Donedavno skloni gotovo isključivo poznatim brandovima kad je riječ o
kupnji prehrambenih proizvoda i robe široke potrošnje, Hrvati se u
posljednje vrijeme, a u krizi pogotovo, sve više okreću vlastitim
robnim markama trgovačkih lanaca. Balea, Grand, K Plus, Clever, Popolna
nega... Nema trgovačkog lanca koji nije razvio bar jednu liniju
vlastitih marki uglavnom prehrambenih proizvoda, kozmetike i sredstava
za higijenu doma. Negativna gospodarska kretanja kupce okreću tim
cjenovno povoljnijim proizvodima, pa se ponuda robnih marki stalno
povećava.
Upravo trend okretanja kupaca robnim markama nagnao je Spar da u
studenome prošle godine, u jeku pada maloprodaje, razvije novu liniju
S-Budget.
Diskontne cijene
– Riječ je o gotovo sto prehrambenih te proizvoda za kućanstvo po
diskontnim cijenama, uglavnom u većim pakiranjima, čime je i cijena
povoljnija. Čak su 80 posto hrvatski proizvodi – ističu u upravi Spara,
napominjući da bilježe odličnu prodaju S-Budgeta te da njihov asortiman
privatnih robnih marki obuhvaća oko 500 artikala.
Billinih oko 250 proizvoda (Clever i Chef Menu) ima stalnu tendenciju
rasta.
– Uvijek se prvo obraćamo hrvatskim proizvođačima te mogu li
proizvoditi artikl zadane visoke kvalitete po odgovarajućoj cijeni
uspostavljamo suradnju. Filozofija robne marke temelji se na najvišoj
mogućoj kvaliteti po najpristupačnijoj cijeni, pa su neki kvalitetom
jednaki brendiranim proizvodima, dok su neki nešto niže, ali opet vrlo
visoke kvalitete – navodi Aleksandra Šobat iz Bille.
Skromnije pakiranje
Slovenski Mercator ove će godine uvesti još tri nove linije trgovačkih
marki - premium, eko i tehnika, a dječji program Lumpi bit će potpuno
obnovljen. Mercator Hrvatska ima petstotinjak proizvoda svoje robne
marke, odnosno i više od 1250 uzme li se u obzir više okusa, boja i sl.
jednog proizvoda.
– Biramo proizvođače koji pod svojim brandom već nude kvalitetne i
poznate proizvode, poput Kraša, Euro voća, Dona trgovine, Anamarija
kave itd. Razlika u proizvodima koji se prodaju pod oznakom trgovačke
marke i istih proizvoda poznatih proizvođača je u imenu odnosno brandu
– objašnjava Iva Jurković iz Mercatora. Robne su marke jeftinije zbog
skromnije ambalaže, zato što nemaju troškove reklamiranja, a cijena se
postiže i godišnjim ugovaranjem s proizvođačem, objašnjava Goran
Bakula, gospodarski savjetnik Nezavisnih hrvatskih sindikata. Najnovije
istraživanje GfK bilježi da robne marke kupuje više od 60 posto
potrošača, a oko 15 posto redoviti su kupci tih proizvoda.
Više obrazovanih kupaca
Udio robnih marki u ukupnoj potrošnji kućanstava u četiri je godine porastao gotovo za sedam posto. Nedavno istraživanje GfK, naime, pokazuje da je u prvih deset mjeseci 2008. godine potrošnja privatnih robnih marki u kućanstvima iznosila 11,7 posto. U prvih pak pola godine 2004. taj je udio iznosio 4,9 posto. Zanimljivo je da proizvode robnih marki više kupuju kupci s višim primanjima i višeg obrazovanja, pa se zaključuje da su takva kućanstva nešto više cjenovno orijentirana i dovoljno obrazovana da znaju da su proizvodi privatnih robnih marki uglavnom jednako kvalitetni kao i oni brendirani.