuje i prvih pet godina I. Josipovića. Što je radio te godine ako je tek sad spoznao što je pravi put... Slogan treba, primjerice, glasiti "Na pravom putu". I Josipoviću je kampanja elitistička jer ustavne promjene razumije možda 5% ljudi.
HDZ-u se, međutim, nije dogodio ovakav rasap biračkog tijela kao SDP-u. Kako to?
Za razliku od socijaldemokracije, hadezeovci su oduvijek znali tko im je biračko tijelo i kome se trebaju obraćati. I nikada nije napustio biračko tijelo, koje jest u nekim periodima bilo razočarano te su tada gubili izbore, no to je tijelo vrlo postojano. Na to su upozoravali mnogi ljudi koji su promišljali socijaldemokraciju u RH, počevši od Antuna Vujića. I stoga se HDZ uvijek može vratiti nakon padova. SDP-u će se biti jako teško vratiti ako izgubi sljedeće parlamentarne izbore. Taj elitizam odrazio se i na Josipovića. Kad je kampanja krenula, nije počeo rasti, nego padati. To je značilo da kampanja nije pogođena kao iskra koja će homogenizirati birače.
Kažete da je K. G. Kitarović krenula "isprazno", kako je vidite sada, nakon prve izborne noći?
Što izborna utakmica više traje, ona je u sve boljoj formi. Počinje govoriti puno konkretnije, ima teme koje zanimaju ljude i vrlo je rezolutna i jasna u tome što govori. Ekipirao se i njezin izborni stožer, izgleda da ju je netko počeo dobro savjetovati. Govori o jedinstvu i zajedništvu – što je potpuno novi element kad govorimo o uvriježenom mišljenju da je HDZ tvrd, nacionalistički i da nije spreman na konsenzus i dogovore.
Svi očekuju negativnu, prljavu kampanju u drugom krugu, da će Josipović napasti?
Gledate li izbore u našem okruženju, pa i u drugim demokratskim zemljama, onda vidite da ovo što se kod nas događa nije ni približno "prljavo" kao u, primjerice, V. Britaniji. Mislim da u Josipovićevu stožeru ne razmišljaju da tako napadnu jer pitanje je što bi time dobili.
Nastavit će birače "plašiti" povratkom HDZ-a?
Plašenje HDZ-om ima smisla na parlamentarnim izborima, koji su "izbori svih izbora". A ovo nisu ti izbori.
>>Josipović promovirao modernizaciju željeznice te električno Tesla vozilo
>>Josipović na Trgu, Kolinda s braniteljima u Savskoj
>>Josipović: Sinčić i ja zajedno igramo na istom terenu
a što drug ivo može ponuditi osim nove juge ?